تبادل اسرا بین اوکراین و روسیه؛ یک شهروند آمریکایی آزاد شد

دومین تبادل اسرا و زندانیان بین اوکراین و روسیه طی ۱۰ روز اخیر در حالی انجام می‌شود که درگیری‌ در شرق و جنوب اوکراین به‌شدت ادامه دارد

در جریان تبادل اسرای جنگی بین روسیه و اوکراین، ده‌ها تن از جمله یک شهروند آمریکایی که در روسیه زندانی بود، آزاد شدند.

این دومین مبادله اسرای جنگی بین روسیه و اوکراین در ۱۰ روز اخیر است. تبادل اسرا در حالی انجام می‌شود که جنگ در اوکراین به ماه دهم رسیده است.

به گفته آندری یرماک، سخنگوی دولت اوکراین، در مبادله اخیر، ۶۴ شهروند این کشور آزاد شده‌اند. سخنگوی دولت اوکراین نام آمریکایی آزادشده را سوئیدی مورکزی اعلام کرد و گفت که «به کمک مردم اوکراین» آمده بود. این مقام دولتی در این‌باره توضیح بیشتری نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، بدون اشاره به نام این شهروند آمریکایی آزادشده از روسیه، تاکید کرد: «ایالات متحده از این دست مبادلات حمایت می‌کند.»

میریانا اسپولیاریک، دبیرکل صلیب سرخ جهانی، نیز ضمن استقبال از تبادل اسرا بین اوکراین و روسیه، پیشنهاد کرد دو کشور تمامی اسرا را مبادله کنند. به گفته دبیرکل صلیب‌ سرخ جهانی، مبادله کامل اسرا می‌تواند «مقدمه‌ای برای مذاکرات صلح پایدار بین دو کشور» باشد.

تبادل اسیران در حالی صورت می‌گیرد که نبردها بین ارتش روسیه و اوکراین در جبهه شرق و جنوب به‌شدت ادامه دارد و ارتش روسیه روز چهارشنبه، با ارسال تعداد زیادی پهپاد به کی‌یف، پایتخت اوکراین، حمله کرد.

ارتش اوکراین می‌گوید در روزهای گذشته، ده‌ها پهپاد ساخت ایران و مورداستفاده ارتش روسیه را منهدم کرده است.

جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ و با حمله روسیه آغاز شد، تاکنون هزاران کشته به جا گذاشته و به آوارگی میلیون‌ها اوکراینی منجر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این هفته گفت که ارتش روسیه حملاتش در شرق اوکراین را تشدید کرده است و نبرد در این مناطق به‌صورت گسترده دنبال می‌شود. او از رهبران روسیه خواست تا پیش از آغاز سال نو میلادی، نیروهایشان را از تمام سرزمین‌های اوکراین خارج کنند و به این «بزرگ‌ترین جنگ اروپایی پس از جنگ جهانی دوم» خاتمه دهند.

کرملین در پاسخ، ضمن رد درخواست زلنسکی، اعلام کرد: «اوکراین پیش از هرگونه گفت‌وگو و مذاکرات صلح باید از دست دادن بخشی از سرزمین‌ها را بپذیرد.»

بیشتر از جهان