ادامه خیزش سراسری؛ نماینده پارلمان آلمان کفالت سیاسی برادران طه‌زاده را بر عهده گرفت

هرانا: خیزش سراسری در ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی ایران فراگیر شده است

در هشتادونهمین روز خیزش سراسری ایرانیان، تجمع‌های اعتراضی متعددی در شهرهای مختلف ایران از شمال تا جنوب برگزار شد. مانند روزها و هفته‌های پیش، اعتراض‌ها و اعتصاب‌های دانشجویی و دانش‌آموزی نیز ادامه یافتند و مراسم سوگواری جان‌باختگان به صحنه رویارویی مردم با عوامل سرکوب تبدیل شد. همچنین در ادامه موج واکنش‌ها به صدور احکام اعدام برای معترضان، هاکان دمیر، نماینده پارلمان آلمان از برلین، اعلام کرد کفالت سیاسی فرزاد و فرهاد طه‌زاده را که به اعدام محکوم شده‌اند، بر عهده می‌گیرد.

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، نشان می‌دهد که تا روز سه‌شنبه ۲۲ آذر، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی ایران دست‌کم ۴۹۳ نفر از جمله ۶۸ کودک را کشته‌ و بالغ‌ بر ۱۸ هزار و ۴۰۰ تن از جمله ۶۳۲ دانشجو را بازداشت کرده‌اند. با وجود اراده حکومت برای سرکوب شدید مردم، تهدید‌های مداوم، صدور احکام اعدام و زندان‌های طولانی‌مدت، اعتراض‌ها در ۱۶۱ شهر ایران و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی فراگیر شده‌اند و همچنان نیز ادامه دارند.

اعتراض‌های روز سه‌شنبه از جوانرود آغاز شد. شمار زیادی از مردم این شهر در نخستین ساعت‌های بامداد این روز در اعتراض به بازداشت ماموستا سیف‌الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم‌الانبیا،  مقابل ساختمان فرمانداری شهر تجمع کردند و علیه حکومت شعارهایی سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کامیاران، دانش‌آموزان به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «اگه با هم یکی نشیم، یکی‌یکی کشته می‌شیم» سر دادند.

مردم پایتخت از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب هم به شعار دادن‌های شبانه از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ خانه‌ها ادامه دادند؛ خروش شبانه مردم منطقه پونک با شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» آغاز شد. ساکنان شهرک چیتگر شعار «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» سر دادند. در شهرک اکباتان و منطقه تهرانپارس نیز شعارهای «ای مردم خواب‌آلوده برخیزید برخیزید»، «دستان به خون‌آلوده، ننگت باد ننگت باد» و «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده شد.

معترضان در خیابان پیروزی تهران، تصویر قاسم سلیمانی را به رنگ خون درآوردند و در رودسر استان گیلان هم بنر سپاه پاسداران و خامنه‌ای را آتش زدند. در یاسوج، پایگاه بسیج شهرک امام حسین به آتش کشیده شد. تصاویری هم از اعتصاب کارکنان سیمان سپاهان دیزچه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

در شهرستان شوش دانیال واقع در استان خوزستان، مراسم خاکسپاری عباس منصوری، جوان ۱۹ ساله معترض، با وجود جو شدید امنیتی به صحنه اعتراض‌های مردمی تبدیل شد. عباس منصوری که در بازداشت دستگاه‌های امنیتی بود، پس از آزادی جان باخت.

نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی ایران در مشهد به مردم اجازه ندادند به مراسم ختم مجیدرضا رهنورد وارد شوند. ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که شمار زیادی از مردم پشت درهای بسته مسجد علیه حکومت شعار می‌دهند. گفته می‌شود نیروهای امنیتی تمام مسیرهای منتهی به مسجد را مسدود کرده بودند.

شامگاه‌ دوشنبه نیز هنگامی‌ که شمار زیادی از مردم سوگوار و معترض برای ادای احترام به مجیدرضا رهنورد و همدردی با خانواده‌ او به منزل مادربزرگش مراجعه کردند، با حمله ماموران امنیتی مواجه شدند. آن‌ها برادر و دایی مجیدرضا را برای چند ساعت بازداشت و تمامی تاج‌گل‌ها و بنرها را جمع‌ کردند و از خانواده خواستند خانه را تخلیه کنند.

اعتراض‌های دانشجویی

دانشگاه‌های ایران نیز روز سه‌شنبه صحنه برگزاری اعتراض‌های دانشجویی بودند. دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با شعارنویسی روی دیوارهای دانشگاه، اعدام مجیدرضا رهنورد را محکوم کردند. دانشجویان دانشگاه الزهرای مشهد هم در غذاخوری، شعار «مجیدرضا رو بردند، جنازه‌شو آوردند» سر دادند. دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هم در اعتراضی نمادین، در کلاس‌ها و محوطه دانشگاه طناب‌های دار آویزان کردند.

تجمع سکوت و پرفورمنس اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اعتراض به احکام اعدام هم با حضور شمار زیادی از دانشجویان برگزار شد.

دانشجویان در دانشگاه دامغان، دیوارها را به نشانه اعتراض با نقش دست‌های خون‌آلود قرمز کردند. تصاویری نیز از دانشگاه هنر اصفهان منتشر شد که شعارنویسی روی دیوارهای دانشگاه و آویختن طناب‌های دار از درختان را نشان می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اسامی جان‌باختگان را روی دیوارها نوشتند و تجمع دانشجویان دانشگاه سوره با وجود جو شدید امنیتی و ضبط کارت دانشجویی و موبایل تعدادی از دانشجویان، برگزار شد.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روی سطل‌ آشغال‌ها برچسب‌هایی با این مضمون نصب کردند که «جابه‌جایی این سطل اشغال موجب اعدام شما می‌شود». دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هم در تجمع اعتراضی‌ خود، شعار «طناب دار نداره، از چین داره میاره» سر دادند.

گروه‌های مردمی برای برگزاری مراسم یادبود محسن شکاری در روز چهارشنبه ۲۳ آذر در قطعه ۹۲ بهشت‌زهرا فراخوان داده‌اند.

پزشکان و اعضای کادر درمان نیز قصد دارند در اعتراض به صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، روز چهارشنبه ساعت ۱۲ ظهر، تجمع می‌کنند. این تجمع در تهران مقابل ساختمان وزارت بهداشت و در شهرهای دیگر مقابل دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود.