آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های اروپا رکوردی تاریخی به جا گذاشت

۷۸۵ هزار هکتار از جنگل‌های اروپا در آتش‌سوزی‌های بهار و تابستان ۲۰۲۲، از بین رفتند

تابستان گرم و خشک اروپا در سال ۲۰۲۲ عامل اصلی حریق‌های گسترده بود - AFP

تازه‌ترین مشاهدات ماهواره‌های هواشناسی اروپا آشکار می‌کند مساحت مناطقی که سال ۲۰۲۲ در قاره سبز دچار حریق شدند، به رکوردی تاریخی رسیده است.

 اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۲، گرم‌ترین تابستان تاریخ از زمان ثبت درجه حرارت را پشت سر گذاشتند. 

سازمان اروپایی نظارت بر جو کوپرنیک، تابستان گرم و خشک اروپا در سال ۲۰۲۲ را عامل اصلی حریق‌های گسترده و این رکوردشکنی دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۷۸۵ هزار هکتار از سطح جنگل‌ها در جریان آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۲۲ در قاره اروپا از بین رفته‌اند؛ این رقم دو برابر سطح آتش‌گرفته در این قاره در فاصله زمانی بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ است. در این ۱۵ سال، اروپا تنها ۳۱۷ هزار هکتار از سرزمین و جنگل‌هایش را در آتش از دست داد. 

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در پی آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا، تنها از اول ژوئن تا ۳۱ اوت ۲۰۲۲، بیش از ۶.۴ مگاتن دی اکسید کربن تولید شده است. 

بیشترین آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۲۲ در دو کشور فرانسه و اسپانیا رخ داده‌اند. تعداد آتش‌سوزی‌های گسترده در تابستان ۲۰۲۲ تنها با آمار سال ۲۰۰۳ که اروپا با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شد، برابری می‌کند. 

سازمان جهانی هواشناسی سپتامبر ۲۰۲۲ با انتشار گزارشی، اعلام کرد که تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین در نیمه دوم قرن کنونی زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان