«گرگ ترمه پوش»؛ ثروتمندترین فرد جهان کیست؟

برنارد آرنو، مالک لویی ویتون، کریستین دیور، جیوانچی، مارک جاکوبز و تیفانی است

برنارد آرنو (نفر دوم سمت چپ) در کنار همسر و فرزندانش-GABRIEL BOUYS / AFP

برنارد آرنو، غول کالاهای لوکس، اکنون ثروتمندترین مرد جهان است و بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا (TESLA) را به رتبه دوم پایین رانده است.

آرنوی ۷۳ ساله که رئیس و مدیر اجرایی لویی ویتون است، مالک ابرشرکت تولیدکننده کالاهای لوکس، مالک خانه‌های مد لویی ویتون، کریستین دیور، جیوانچی، مارک جاکوبز و غیره است. او در ژانویه ۲۰۲۱، LVMH شرکت جواهرات Tiffany & Co را به مبلغ ۱۵.۸ میلیارد دلار خریداری کرد.

LVMH در سال ۲۰۲۲ شاهد بیش از هفت میلیارد دلار افت ارزش خالص بوده است و درعین‌ حال سهام LVMH در همان دوره زمانی تقریبا ۶.۵۸ درصد سقوط کرده است. با توجه به اینکه دارایی خالص ماسک در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته، این ضرر و ‌زیان برای باز داشتن آرنو از کسب مقام اول کافی نبوده است.

این تاجر فرانسوی ۱۷۱ میلیارد دلار دارایی خالص دارد که بیش از پنج درصد از اقتصاد فرانسه را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که دارایی خالص ماسک ۱۶۴ میلیارد دلار است.

برنارد آرنو کیست؟

آرنو که به «گرگ ترمه پوش» معروف است، در شهر روبای فرانسه به دنیا آمد.

او در سال ۱۹۷۱ به تجارت ساخت‌وساز خانواده‌اش پیوست و در ۱۹۸۱ زمانی که سوسیالیست‌ها در فرانسه به قدرت رسیدند، به ایالات‌ متحده نقل‌‌مکان کرد.

اگر در زمان به عقب بازگردیم می‌بینیم بر اساس مقاله نیویورک‌تایمز در سال ۱۹۸۹، او به عنوان یک تاجر املاک و مستغلات که تلاش می‌کرد نفوذ خانواده‌اش را در نیو روشل نیویورک گسترش دهد، شناخته می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرنو در سال ۱۹۸۴ با خرید یک شرکت نساجی فرانسوی تقریبا ورشکسته که مالک آن کریستین دیور بود، وارد بازار کالاهای لوکس شد، جایی که توانست خودش را به غول تجاری که اکنون است تبدیل کند.

او بعدا سایر کسب‌وکارهای شرکت را فروخت و از پول آن برای خرید یک سهام کنترلی در LVMH که در آن زمان ادغام لویی ویتون و تولیدکننده شامپاین و کنیاک موئت هنسی بود، استفاده کرد.

آرنو در ادامه رئیس لویی ویتون را برکنار کرد و خود جانشین او شد؛ استراتژی که او در طول سال‌ها تکرار کرده است.

مشهور است که او رویکردی «آمریکایی» در تجارت دارد که موردپسند فرانسوی‌ها نیست، اما نمی‌شود با این صفات و ویژگی‌ها از او فرانسوی‌تر بود: پیانیست کلاسیک که همسر فعلی‌اش هم پیانیست است، یک مجموعه‌دار آثار هنری شامل کارهای پیکاسو، ایو کلاین، هنری مور و اندی وارهول و یک هنردوست خیر و دست‌‌به‌جیب.

میلیاردر فرانسوی در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱۲ میلیون دلار برای کمک به بازسازی کلیسای نوتردام در پاریس پس از تخریب در اثر آتش‌سوزی عظیم اهدا کرد.

دلخوری فرانسوی‌ها از او شاید به درخواست گرفتن شهروندی بلژیک در سال ۲۰۱۳ بازگردد. اگرچه او بعدا اعلام کرد از این تصمیم که تنها به خاطر اهداف تجاری بوده، صرف‌نظر کرده است و همچنان فرانسوی باقی خواهد ماند و مهم‌تر اینکه مالیاتش را هم در فرانسه پرداخت خواهد کرد.

رابطه آرنو و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، آرنو از امانوئل مکرون حمایت کرد. نکته جالب رابطه این است که بریژیت مکرون، بانوی اول فرانسه، معلم پسران آرنو، فردریک و ژان، در دوره دبیرستان بود.

نفر اول ثروتمندان جهان یک تفاوت اساسی با ایلان ماسک دارد. برخلاف ماسک، آرنو ترجیح می‌دهد دور از چشم‌های کنجکاو بماند. پس از اینکه برخی حساب‌های توییتر به منظور افزایش آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی شروع به ردیابی هواپیماهای خصوصی میلیاردرهای فرانسوی کردند، آرنو تصمیم گرفت جت شخصی‌اش را بفروشد تا کسی نتواند رد سفرهایش را بگیرد.

این ابرمیلیاردر در خصوصی نگه‌داشتن رازهای زندگی‌اش بسیار موفق بوده است و ترجیح می‌دهد ستاره‌ها و مدل‌هایی که با هنر شرکت‌های تحت تملک او آراسته ‌شده‌اند، روی سکوهای مد بدرخشند و خودش از فلاش دوربین‌ها دور بماند.

بیشتر از مُد و زیبایی