امارات متحده عربی بهترین گذرنامه جهان را دارد

شهروندان امارات می‌توانند بدون درخواست ویزا قبل از سفر به ۹۱ درصد کشورهای جهان سفر کنند

بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت Passport Index در سال ۲۰۲۲، گذرنامه‌ جمهوری اسلامی ایران در رده ۱۸۹ قرار دارد- Giuseppe CACACE / AFP

امارات متحده عربی در رده‌بندی بهترین گذرنامه‌های جهان، کشورهای آلمان، سوئد، فنلاند و لوکزامبورگ را پشت سر گذاشت و عنوان بهترین گذرنامه‌ جهان را کسب کرد.

بر اساس جدیدترین ارزیابی وب‌سایت «شناسه گذرنامه» (Passport Index) که گذرنامه ۱۹۸ کشور جهان را بر اساس آزادی حرکت و سفر بدون روادید برای دارندگان آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند، دارندگان گذرنامه امارات متحده عربی می‌توانند بدون ویزا به ۱۲۱ کشور جهان سفر کنند. همچنین در بدو ورود به ۵۹ کشور جهان نیز ویزا دریافت می‌کنند. آن‌ها تنها برای ورود به ۱۹ کشور جهان به ویزا نیاز دارند و این به معنای آن است که می‌توانند بدون نیاز به درخواست ویزا پیش از سفر، به ۹۱ درصد کشورهای جهان وارد شوند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، امارات حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛ اما ۹۰ درصد جمعیت این کشور را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از امارات متحده عربی، کشورهای آلمان، سوئد، فنلاند و لوکزامبورگ چهار کشور دارای بهترین گذرنامه‌های جهان‌اند.

وضعیت امارات متحده عربی را می‌توان با ایالات‌ متحده آمریکا مقایسه کرد که شهروندانش می‌توانند بدون ویزا به ۱۰۹ کشور جهان سفر کنند. همچنین در بدو ورود به ۵۶ کشور دنیا، برای آنان ویزا صادر می‌شود. ۲۶ کشور جهان نیز برای آمریکایی‌ها شرط صدور ویزا قبل از سفر تعیین کرده‌اند. این به معنای آن است که شهروندان آمریکایی بدون درخواست ویزا قبل از سفر، به ۸۳ درصد کشورهای جهان دسترسی دارند.

امارات متحده عربی در سال‌های اخیر برای ترغیب افراد بیشتری برای زندگی و مهاجرت در این کشور گام‌هایی برداشته است. یکی از این اقدام‌های اصلاحی عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود. این کشور همچنین برخلاف بسیاری از دولت‌های غربی، پس از حمله به اوکراین، از قطع روابط مسافرتی با روسیه و بلاروس خودداری کرد و همین مسئله باعث شد که برای مردم این کشورها به مقصدی مطلوب تبدیل شود. در رده‌بندی جدید، شهر دبی نیز به عنوان یکی از پنج شهر برتر جهان برای زندگی مهاجران رتبه‌بندی شد.

امارات متحده عربی همچنین به طور مرتب به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان با نرخ جرم بسیار پایین شناخته می‌شود. طبق گزارش رسانه‌های محلی، دارندگان گذرنامه اماراتی تقریبا ۱.۵ میلیون نفرند.

در حالی‌ که صعود رتبه گذرنامه‌های کشورهای خلیج‌فارس ادامه دارد، اتفاق‌های سیاسی در کشورهایی مانند بریتانیا به رکود گذرنامه‌ این کشور منجر شده است؛ البته کشورهای اروپایی همچنان در رده‌بندی‌های اعتبار گذرنامه‌های جهان جزو نخستین‌ها به شمار می‌روند.

بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت Passport Index در سال ۲۰۲۲، گذرنامه‌ جمهوری اسلامی ایران در رده ۱۸۹ قرار دارد.

بیشتر از جهان