سیزدهمین هفته خیزش سراسری؛ «سلام به سربداران، مجید، محسن و یاران»

مجیدرضارهنورد که در ملاعام اعدام شد، امکان دسترسی به وکیل تعیینی نداشت

مجیدرضا رهنورد ۲۳ ساله و ورزشکار بود- فرارو

تنها چند ساعت پس از اینکه معترضان در مشهد برای اعتراض به اجرای حکم اعدام محسن شکاری به خیابان آمدند، دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی ایران دومین حکم اعدام معترضان را در این شهر اجرا کرد و با قتل حکومتی مجیدرضا رهنورد در سحرگاه دوشنبه ۲۱ آذر، بار دیگر دستپاچگی و استیصال خود در برابر خیزش مردمی ایرانیان را به نمایش گذاشت.

مجیدرضا رهنورد که در ملاعام به دار آویخته شد، مانند محسن شکاری ۲۳ ساله بود. او در یک میوه‌فروشی در خیابان پیروزی مشهد کارگری می‌کرد و با شروع خیزش سراسری مانند بسیاری دیگر از همنسلان خود به خیابان آمد تا حقوق پایمال‌‌شده‌اش را از حکومت مطالبه کند اما روز ۲۹ آبان دستگیر شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی با پخش اعتراف‌های اجباری مجیدرضا رهنورد، در حالی‌ که آثار شکنجه و ضرب‌وشتم در ظاهر این زندانی به‌وضوح مشخص بود و دستش به دلیل شکستگی در گچ قرار داشت، مدعی شدند که او را در سمنان دستگیر کرده‌اند. محمدحسین درودی، دادستان استان خراسان رضوی، اندکی پس از دستگیری او، از صدور کیفرخواست برای مجیدرضا رهنورد به اتهام «محاربه» خبر داد. در نهایت نیز سیدهادی منصوری، رئیس دادگاه انقلاب مشهد، او را به اتهام قتل دو بسیجی عضو نیروی سرکوب به اعدام محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر درباره نحوه اجرای این حکم در سحرگاه دوشنبه نوشت: «ساعت ۷ صبح به خانواده ‎مجیدرضا رهنورد زنگ زدن، بیدارشون کردن گفتن برید بهشت‌ رضا قطعه ۶۶، بچه‌تون رو اعدام کردیم و خودمون خاکش کردیم.»

در حالی‌ که روند دستگیری، محاکمه و اجرای حکم مجیدرضا رهنورد به یک ماه هم نرسید، منابع آگاه به هرانا خبر داده‌اند که او امکان دسترسی به وکیل تعیینی نداشت و حکمش را وکیل تسخیری به او ابلاغ کرد و حتی به او اجازه ندادند از خودش دفاع کند. نهادهای امنیتی در حالی مجیدرضا رهنورد را به قتل دو بسیجی متهم کرده‌اند که در هیچ‌یک از تصاویر ویدیویی ادعایی آنان از دوربین‌های مداربسته محل وقوع حادثه، صورت ضارب مشخص نیست.

روز گذشته تصاویری از ورزش کردن مجیدرضا رهنورد در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد و بسیاری از کاربران هشدار دادند که جان او و دیگر معترضان که به محاربه محکوم شده‌اند، به‌شدت در خطر است. حالا مجیدرضا دیگر نیست و ماهان صدرات، سهند نورمحمدزاده، حسین محمدی، محمد بروغنی، حمید قره‌حسنلو و امیرنصر آزادانی، همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران با محاکمه شتاب‌زده معترضان و بستن اتهام‌هایی مانند محاربه به آنان در حالی‌ که حتی به وکیل دسترسی ندارند، تمام تلاش خود را برای ایجاد ارعاب در جامعه با هدف سرکوب خیزش سراسری به کار بسته است.

علاوه بر اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، نیروهای سرکوب تاکنون دست‌کم ۴۸۸ معترض از جمله ۶۸ کودک را در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها کشته‌اند. بر مبنای گزارش هرانا، بالغ‌ بر ۱۸ هزار تن هم تاکنون دستگیر شده‌اند که از این تعداد، ۶۲۵ نفر دانشجو بوده‌اند. با این‌ حال اعتراض‌ها همچنان ادامه دارند و ۱۶۱ شهر و ۱۴۳ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند.

سیزدهمین هفته خیزش سراسری

راهپیمایی سکوت مردم در برخی شهرها مانند تبریز، اصفهان و تهران در روز یکشنبه ۲۰ آذر، هشتادوهفتمین روز خیزش سراسری ایرانیان، با یورش ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. گروهی از معترضان در تهران به مزار محسن شکاری رفتند و با تقدیم گل و روشن کردن شمع یاد او را گرامی داشتند. ویدیوهایی نیز از آتش‌ زدن دفتر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر در خیابان پاسداران تهران نزدیک محل سکونت غلامعلی حدادعادل منتشر شد.

در خرم‌آباد، مردم معترض در اعتراض به صدور احکام اعدام، تصاویر بزرگ خامنه‌ای و خمینی را به آتش کشیدند. جمعی از جوانان سنندج نیز در محل کشته شدن هومن عبداللهی، از جان‌باختگان خیزش سراسری، شمع روشن کردند.

مردم کرج از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ خانه‌ها شعار «سلام به سربداران، نوید، محسن و یاران» سر دادند. معترضان شهرک اندیشه نیز پایگاه بسیج را به آتش‌ کشیدند. در اقدامی مشابه، مردم فومن نیز دو پایگاه بسیج در این شهر را آتش زدند.

در شیراز، گروهی از معترضان دوربین‌های شهری را که از آن‌ها برای شناسایی معترضان استفاده می‌شود، تخریب کردند و در بوشهر، معترضان حوزه علمیه این شهر را به آتش کشیدند.

اعتصاب‌ نیز که حالا دیگر بخشی جدایی‌ناپذیر از خیزش سراسری مردم‌ است، در برخی شهرها مانند کرمانشاه همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه گزارش‌هایی هم از تداوم اعتصاب کارکنان بخش‌های مختلف پتروشیمی سنندج منتشر شد.

در حالی‌ که حکومتی‌ها ادعا می‌کنند اعتصاب‌ها با استقبال بازاریان و کسبه روبرو نشدند، حمیدرضا محمدی، فرماندار شهرستان لنجان در استان اصفهان، روز یکشنبه در مصاحبه با ایسنا اعتصاب فراگیر کسبه این شهر طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر را تایید کرد.

هم‌زمان با دستپاچگی حکومت برای اجرای حکم اعدام معترضان، فراخوان‌های متعدد برای ادامه خیزش سراسری و حمایت از بازداشتی‌ها ادامه دارد. گروهی از پزشکان قصد دارند در حمایت از حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی محکوم به اعدام، روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، با لباس‌ سفید تجمع اعتراضی برگزار کنند. این تجمع در تهران مقابل ساختمان وزارت بهداشت و در شهرستان‌ها، مقابل دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود.

خیزش سراسری ایرانیان از ۲۶ شهریور، پس از کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد و اکنون سیزدهمین هفته خود را سپری می‌کند.