سناریو دادگاه‌های نمایشی با گریم جدید: ریش و چادر ممنوع!

پس از تذکر فارس، اژه‌ای دستور داد متهمان زن ملزم نباشند در جلسات دادگاه چادر سر کنند

خبرگزاری فارس از به نقل از خود اما از قول «برخی حقوقدانان» که البته از آنان نام نمی‌برد، مدعی شد که آن‌ها با انتقاد از قضات، درباره «استفاده متهمان جرائم سنگینی همچون قتل از پوشش‌های مظلومانه» هشدار دادند- میزان

خبرگزاری فارس در گزارشی، از چادر سر کردن متهمان خیزش سراسری ایرانیان در دادگاه‌های انقلاب انتقاد کرد. این خبرگزاری در ادامه، ظاهر مردان در این دادگاه‎‌ها را نیز به باد انتقاد گرفت و نوشت که موها و محاسن مرتب این متهمان به مظلوم‌نمایی معترضان منجر خواهد شد.

خبرگزاری فارس در این گزارش نوشت: «محاسن و موهای مرتب‌شده متهمان آقا چهره‌ای فریبنده از متهم را در افکار عمومی و رسانه‌ها نشان می‌دهد. برخی کارشناسان حوزه رسانه معتقدند یکی از عواملی که به تهیج احساسات برخی مردم بعد از اجرای حکم دادگاه برای متهمان منجر می‌شود، انتشار تصاویری با ظاهر آراسته و چهره‌های مظلوم از متهمان در دادگاه است. در صورتی که این متهمان قبل از دستگیری، ظاهری متفاوت و متضاد با ظاهر فعلی داشتند.»

اشاره خبرگزاری فارس به ریش متهمان مرد در این دادگاه‌ها است. حامیان حکومت پیش از این هم در رسانه‌های اجتماعی، علاوه بر چادر بر سر کردن متهمان زن در این دادگاه‌ها، به ریش گذاشتن آقایان نیز انتقاد کرده بودند. صادق نیکو، از روزنامه‌نگاران حامی حکومت، پیش از این در توییتی نوشت: «این همه در مورد چادر سر نکردن متهمین تو دادگاه صحبت شد؛ چرا در مورد ریش گذاشتن متهمین کسی حرف نمی‌زنه.»

خبرگزاری فارس هم به نقل از خود اما از قول «برخی حقوقدانان» که البته از آنان نامی نمی‌برد، مدعی شد که آن‌ها با انتقاد از قضات، درباره «استفاده متهمان جرائم سنگینی همچون قتل از پوشش‌های مظلومانه» هشدار داده‌اند. فارس ادعا کرد: «آن‌ها معتقدند برخی وکلای انتخابی برای افزایش فشار افکارعمومی و بین‌المللی با استفاده از پوشش متهمان در دادگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.» جمله‌ای که هم پوشش متهمان برای دادگاه‌های نمایشی و باور عمومی را نامناسب می‌داند و هم علیه وکلای اختیاری اتهام‌های را مطرح می‌کند؛ هرچند در بسیاری از دادگاه‌های حوادث اخیر، متهمان حق برخورداری از وکیل اختیاری را نداشتند و وکلای انتسابی نیز بعد از برگزاری دادگاه، برای نوشتن لایحه و دفاع از متهمان و ارائه جزئیات از پرونده متهم به خانواده، از دسترس خارج می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، در مورد چادر سر کردن زنان متهم هم آمده است: «استفاده یک زن متهم به قتل در اغتشاشات اخیر کرج از چادر در حالی که قبل از دستگیری، تصویر بدون حجاب قانونی او در فضای مجازی دست‌به دست می‌شد، انتقادهای مردمی زیادی از قوه قضاییه به دنبال داشت.» اشاره این گزارش به فرزانه قره‌حسنلو است که در دادگاه متهمان پرونده چهلم حدیث نجفی با چادر حاضر شد.

محسنی اژه‌ای نیز خیلی سریع به این درخواست خبرگزاری فارس واکنش نشان داد و در سخنرانی روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: «درباره رعایت دستورالعمل الزامی نبودن پوشش چادر در دادگاه و دادسرا دقت و تاکید شود»؛ تلاشی جدید از نیروهای نزدیک به حاکمیت که قصد دارند با اجرا کردن گریمی تازه روی متهمان، دادگاه‌های نمایشی را واقعی و باورپذیر جلوه دهند.

طی روزهای گذشته برخی حامیان حکومت نیز درباره سرعت قوه قضاییه در اجرای احکام اعدام‌‎ و رعایت نکردن اصول دادرسی، به این قوه هشدار داده‌اند.