میانجیگری ولیعهد سعودی و رومن آبراموویچ در تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین

تا پیش از مذاکرات برای تبادل اسرا، پادشاهی عربستان سعودی نقش چندانی در دیپلماسی پیرامون جنگ روسیه و اوکراین نداشت

به گفته مقام‌های آمریکایی، اوکراینی و سعودی، شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، رومن آبراموویچ، اولیگارش روس، و یک مذاکره‌کننده ارشد اوکراینی در ماه‌ها مذاکراتی که هفته جاری به آزادی بیش از ۲۵۰زندانی منجر شد، نقشی کلیدی داشته‌اند. 

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» روز جمعه اول مهرماه، به‌نقل از مقام‌های سعودی، گزارش داد که رومن آبراموویچ این هفته شخصا ۱۰ اسیر، ازجمله زندانیان انگلیسی و آمریکایی را که نیروهای روسیه در اوکراین به اسارت گرفته بودند، در یک جت شخصی از روسیه تا ریاض، پایتخت عربستان سعودی، همراهی کرده است.

این پرواز مربوط به یکی‌از مفاد یک توافق گسترده‌تر دیپلماتیک بود که به آزادی بیش از ۲۰۰ اوکراینی، که تعدادی از آن‌ها با هواپیما به ترکیه منتقل شدند، منجر شد و همچنین آزادی ۵۵ روس و یک سیاستمدار اوکراینی طرفدار کرملین را نیز درپی داشت که به روسیه بازگردانده شدند؛ از میان اسرای اوکراینی آزادشده در این تبادل زندانی، می‌توان به سربازان اوکراینی اشاره کرد که پس از چندین ماه مقاومت در شهر ماریوپل تحت محاصره نیروهای روس، به نماد مقاومت اوکراین تبدیل شده‌اند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، «شخصیت‌های درگیر در به‌نتیجه‌رسیدن این توافق، نشان می‌دهد چگونه درحالی‌که نیروهای اوکراینی در میدان نبرد مقابل روسیه دستاوردهایی کسب می‌کنند، این کشور ازسوی دیگر، برای تضمین موفقیت‌های دیپلماتیک، ارتباط‌هایی فراتر از متحدان سنتی خود نیز برقرار کرده است».

در این گزارش، مداخله عربستان سعودی شگفت‌انگیزترین جنبه این توافق مبادله اسرا عنوان شده است که میانجی اصلی در آن، در واقع، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بود. تا پیش از این مذاکرات برای تبادل اسرا، پادشاهی عربستان سعودی نقش چندانی در دیپلماسی پیرامون جنگ روسیه و اوکراین نداشت، زیرا شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، در سال‌های اخیر به روسیه نزدیک‌تر شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رستم عمروف، فرستاده ویژه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و مذاکره‌کننده اوکراینی که در مبادله زندانیان نقش داشت، به وال‌استریت ژورنال گفت: «هدف ما نجات مردم است و ما به کشوری قوی و مستقل با اهرم فشار بر این همسایه شمالی نیاز داشتیم.» او افزود که اوکراین برای آزادی اسرای خارجی، با عربستان سعودی و درمورد اسرای اوکراینی، با ترکیه همکاری کرده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، درگیرشدن شاهزاده محمد بن‌سلمان در دیپلماسی پیرامون جنگ در اوکراین را نباید به‌معنای عقب‌نشینی او از حمایتش از روسیه بدانیم و احتمالا او که شخصا در گفت‌وگوها شرکت کرده است، «از این مذاکرات برای بازسازی وجهه بین‌المللی خود استفاده می‌کند».

اما رومن آبراموویچ، مالک پیشین باشگاه فوتبال چلسی، از روزهای آغاز جنگ به‌عنوان یک مسیر ارتباطی جایگزین مسیر دیپلماتیک رسمی بین روسیه و اوکراین عمل کرده است و در جریان مذاکرات صلح در استانبول نیز حاضر بود. او در استانبول به مذاکراتی کمک کرد که ماه ژوئيه به توافقی برای حل بحران نقل‌وانتقال و صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه منجر شد. 

به گفته رستم عمروف، آبراموویچ همچنین نقشی محوری در مذاکرات مربوط به تبادل اسرا داشته است.

عربستان سعودی نخستین کشوری بود که روز چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه، با افشای خبر مبادله اسرا میان روسیه و اوکراین، اعلام کرد که ۱۰ تبعه خارجی (شامل دو کهنه‌سرباز آمریکایی) که در روسیه زندانی بودند، از آن‌جا به ریاض پرواز کردند.

مقام‌های بریتانیایی نیز تایید کرده‌اند که این اسرای خارجی شامل سه مرد (دو بریتانیایی و یک مراکشی) بودند که در ماه ژوئن دادگاهی تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در اوکراین، آن‌ها را پس‌از دستگیری در ماریوپول به اعدام محکوم کرده بودند. یک مرد بریتانیایی دیگر نیز اسیر شده بود که در زندان جان باخت. این مردان، جند تن از هزاران نفری بودند که برای مقابله با تهاجم روسیه، به لژیون خارجی اوکراین پیوسته‌اند.