زندانیانی با حکم «اعدام»

با اعدام محسن شکاری نگرانی‌ها برای دیگر متهمان به محاربه و فساد فی‌الارض افزایش یافت

بخش دوم: هم‌زمان با اعدام محسن شکاری جوان معترضی که به جرم بستن خیابان ستارخان به محاربه محکوم شد، موجی از خشم و نگرانی در مورد احتمال اعدام دیگر زندانیان خیزش سراسری در افکار عمومی به وجود آمد.

این روزها، زندانیان بسیاری با اتهام‌هایی مانند محاربه و افساد فی‌الارض روبرو شده‌اند. از این میان، «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» توانسته است به نام دست‌کم ۴۲ نفر دست پیدا کند که با این اتهام‌ها در خطر محکومیت و اجرای حکم اعدام‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، از خطر اعدام ۲۸ نفر، از جمله سه کودک خبر داد که در جریان اعتراض‌های سراسری در دو ماه گذشته در ایران بازداشت شده‌اند، نام‌هایی که خیلی از آن‌ها در میان موج اخبار مربوط به خیزش سراسری مردم ایران کمتر دیده و شنیده شدند.

برخی از خانواده‌های بازداشت‎‌‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران نیز در پی تهدیدها یا وعده‌های نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در مورد وضعیت پرونده بازداشت‌شدگان اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که دست جمهوری اسلامی برای اجرای بی‌سر و صدای این احکام باز باشد. در بخش دوم مقاله وضعیت افرادی را مرور می‌کنیم که نامشان در کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان و همچنین رسانه‌های اجتماعی شنیده شده است و بیم صدور یا اجرای حکم اعدام برای آن‎‌ها می‌رود.

ماهان صدرات مدنی – متهم به محاربه - تهران

ماهان صدرات مدنی به‌دلیل شرکت در اعتراض‌های روز بیستم مهرماه بازداشت شد. صداوسیما اتهام او را «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و مجروح کردن افراد» عنوان کرد. کانون حقوق بشر ایران نیز اتهام او را «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» عنوان کرده است. خبرگزاری تسنیم در مورد اتهام‌های ماهان نوشته است: «بر اساس فیلم و تصاویر دوربین‌های مداربسته، متهم در محل اغتشاشات اقدام به آتش زدن موتور سیکلت و مسدود کردن خیابان کرده است.»

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در این جلسه وقتی متهم تاکید کرد که برنامه ما درگیری با این افراد نبوده و صرفا قرار داشتیم که در محلی جمع شده و به صورت مسالمت‌آمیز شعار بدهیم، قاضی افشاری او را به «اخلال در نظم عمومی» متهم کرد.

پرونده متهمان اعتراض‌های چهلم حدیث نجفی:

در جریان خیزش سراسری مردم ایران و برگزاری مراسم چهلمین روز از درگذشت حدیث نجفی در کرج ۱۵ نفر با اتهام‌های محاربه و افساد فی‌الارض محاکمه شدند. اعلام شده است که از میان این افراد، پنج نفر به اعدام محکوم شده‌اند. یکی از این افراد، حمید قره‌حسنلو است که پیش از این به آن پرداختیم. همسر او فرزانه قره‌حسنلو نیز به ۲۵ سال حبس محکوم شد. اما هنوز به‌طور مشخص، نام چهار نفر دیگر از محکومان به اعدام در این پرونده اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مهدی کرمی – متهم به فساد فی‌الارض - محکوم به اعدام - کرج

محمد مهدی کرمی، فرزند ماشاالله، با اتهام‌های «افساد فی‌الارض از طریق جرایم‌ علیه امنیت کشور، حمله به ماموران بسیجی، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور، انتشار فراخوان‌ علیه نظام در فضای مجازی» روبرو شده است. نام محمد مهدی به‌عنوان یکی از افرادی که محکوم به اعدام شده‌اند، عنوان شده است. محمد مهدی کرمی جوانی ۲۲ ساله است که پیش از این، به‌عنوان یکی از قهرمانان کاراته کشور شناخته می‌شد.

حسین محمدی - متهم به فساد فی‌الارض – محکوم به اعدام – کرج

حسین محمدی، ۲۶ ساله، یکی از پنج نفری است که در جریان رسیدگی به مرگ یک مامور بسیجی در کرج، از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب البرز به اعدام محکوم شده است. حسین محمدی هنرمند و بازیگر تئاتر است که در تاریخ ۱۴ آبان در کرج بازداشت شد. نام او از ابتدا در جمع متهمان این پرونده نبود و پس از مدتی بدون طی مراحل قانونی و حق در اختیار داشتن وکیل به پرونده اضافه شد. جلسه دادگاه او در تاریخ ۱۲ آذرماه برگزار شد.

سیدمحمد حسینی – متهم به فساد فی الارض – محکوم به اعدام – کرج

بر اساس اخبار اعلام‌شده، سید محمد حسینی، فرزند سید حسن، به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران پلیس و بسیج، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شده است.

نام نفر پنجم از این محکومان به اعدام پرونده مربوط به مراسم چهلم حدیث نجفی، تا این لحظه مشخص نشده است. اما نفر پنجم نیز یک نفر از میان اسامی زیر است که در دادگاه کرج حضور داشتند:

آرین فرزام نیا، فرزند علی، با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور حمله به ماموران بسیج و فراجا»

امین مهدی شکراللهی، فرزند فرهاد، «با اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیجی، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»

رضا آریا، فرزند یحیی، با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اقدامات علیه نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»

مهدی محمدی؛ فرزند غلامعلی با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران امنیتی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت کشور»

شایان چارانی، فرزند سعید، با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت کشور»

محمد امین اخلاقی، فرزند عبدالله با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»

امیر مهدی جعفری، فرزند پرویز، با اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»

رضا شاکر زواردهی، فرزند منوچهر، با اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج»

جواد زرگران فرزند محمدرضا، با «اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب علیه امنیت کشور»

بهراد علی کناری، فرزند عبدالرضا، با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور»

علی معظمی گودرزی، فرزند داریوش، با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت کشور»

صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی – متهم به محاربه – اصفهان

اطلاعاتی از این شهروند در دسترس نیست. پیش از این، با بیان این خبر که احکام محاربه و افساد فی‌الارض به‌زودی اجرایی خواهند شد، اعلام شده بود که «پرونده‌های مربوط به اصفهان نیز در شرف آماده شدن هستند». پیش از این نیز، دادگستری اصفهان اعلام کرده بود که ۹ نفر در پی کشته‌ شدن سه مامور حکومتی در شامگاه ۲۶ آبان بازداشت شده‌اند که «اتهام همه آن‌ها محاربه و افساد فی‌الارض» است.

امیر نصرآزادانی – متهم به محاربه – اصفهان

امیر نصر آزادانی بازیکن سابق تراکتورسازی و راه آهن یکی از افرادی‌ است که در معرض خطر حکم اعدام قرار دارد.

این بازیکن فوتبال، ۲۶ آبان در اعتراض‌های شهر اصفهان بازداشت شد. نزدیکانش گفتند که او را به‌عنوان یکی از عوامل مرگ نیروهای امنیتی در اصفهان معرفی کردند. او نیز مانند دیگر بازداشت‌شدگان اصفهان با این اتهام، در معرض خطر حکم اعدام قرار دارد.

عبدالستار ذوالفقاری – متهم به محاربه و افساد فی الارض – زاهدان

اطلاعاتی از این شهروند در دسترس نیست.

حشمت‌الله طبرزدی – اتهام محاربه - تهران

محمد مقیمی، وکیل حشمت‌الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران، گفت که موکلش با «چندین اتهام محاربه» روبرو است و در معرض خطر حکم اعدام قرار دارد. مقیمی روز پنجشنبه ۱۷ آذر، در توییتی نوشت: «موکلم، حشمت‌الله طبرزدی، با چندین اتهام محاربه که می‌تواند، مجازات اعدام درپی داشته باشد، روبرو است.»

طبرزدی چند روز پس از خیزش انقلابی مردم ایران، در شهر گلپايگان بازداشت شد.

بخش اول مطلب را در اینجا می‌توانید بخوانید.