بازگشایی گذرگاه اسپین بولدک برای دارندگان ویزای پاکستان و شناسنامه قندهار

مسئولان محلی طالبان گذرگاه اسپین بولدک را حدود یک ماه قبل و پس از هجوم مردم برای ورود به پاکستان، مسدود کرده بودند

مسئولان محلی طالبان و مسئولان مرزی پاکستان، پس از توقفی یک ماهه، صبح سه‌شنبه گذرگاه مرزی اسپین بولدک قندهار میان افغانستان و پاکستان را به روی مردم عادی و بازرگانان باز کردند.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، با انتشار توییتی، باز شدن این گذرگاه را تایید کرده و گفته است که کامیون‌های حامل میوه و مسافران عبوری صبح روز سه‌شنبه، از طریق این گذرگاه، به پاکستان وارد شده‌اند. منصور احمد خان از مسئولان دو سوی گذرگاه چمن خواسته است که برای برقراری نظم و ارائه تسهیلات در این گذرگاه تلاش کنند.

مسئولان محلی طالبان گذرگاه اسپین بولدک را حدود یک ماه قبل و پس از هجوم مردم برای ورود به پاکستان، مسدود کرده بودند. انتشار تصاویری از بدرفتاری پلیس مرزی پاکستان با افغان‌ها، مجروح شدن شماری از زنان و مردان در اثر هجوم مردم و ناتوانی مسئولان محلی در برقراری نظم در این گذرگاه باعث شد تا این گذرگاه به روی همه بسته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همایون همت، از مسئولان این گذرگاه، به روزنامه اطلاعات‌روز گفته است که گذرگاه اسپین بولدک از ساعت ۸ تا ۱۶ به وقت محلی به روی عابران و کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی باز خواهد بود. در همین حال، روزنامه اطلاعات‌روز به نقل از رحمت‌الله نریوال، مسئولان اداره فرهنگ طالبان در قندهار، نوشته است: «تنها افرادی اجازه دارند از این گذرگاه عبور کنند که شهروندی پاکستان، شناسنامه قندهار یا ویزا داشته باشند.» نریوال گفته است به بیمارانی که برگه رسمی سفر نداشته باشند نیز اجازه عبور از این مرز داده می‌شود. پیش از این گزارش‌هایی از این گذرگاه منتشر شده بود که مسئولان محلی طالبان و پلیس مرزی پاکستان، بدون کنترل اسناد سفر به همه افراد اجازه عبور می‌دهند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران نفر برای فرار از این کشور به مرزهای زمینی افغانستان با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران هجوم بردند. از آنجا که بسیاری از این افراد به اسناد سفر از جمله گذرنامه و ویزا دسترسی نداشتند، مسئولان محلی طالبان در برخی موارد، در ازای دریافت پول به آنان اجازه می‌دادند از این گذرگاه‌ها عبور کنند؛ اما هجوم روزافزون مردم باعث شد نظم به هم بریزد و مرزهای زمینی به روی عابران و بازرگانان بسته شود.  مقصد بیشترین کسانی که می‌خواهند از خشونت و انتقام‌جویی طالبان فرار کنند، پاکستان یا ایران است و بسته شدن موقتی مرزهای این دو کشور به روی افغان‌ها در دو ماه اخیر، با انتقاد شدید سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل مواجه شده است.