خیزش ایرانیان در چند شهر، این بار برای #نه_به_اعدام

شادمان احمدی، در بازداشتگاه کلانتری شهر دهگلان در اثر شکنجه کشته شد

در پی اعدام محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله اهل تهران در سحرگاه روز پنجشنبه هفدهم آذر، معترضان در شهرهای مختلف به خیابان آمدند تا اعتراضشان را به استفاده حاکمیت از اعدام معترضان برای کنترل اعتراضات بیان کنند. نیروهای سرکوبگر به علت حضور انبوه معترضان در خیابان ستارخان تهران، این خیابان را بستند؛ یعنی دقیقا همان کاری که محسن شکاری برای انجامش به اعدام محکوم شد. محسن شکاری به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی» در روزهای نخست اعتراضات جاری، در دادگاه انقلاب به اعدام با طناب دار محکوم شد.

معترضان در محله سعادت‌آباد تهران با شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» یاد محسن شکاری را زنده نگه داشتند. معترضان از غروب روز پنجشنبه با راهپیمایی در محله ستارخان شعار «می‌کشم، می‌کشم، هر که برادرم کشت» سردادند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی در این تجمع به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. تجمعات در خیابان ستارخان با وجود تیراندازی نیروهای سرکوبگر به معترضان تا پاسی از شب ادامه یافت و معترضان با مسدود کردن این خیابان، شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سردادند.

معترضان در شهرک اکباتان تهران نیز با روشن کردن آتش، شعار «غرق خون این وطن، کودکان در کفن» سردادند. معترضان در خیابان جنت‌آباد تهران نیز با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، به قتل حکومتی محسن شکاری واکنش نشان دادند. معترضان در اتوبان همت نیز با نصب یک بنر اعلام کردند که انتقام محسن شکاری را خواهند گرفت.

توییتر ۱۵۰۰ تصویر، صبح روز جمعه هجدهم آذر ‏و پس از ۲۴ ساعت، اعلام کرد که به‌ شرط اطلاع‌رسانی نکردن و فقط با حضور چند نفر از اعضای خانواده و تعداد زیادی از نیروهای جمهوری اسلامی، محسن شکاری در قطعه ۹۲ بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.

توییتر ۱۵۰۰ تصویر از وقوع اعتراضات در شهر سقز نیز خبر داد. بر اساس این گزارش، معترضان در چند محله سقز به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش، برخی از خیابان‌ها را مسدود کردند و شعارهای ضد حکومتی سردادند. شاهدان محلی می‌گویند که صدای تیراندازی‌های پراکنده شنیده می‌شود. اعتراضات در شهر سنندج نیز ادامه یافت. معترضان با حضور در خیابان‌های این شهر چندین خیابان را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند. در ویدیوهای منتشر شده شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» در میدان نبوت این شهر شنیده می‌شود. معترضان همچنین به آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی اقدام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیویی از شهر مرودشت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن اعلام می‌شود معترضان به یاد محسن شکاری و آرمان عمادی، به آتش زدن بنرهای حکومتی در این شهر اقدام کرده‌اند. معترضان در شهر یزد نیز شبانه یک پایگاه بسیج را به آتش کشیدند.

اما روز گذشته یک جوان از شهرستان دهگلان نیز به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید. شادمان احمدی که ظهر روز پنجشنبه هفدهم آذر به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده بود، چند ساعت پس از بازداشت زیر شکنجه جان باخت. شبکه حقوق بشر کردستان با اعلام این خبر گفت که خانواده این جوان ۲۳ ساله تاکید دارند که فرزندشان «در اثر شکنجه نیروهای انتظامی در کلانتری» کشته شده است.

یکی از کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاە پاسداران کردستان تلویحا بازداشت این شهروند را به اتهام «تخریب اموال عمومی، ایجاد ارعاب و اخلال در نظم عمومی» در جریان اعتراضات مردمی دهگلان اعلام کرده است. این کانال تلگرامی با تایید بازداشت شادمان احمدی، مدعی شد خبر جان دادنش بر اثر ضرب و شتم دروغ است و در بررسی‌های پزشکی قانونی اثری از ضرب و شتم دیده نشده است. البته این کانال در مورد علت کشته شدن شادمان احمدی در زمان بازداشت، سکوت کرد.

هم‌زمان با اعتراضات، هزاران نفر از مردم پیرانشهر در مراسم چهلم «کومار درافتاده»، نوجوانی که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جان باخت، شرکت کردند. مردم این شهر با خواندن سرودهای انقلابی شعارهایی نیز علیه جمهوری اسلامی سردادند. ‎همچنین مراسم سومین روز درگذشت محمدرضا قربانی، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران، در روستای قصابعلی سرا فومن برگزار شد. حاضران در این مراسم شعار «این گل پر پر ماست، هدیه به میهن ماست» سردادند. محمدرضا قربانی ۲۳ آبان در کرج به دست نیروهای سپاه بازداشت شد و یکم آذرماه به قتل رسید.