طالبان: یک فرد ناشناس به سربازان پاکستانی در اسپین بولدک حمله کرده است

پاکستان از طالبان خواسته بود که عامل تیراندازی را به این کشور تحویل دهد

پس این درگیری مرزی، تردد کامیون‌های تجاری میان پاکستان و افغانستان از طریق مرز اسپین بولدک متوقف شد-AsharMobeen/Twitter@

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد امارت طالبان از وقوع درگیری در مرز اسپین بولدک که به کشته شدن یک سرباز پاکستانی و زخمی شدن یک سرباز دیگر منجر شد متاسف است؛ اما مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت و ادعا کرد که عامل حمله «یک فرد ناشناس» بوده است.

نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستان یکشنبه گذشته در اسپین بولدک قندهار در جنوب افغانستان، باهم درگیر شدند. این درگیری پس از تیراندازی یک عضو طالبان به سمت یک نیروی مرزبانی پاکستان آغاز شد و چند ساعت ادامه یافت.

سخنگویان رسمی طالبان در دو روز گذشته این حادثه را انکار و از صحبت با رسانه‌ها در مورد جزئیات درگیری خودداری کردند.

در ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شد، دیده می‌شود که مردی در حضور اعضای طالبان، با اسلحه کمری و از فاصله نزدیک به یک سرباز پاکستانی شلیک می‌کند. گفته می‌شود فرد حمله‌کننده عضو طالبان است و پس از مشاجره لفظی با یک نظامی پاکستانی، به سمت او تیراندازی کرده است.

ویدیوهای دیگری که از دوربین‌های مداربسته نیروی مرزبانی پاکستان گرفته شده است، نیز نشان می‌دهد که سربازان پاکستانی از سمت مرز افغانستان هدف شلیک گلوله قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس این درگیری، تردد کامیون‌های تجاری میان پاکستان و افغانستان از طریق مرز اسپین بولدک متوقف و باعث شد ده‌ها راننده که میان دو کشور کالاهای تجاری جابجا می‌کنند، سرگردان شوند و بلاتکلیف بمانند.

شمار دقیق تلفات دو طرف درگیری تاکنون مشخص نشده است، اما برخی از رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که پنج عضو طالبان نیز در این تبادل آتش کشته شدند.

پس از بسته شدن مرز، دولت پاکستان از طالبان خواست عامل تیراندازی به سربازان پاکستانی را به این کشور تحویل دهند، اما طالبان تاکنون از این اقدام خودداری کرده‌اند. در بیانیه ذبیح‌الله مجاهد آمده که این حمله کار طالبان نبوده و به منظور روشن شدن جزئیات حادثه یک هیئت به اسپین بولدک اعزام شده است.

سخنگوی طالبان افزود که رژیم این گروه می‌‎کوشد از وقایع مشابه در آینده جلوگیری کند اما به درخواست پاکستان مبنی بر تحویل عوامل تیراندازی به سربازان پاکستانی و بسته شدن مرز اسپین بولدک که از گذرگاه‌های مهم تجاری میان افغانستان و پاکستان است، اشاره‌ای نکرد.

روزانه صدها کامیون حامل کالاهای تجاری مانند دارو، میوه، لباس، گندم و بقیه اقلام از طریق مرز اسپین بولدک به قندهار در جنوب افغانستان وارد می‌‎شوند تا محموله‌هایشان از آنجا به بازارهای سراسر افغانستان ارسال شود. از افغانستان نیز برخی اقلام تجاری به پاکستان و بقیه کشورها صادر می‌شود. علاوه بر تردد کامیون‌ها، روزانه صدها نفر با عبور از مرز اسپین بولدک، به پاکستان سفر می‌کنند. این مرز در یک‌ سال گذشته از نظر تعداد مسافر عبوری و کامیون‌های تجاری از پرترددترین مرزهای افغانستان بوده است.