گزارشگران بدون مرز: جمهوری اسلامی زنان روزنامه‌نگار را به شکل سازمان‌یافته سرکوب می‌کند

در گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، رکورد جدید ۵۲۲ روزنامه‌نگار زندانی در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است

سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، گزارش سالانه خود را منتشر کرد. بنا بر اعلام این سازمان، در سال ۲۰۲۲ تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده و زندانی به ۵۲۲ مورد رسیده که رکوردی جدید است.

این نهاد غیردولتی مستقر در پاریس تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱ را ۴۸۸ نفر ذکر کرده بود و آمار جدید نشان‌دهنده افزایشی ۴۴ نفری و نگران‌کننده است.

بنا بر اعلام گزارشگران بدون مرز، نیمی از این روزنامه‌نگاران تنها در پنج کشور چین، میانمار، ایران، ویتنام و بلاروس زندانی‌اند. چین همچنان با ۱۱۰ روزنامه‌نگار زندانی در صدر این فهرست است و میانمار با ۶۲ و ایران با ۴۷ روزنامه‌نگار زندانی در رده‌های بعدی قرار دارند.

کریستف دلوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز، نوشت: «روزنامه‌نگاران اولین طعمه‌های رژیم‌های خودکامه و دیکتاتوری در سراسر جهان‌اند.»

 او اضافه کرد: «این رکورد جدید از روزنامه‌نگاران بازداشتی، نیاز مبرم و فوری به همبستگی و مقاومت با روزنامه‌نگاران در این بخش‌ها از جهان را قوت می‌بخشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز به بازداشت و دستگیری فله‌ای روزنامه‌نگاران ایرانی در سه ماه اخیر اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، ایران تنها کشوری است که سال ۲۰۲۱ جزو پنج کشور اول زندان روزنامه‌نگاران جهان نبود اما حالا پس از خیزش اعتراضی ماه‌های اخیر، آنقدر روزنامه‌نگار زندانی کرده که در جایگاه سوم قرار گرفته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد دست‌کم ۳۴ روزنامه‌نگار که در جریان پوشش و انتشار وقایع پس از مرگ مهسا امینی شرکت داشتند، در همان اولین روزها پس از اعتراض‌های سراسری این کشور بازداشت شدند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، یکی از معدود روزنامه نگارانی بود که درباره شیوه برخورد نیروهای انتظامی با مهسا امینی اطلاع‌رسانی کرد و در زمان بستری شدن مهسا امینی در بیمارستان کسری، خبرهای مربوط به این جوان ۲۲ ساله را پوشش داد. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد.

وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در روز هفتم آبان سال ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای مشترک، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران شرق و هم‌میهن را «دو جاسوس سرویس‌های غربی» معرفی کردند که در برخی کشورها «دوره‌های براندازی و جنگ ترکیبی» تشکیل می‌دهند.

الهه محمدی اولین روزنامه نگاری بود که از مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز گزارشی ویژه تهیه کرد و مدت کوتاهی پس از آن، به زندان افتاد.