در پی سیل اخیر در افغانستان گذرگاه مرزی سپین بولدک-چمن بسته شد

سپین بولدک در منطقه مرزی افغانستان با پاکستان و در جنوب این کشور واقع شده است

منابعی محلی در استان قندهار، واقع در جنوب افغانستان، از سرازیر شدن سیلاب در سپین بولدک در استان قندهار خبر می‌دهند و می‌گویند که گذرگاه مرزی افغانستان و پاکستان در سپین بولدک بسته شده است.

تصاویری که از این محل پخش شد، نشان می‌دهد زنان و مردان وسط آب مانده‌اند و ارتفاع آب تا کمرشان رسیده است.

سپین بولدک دومین گذرگاه مرزی مهم میان افغانستان و پاکستان در جنوب افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقوع سیل در استان‌های نورستان، پنجشیر، میدان وردک، لوگر، قندهار، ننگرهار و برخی استان‌های دیگر به خانه‌ها، پل‌ها، سدها و جاده‌ها به‌شدت خسارت وارد کرد؛ به طوری که تردد در جاده‌های تعدادی از روستا‌ها ممکن نیست.

وزارت فواید عامه طالبان نیز اعلام کرد که سرازیر شدن سیل در استان پنجشیر باعث شده است جاده اصلی این استان را در منطقه پیشغور در شهرستان حصه اول به روی خودروها بسته شود.

سیلاب‌ها پیش از این جاده کابل-ننگرهار را نیز بسته و به ساکنان استان ننگرهار خسارات بسیاری وارد کرده بود.

وقوع سیلاب‌های اخیر در افغانستان جان ده‌ها تن را گرفت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک نشست خبری در روز پنجشنبه، ۳ شهریور، گفت که در پی وقوع این سیل‌ها، ۱۸۲ تن جان باخته و۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. بنا بر اعلام طالبان، این سیلاب‌‌ها خسارات مالی بسیاری هم به شهروندان افغانستان وارد کرده؛ چنانکه سه هزار و ۱۰۹ باب خانه ویران شده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز دوم شهریور شمار تلفات سیل در افغانستان را ۶۳ تن اعلام کرد. بر اساس گزارش اوچا، ۱۵۵ تن در اثر این سیلاب‌ها زخمی و ۳۰ تن ناپدید شده‌اند. در میان قربانیان و زخمی‌ها زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که این تلفات به دلیل بارند‌گی‌های شدید رخ داده و سرازیر شدن سیل در استان‌های پروان، نورستان، لوگر،‌ لغمان، پکتیا،‌ پکتیکا، غزنی، خوست، کنر، ارزگان، غور، ننگرهار و قندهار در پنج روز آخر مردادماه، به ساکنان این بخش‌ها آسیب زده است.

وقوع حوادث طبیعی متعدد در چند ماه اخیر جان صدها تن را در افغانستان گرفته است. زمین‌لرزه‌ای مرگبار در اول تیرماه، جان ده ها تن از ساکنان استان پکتیکا در جنوب افغانستان را گرفت. بر اساس گزارش‌ها، این زمین‌لرزه بخش‌های از پکتیکا، خوست و پکتیا را لرزاند و حدود یک هزار و ۳۰۰ تن زیر آوار ماندند و جان باختند و صدها تن هم زخمی شدند.

بیشتر از جهان