دفتر بسیج دانشگاه شریف در آتش سوخت

تقریبا تمامی وسایل این دفتر در آتش سوخته‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند

رسانه‌های وابسته به حاکمیت، ازجمله تسنیم و مشرق نیوز خبر دادند که در نخستین ساعات بامداد شنبه ۱۹ آذر، «عوامل ناشناس» دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف واقع در طبقه همکف ساختمان ابن‌سینا را آتش زده‌اند.

این خبرگزاری‌ها با انتشار تصاویری مدعی شده‌اند که تقریبا تمامی وسایل این دفتر اعم از کتاب‌ها، صندلی‌ها، دستگاه فکس (دورنگار)، کشوها و میز جلسات، تخته و تصاویر در آتش سوخته‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند.

مسئولان دانشگاه شریف اعلام کرده‌اند که در حال بررسی دوربین‌های مداربسته‌اند و جزئیات این اتفاق را به‌زودی اعلام می‌کنند. این رسانه‌ها، دیگر اخبار مشابه را در روزهای اخیر منتشر نکرده بودند.

در روزهای گذشته و در ادامه خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، ویدیوهای متعددی از حمله و آتش زدن پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های علمیه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود. 

اما حادثه دانشگاه شریف وضعیت متفاوتی دارد. خبر این اتفاق را رسانه‌های حاکمیتی و نزدیک به سپاه و بسیج منتشر کرده‌اند و از طرف دیگر طبق قانون، هیچ دانشجویی اجازه ندارد که نیمه‌شب در دانشگاه بماند و هر شب حراست دانشگاه با گشت زدن در دانشکده‌ها، ساختمان‌ها و کلاس‌ها از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند. همچنین دوربین‌های مداربسته سراسر دانشگاه را پوشش می‌دهند و بعد از آغاز خیزش سراسری ایرانیان، مسئولان دانشگاه شریف تعداد این دوربین‌ها را افزایش داده‌اند.

در روزهای گذشته ویدیوهای آتش زدن حوزه علمیه رضویه شیراز، دکل مخابرات در جنت‌آباد تهران، پایگاه‌‌‌های بسیج در مارلیک کرج، یزد، فاطمیه اراک، شیراز، بوشهر، بندرعباس و چند شهر دیگر منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال در سال‌های گذشته و در موارد متعددی، نیروهای امنیتی نیز با آتش زدن مساجد، تخریب خودروها و خانه‌های مردم و سپس انتساب آن‌ها به معترضان، زمینه‌ساز افزایش خشونت نیروهای سرکوب بوده‌اند.

با آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور با خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی همراه شدند و تجمع و تحصن کردند. دانشجویان دانشگاه شریف هم از ابتدا در اعتراضات شرکت کردند و ویدیوی شعار دادن آن‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و موجب خشم مقام‌ها و حامیان حاکمیت شد.

دانشجویان شریف‌، یکشنبه ۱۰ مهر، تجمعی اعتراضی برگزار و از حضور در کلاس‌ها خودداری کردند. نیروهای سرکوبگر و لباس شخصی حوالی ساعت سه بعدازظهر ابتدا دانشگاه شریف را محاصره و سپس به دانشجویان حمله کردند. نیروهای سرکوبگر با ضرب‌وجرح دانشجویان و تیراندازی به آن‌ها، تعداد زیادی از آنان را بازداشت کردند.

حمله به دانشگاه شریف بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی و رسانه‌های اجتماعی داشت و بسیاری از مردم برای کمک به دانشجویان، به سمت این دانشگاه رفتند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران، حادثه دانشگاه شریف را مانند حمله به «کوی دانشگاه تهران» برای ارعاب دانشجویان و سرکوب دانشگاه ارزیابی کردند، هرچند بعد از این اتفاق اعتراض‌های دانشجویی و استادان دانشگاه بیشتر و آتش خشم آن‌ها شعله‌ورتر شد. 

در فایل صوتی افشاشده از جلسه قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج، با مدیران رسانه‌های حکومتی، وزارت اطلاعات عامل حمله به دانشگاه شریف معرفی می‌شود.