زندانیانی که در معرض خطر صدور حکم «اعدام» قرار دارند

با اعدام محسن شکاری، نگرانی برای دیگر متهمان به محاربه و فساد فی‌الارض افزایش یافت

برخی از خانواده بازداشت‎شدگان خیزش انقلابی مردم ایران نیز در پی تهدیدها و یا وعده‌های نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت پرونده بازداشت‌شدگان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند - AFP

هم‌زمان با اعدام محسن شکاری، جوان معترضی که به جرم بستن خیابان ستارخان به محاربه محکوم شد، موجی از خشم و نگرانی در مورد احتمال اعدام دیگر زندانیان خیزش سراسری در افکار عمومی به وجود آمد. این روزها زندانیان بسیاری با اتهام‌هایی مانند محاربه و افساد فی‌الارض روبرو شده‌اند.

از این میان «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» توانسته است به نام دست‌کم ۴۲ نفر دست پیدا کند که با این اتهام‌ها درخطر محکومیت و اجرای حکم اعدام‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز، روز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، از خطر اعدام ۲۸ نفر، ازجمله سه کودک که در جریان اعتراضات سراسری در دو ماه گذشته در ایران بازداشت شده‌اند، خبر داد. نام‌هایی که خیلی از آن‌ها در میان موج اخبار مربوط به خیزش سراسری مردم ایران کمتر دیده و شنیده شدند.

برخی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران نیز در پی تهدیدها یا وعده‌های نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، در مورد وضعیت پرونده بازداشت‌شدگان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که دست جمهوری اسلامی برای اجرای بی‌سروصدای این احکام باز باشد. در دو بخش مروری می‌کنیم به فهرست افرادی که نامشان در کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و همچنین شبکه‌های اجتماعی شنیده شده است و بیم صدور یا اجرای حکم اعدام برای آنان می‌رود.

محمد قبادلو - متهم به افساد فی‌الارض - محکوم به اعدام – تهران

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های محمد قبادلو، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات، روز سه‌شنبه ۱۵ آذرماه، در شعبه اول دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. به گزارش هرانا، این جلسه در حالی برگزار شد که پرونده با ایرادهایی مواجه شد و زمان رسیدگی به اتهام‌های قبادلو، به روز شنبه ۱۹ آذرماه، موکول شد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده، محمد قبادلو در پی اصابت خودروی سواری پیکان سفیدرنگ با موتورسواران نیروهای انتظامی که به جان باختن استوار وحید کرم پور حسنوند و مجروح شدن پنج مامور پلیس منجر شده است، با اتهام «افساد فی‌الارض» مواجه شد.

مادر محمد قبادلو، با انتشار ویدیویی که در صفحه ۱۵۰۰ تصویر منتشر شد، از مردم کمک خواست و گفت پسرش فقط ۲۲ سال دارد، اما وکلای او را عزل کرده‌اند و در اولین جلسه دادگاه به پسرش حکم اعدام داده‌اند و می‌خواهند به زودی این حکم را اجرا کنند.

سامان (یاسین) صیدی – متهم به محاربه – تهران

یاسین صیدی، خواننده رپ اهل کرمانشاه، در هفته‌های گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این زندانی سیاسی از زمان بازداشت تاکنون، از حق داشتن وکیل محروم شده و تلاش‌های وکلای تعیینی خانواده برای ملاقات با این زندانی سیاسی و اخذ وکالت‌نامه بی‌نتیجه بوده است.

پیش از این، اعلام شده بود که یاسین صیدی در پی شکنجه‌های فراوان به اعتراف تلویزیونی علیه خود مجبور شده است. نگهداری به مدت سه روز در یک محل بسیار سرد، ضرب و شتم شدید و پرتاب از ارتفاع به پایین، ازجمله شکنجه‌هایی است که این هنرمند کرد طی این مدت تحمل کرده است. سامان یاسین در تاریخ ۱۰ مهر پس از بازداشت، به دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین و پس از آن به زندان فشافویه منتقل شد. او پس از حدود دو هفته نگهداری در زندان فشافویه، به زندان اوین تهران منتقل شده است.

مادر این خواننده رپ، با انتشار پیامی ویدیویی خطاب به افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری، خواستار حمایت از فرزندش برای لغو حکم اعدامش شد. او در قسمتی از این پیام خود می‌گوید: «کجای دنیا دیدید که برای یک سطل آشغال، جان عزیزی را بگیرند، پسر من هنرمند است. به داد پسرم برسید سرش بالای چوبه دار نرود.»

محمد بروغنی - متهم به محاربه - محکوم به اعدام‌- تهران

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های محمد بروغنی، شنبه هفتم آبان ماه، به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد. او در این دادگاه به «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن او» متهم شده است. دو هفته پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه، ارگان رسمی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای یکی از متهمان خبر داد. کانون حقوق بشر ایران اعلام کرد که فرد مورد اشاره، محمد بروغنی است.

ابوالفضل مهری حسین حاجی لو - متهم به مقابله با حکومت اسلامی – تهران

او نیز در دادگاه هفتم آبان ماه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، به «مقابله با حکومت اسلامی از طریق ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور» متهم شد. تا به امروز خبری از سرنوشت پرونده این جوان معترض در دست نیست.

محسن رضازاده قراقلو - متهم به محاربه – تهران

محسن نیز در دادگاه هفتم آبان ماه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، به اتهام‌های عریض و طویل «محاربه از طریق مشارکت در ایجاد حریق در وسیله مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی»، «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور» و «ساخت اقلام انفجاری از نوع کوکتل مولوتوف برای مقاصد ضد امنیتی و سنگ‌پرانی به سوی عوامل انتظامی» متهم شده است. اطلاعات دیگری از این جوان معترض در دست نیست.

سعید شیرازی – متهم به فساد فی‌الارض – تهران

سعید شیرازی نیز در دادگاه هفتم آبان ماه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران، به «افساد فی‌الارض از طریق تحریک و تشویق گسترده مردم به ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم» متهم شد. اطلاعات دیگری از این فرد در دست نیست.

منوچهر مهمان‌نواز – متهم به محاربه – تهران

جلسه رسیدگی به اتهام‌های منوچهر مهمان‌نواز، هشتم آبان، به ریاست قاضی عموزاده در شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد. او به «احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی با مجازات محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم شده است. کام‌فر، نماینده دادستان، در ابتدای کیفرخواست تنظیم شده در این دادگاه گفت: «متهم به همراه سه نفر از دوستان خود به همراه یک دستگاه خودروی سواری ۲۰۶ قرمزرنگ با کوکتل مولوتوف در ابتدا به آتش زدن محیط بخشداری شهرستان قرچک اقدام کرد.»

نماینده دادستان میزان خسارت وارده را یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و از دادگاه خواست تا مجازات در محل وقوع جرم انجام شود. در این دادگاه، منوچهر مهمان‌نواز کلیه اتهام‌ها را رد کرد و گفت اتهام‌های وارده را قبول ندارم. من آن روز از اصفهان به تهران آمدم و دوستم را که خانه‌اش در پشت بخشداری قرچک است رساندم و پیاده کردم.

میلاد آرمون، بهراد حصاری، مهدی جهانی، نستوه نیکخواه و محمد پسندیان - متهم به ضرب و جرح منجر به قتل

نام این پنج نفر در پرونده معروف به پرونده اکباتان و در رابطه با کشته شدن آرمان علیورد، طلبه بسیجی، مطرح شده است. جمهوری اسلامی در تلاش است تا میلاد آرمون را به‌عنوان متهم اصلی این پرونده معرفی کند. در تلاشی که نیروی انتظامی در اعتراف‌گیری اجباری از او در مقابل خبرنگاران حکومتی داشت، میلاد اتهام‌هایش را نپذیرفت و فرآیند این اعتراف‌گیری با وجود نیمه‌کاره ماندن در رسانه‌ها پخش شد.

دیگر حاضران در این پرونده نیز همگی دست داشتن در کشتن این طلبه بسیجی را رد کرده‌اند، اما خبرها حاکی از تحت فشار بودن این افراد برای قبول این اتهام‌ها است.

حمید قره‌حسنلو - متهم به افساد فی الارض‌ - محکوم به اعدام – کرج

در ماجرای اعتراضات مردمی شهر کرج و در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی، یک بسیجی کشته شد. حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی، یکی از افرادی است که به همراه همسرش در این پرونده زیر شکنجه قرار گرفتند و به قبول اتهام‌ها مجبور شدند. حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو در حالی به او ابلاغ شده که به دلیل شکنجه شدید در بیمارستان بستری است. همسرش، فرزانه قره‌حسنلو، نیز به تحمل ۲۵ سال زندان در اهواز محکوم شده است.

قره‌حسنلو که پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراضات در کرج، به همراه فرزانه قره‌حسنلو، همسرش، با ضرب و شتم شدید مقابل چشمان کودک خردسال خود بازداشت شد، یکی از افرادی است که در پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان دادگاهی شده‌اند.

سهند نور محمدزاده – محاربه – محکوم به اعدام – تهران

سهند نور محمدزاده، جوان ۲۶ ساله‌ای است که با اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور» و «مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» روبرو شده است. گفته شده که مسدود کردن اتوبان اشرفی اصفهانی یکی از مواردی است که در دادگاه برای اثبات جرائمش عنوان شد. این جوان معترض نیز با حکم اعدام روبرو است. سهند در یک فایل صوتی که به تازگی از او منتشر شده است، درباره نحوه بازداشت، بازجویی و آنچه تاکنون بر او گذشته، توضیح داده است. در این فایل صوتی سهند نورمحمدزاده تاکید می‌کند که از لحظه بازداشت به او گفته‌اند اعدامت می‌کنیم.

توماج صالحی – خواننده – فساد فی‌الارض – اصفهان

توماج صالحی خواننده رپ، هشتم آبان‌ماه به دست وزارت اطلاعات در چهارمحال بختیاری دستگیر شد و هم‌اکنون در بند الف زندان اصفهان در بازداشت است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، ششم آذرماه، از صدور کیفرخواست توماج صالحی به اتهام «افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز» خبر داد.

برخی از گفته‌‎‌ها حاکی از آن است که او در دوره بازداشت و بازجویی مورد شکنجه و خشونت قرار گرفته است. فیلمی که پس از دستگیری از او منتشر شد، نیز به وضوح آثار ضرب و جرح را بر سر و صورت او نشان می‌داد.

اکبر غفاری – اتهام محاربه – تهران

به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، اکبر غفاری پس از دستگیری مدتی را در بند ۲۴۲ و سپس در بند ۲۰۹ گذراند و به تازگی به زندان فشافویه منتقل شده است. شهریار شمس، فعال دانشجویی که طی بازداشتش در دو نوبت او را در بندهای ۲۴۱ و ۲۰۹ دیده است در مورد او نوشته که اکبر غفاری به دلیل باز گذاشتن در خانه‌اش و راه دادن معترضان به داخل دستگیر شد، اما بعدا در بند وزارت اطلاعات با تحت فشار گذاشتن او و نگهداری‌اش در سلول انفرادی به مدت یک ماه، وادار شد تا به قتل یک مامور اعتراف کند. شهریار شمس در روایتش در مورد او می‌نویسد که اکبر غفاری سواد ندارد، به همین دلیل اعترافی را با مضمون «کشتن مامور پلیس» امضا کرده و هم‌اکنون به «محاربه» متهم شده است.

مجیدرضا رهنورد - اتهام محاربه – مشهد

مجیدرضا رهنورد به اتهام «قتل دو مامور بسیجی» دستگیر و به «محاربه» متهم شده است. محمدحسین درودی، دادستان مرکز استان رضوی، روز سوم آذر، در سومین جلسه رسیدگی به پرونده‌های متهمان اعتراضات اخیر اظهار کرد: «کیفرخواست پرونده جنایت خیابان حر عاملی که به شهادت دو دانشجوی بسیجی و مجروح شدن تعدادی از هموطنان منتهی شده بود، صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد.»

در تمام تصاویری که از مجیدرضا رهنورد پس از دستگیری منتشر شده‌، دست او شکسته است و گفته می‌شود ماموران هنگام دستگیری، او را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. همچنین تصاویر متعددی از حمله گروه‌های منتسب به حکومت به منزل و محل کار او منتشر شده است. همه این شواهد نشان می‌دهد که روند رسیدگی به اتهام‌ها و پرونده مجیدرضا رهنورد غیر شفاف و غیرقانونی است.

پرهام پروری – متهم به محاربه – تهران

پرهام پروری، قهرمان شنای ایران و اهل سقز است که در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، پرونده پرهام پروری ٢۵ ساله، روز ١٨ آبان با اتهام محاربه در دادسرای اوین مواجه شده است. پرهام پروری تاکنون از تمامی حقوق حداقلی متهم، ازجمله حق دسترسی به وکیل، ارتباط با خانواده خود محروم بوده و تنها از طریق یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش، خبر اتهام محاربه را به آنان اعلام کرده است.

مظهر پروری، پدر پرهام پروری، در ویدیویی از مردم خواست که صدای این خانواده باشند و مانع اجرای حکم اعدام علیه پسرش شوند.

بخش دوم مطلب را اینجا بخوانید.