واکنش رئیس جمهور آمریکا به صدور حکم اعدام معترضان ایرانی

ترامپ در توئیتی به زبان فارسی با حکم اعدام معترضان ایرانی مخالفت کرد

ترامپ می‌گوید اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید اجرا شود - NICHOLAS KAMM / AFP

پس از آنکه در بیست‌وچهار ساعت گذشته، هشتگ # اعدام نکنید در توئیتر بدل به ترند اول دنیا شد و توجه بسیاری را به صدور حکم اعدام برای سه معترض جوان ایرانی جلب کرد، ساعاتی پیش رئیس جمهور آمریکا با انتشار توئیتی به زبان فارسی نسبت به صدور این احکام واکنش نشان داد.

دونالد ترامپ در صفحه رسمی خود نوشته است: «اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید اجرا شود».

 

واکنش رئیس جمهور آمریکا به اعدام این سه معترض ایرانی درحالی‌ست که اخیرا و پس ‌از ۱۷سال، باردیگر از طرف دولت فدرال آمریکا اجازه داده شد که حکم اعدام علیه یک قاتل در این کشور به‌‌اجرا گذاشته شود. 

روز گذشته بود که غلام‌حسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه گفت که حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دیوان عالی کشور تائید شده است. در روزهای گذشته وکلای این معترضان نیز خبر تائید احکام این سه‌جوان معترض را اعلام کرده بودند.

اسماعیلی دلیل صدور حکم اعدام برای این سه نفر را مشارکت در سرقت مسلحانه، آتش زدن بانک و ارسال فیلم برای رسانه‌های خارج کشور اعلام کرده بود.

خبرگزاری هرانا وضعیت خانوادگی این سه جوان معترض را این‌گونه توصیف کرده است: «امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر سه ساکن محله خزانه در حوالی ترمینال جنوب هستند و محل کار آن‌ها در محله پونک واقع شده است. هر سه این افراد نان‌آور خانواده یا کمک‌خرج خانواده خود بوده‌اند. آن‌ها هم‌اکنون در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ بسر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز، چهارشنبه ۲۵ تیرماه، اخبار متفاوتی از امکان توقف حکم اعدام این سه جوان منتشر شد اخباری که البته از سوی خبرگزاری نزدیک به قوه قضاییه «رد» شد و در نهایت این وکلای پرونده بودند که با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی جزئیات وضعیت پرونده و امکان توقف حکم را بیان کردند.

این وکلا گفته‌اند که برای اولین‌بار امکان در اختیار داشتن پرونده را داشتند و بر این اساس می‌توانند درخواست توقف اجرای حکم را به قوه قضاییه بفرستند. نکته‌ای که به گفته وکلا انجام شده اما قوه قضاییه می‌گوید که درخواستی دریافت نکرده است. 

بیشتر از