بریتانیا: احتمالا ایران محموله جدید پهپادی به روسیه ارسال کرده است

وزارت دفاع بریتانیا می گوید پس از سه هفته، در روزهای اخیر ارتش روسیه با پهپادهای ایرانی به مواضع اوکراینی ها حمله کرده است

روسیه در ماه های اخیر بارها از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بهره برده است - AFP

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد ارتش روسیه احتمالا محموله پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ را از ایران دریافت کرده است.

به گفته این وزارتخانه، ارتش روسیه پس از سه هفته، دوباره حملات پهپادی را در روزهای گذشته آغاز کرده است و به نظر می‌رسد که انبارهای تسلیحاتی این کشور از نو پر شده‌اند. 

در این بیانیه گفته شده که در ششم و هفتم نوامبر، فرماندهی ارتش اوکراین حملات ۱۴ پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ را گزارش کرده است. 

آخرین اخبار مربوط به حملات پهپادی روسیه به  ۱۷ نوامبر گذشته باز می‌گشت؛ زمانی که پهپادهای ایرانی ارتش روسیه در آسمان اوکراین مشاهده شدند. 

ارتش اوکراین در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که ارتش روسیه به‌زودی ۲۰۰ فروند پهپاد شاهد۱۳۶، مهاجر۶ و آرش ۲ را از جمهوری اسلامی دریافت می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کی یف، این پهپادها با کشتی از طریق دریای خزر به روسیه فرستاده می‌شوند. 

پیشتر، رئیس‌جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، و مقامات عالی رتبه این کشور اعلام کردند شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد روسیه در ماه‌های اخیر بارها از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بهره برده است. 

مقامات ایران هیچ‌گاه گزارش‌ها مبنی بر صدور تسلیحات نظامی به روسیه را قبول نکرده‌اند. ارتش روسیه نیز، همواره هرگونه استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرده است.

 با این حال سازمان اطلاعات ارتش اوکراین فیلم‌ها و مدارک و مستنداتی در حساب تلگرامی اش منتشر کرده که نشان می‌دهند پهپادهای شاهد به‌صورت قطعات جدا از هم به روسیه ارسال و در آنجا با کمک مهندسان ایرانی مونتاژ و رنگ‌آمیزی و علامت ارتش روسیه روی آنها نصب می‌شود. 

شبکه خبری سی ان ان هم سه هفته پیش در گزارشی ادعا کرد ایران قرار است به جز پهپاد، موشک‌های بالستیک به روسیه صادر کند.