ژاپن معتبرترین گذرنامه دنیا را دارد، ولی در حال حاضر بی‌معنی است

بریتانیا در حال حاضر در این شاخص در جایگاه هفتم قرار دارد

به نظر برخی از کارشناسان، با کنار گذاشته شدن این محدودیت‌ها، شاهد افزایش قابل توجه رفت‌و‌آمد مردم خواهیم بود - CHARLY TRIBALLEAU / AFP

آخرین رتبه‌بندی گذرنامه‌های جهان منتشر شد و ژاپن تاج معتبرترین گذرنامه دنیا را بر سر گذاشت، ولی به گفته نویسندگان این گزارش، وضعیت فعلی، نتایج به دست آمده را بی‌معنی می‌سازد.

شاخص گذرنامه «هنلی» که بار اول در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، یکی از بهترین رتبه‌بندی‌های مدارک مسافرتی کشورها است و اعتبار آن مدارک را بر اساس تعداد مقاصدی که صاحبان گذرنامه می‌توانند بدون ویزا یا با گرفتن ویزا به محض ورود،  به آن‌ها سفر کنند، تعیین می‌کند.

با این حال، برای اولین بار ظرف تاریخچه ۱۴ ساله این شاخص، نتایج آن کاربرد خاصی ندارد، چرا که کشورهای سراسر دنیا به خاطر شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای بر مسافرت اعمال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کریستیان اچ کائلین، مدیر موسسه «هنلی و شرکا» و خالق شاخص گذرنامه، گفت: «در حالت عادی یک شهروند سوئیسی می‌تواند به ۱۸۵ کشور دنیا بدون دریافت ویزا از پیش سفر کند، اما طی هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که آزادی مسافرت بین‌المللی می‌تواند گه‌گاه به شدت تحت تاثیر مواردی قرار گیرد که کاملا از کنترل ما خارج است. این البته وضعیتی است که شهروندان کشورهایی که گذرنامه‌هایی کم‌اعتبار دارند و در پایین فهرست رتبه‌بندی این شاخص قرار گرفته‌اند، کاملا با آن آشنا هستند.»

او ادامه داد: «از آنجا که اکنون، و کاملا به درستی، سلامت و بهداشت عمومی بر هر چیز دیگری اولویت دارد، حتی در اتحادیه اروپای بدون مرز نیز روشن شده است که آزادی رفت‌و‌آمد و مسافرت شهروندان برای آن دسته از ما که در گذشته آن را از حقوق بدیهی خود می‌شناختیم، واقعا چه معنا و ارزشی دارد.»

حدود ۳.۵ میلیارد نفر، تقریبا نیمی از جمعیت کره زمین، در حال حاضر تحت قرنطینه اختیاری یا اجباری قرار دارند.

با این حال، به نظر برخی از کارشناسان، با کنار گذاشته شدن این محدودیت‌ها، شاهد افزایش قابل توجه رفت‌و‌آمد مردم خواهیم بود.

دکتر پاراگ خانا، موسس و یکی از مدیران فیوچرمپ (FutureMap) گفت: «وقتی قرنطینه برداشته شود و هزینه مسافرت هوایی به پایین‌ترین خد خود رسیده باشد، باید انتظار داشته باشیم که افراد بیشتری در سراسر دنیا چمدان‌های خود را ببندند و بلیت‌هایی یک طرفه به مقصد کشورهایی بخرند که با خرج و مخارج کمتر، امکان شروعی تازه به آنها بدهد.»

گرچه شاخص گذرنامه اکنون تنها در عالم نظر معتبر است، در رتبه‌بندی آن بعد از ژاپن، سنگاپور با ۱۹۰ امتیاز در مقام دوم قرار دارد و آلمان و کره جنوبی به طور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

بریتانیا در حال حاضر در این شاخص در جایگاه هفتم قرار دارد و امتیاز مقاصد بدون ویزا یا اخذ ویزا به محض ورود، برای این کشور ۱۸۵ است. بریتانیا این جایگاه را با ایالات متحده شریک است.

اگرچه امتیاز آزادی مسافرت در بریتانیا نسبت به یک دهه گذشته ۱۹ امتیاز افزایش داشته است، اما در سال ۲۰۱۰، بریتانیا در جایگاه اول سراسر دنیا قرار داشت.

امارات متحده عربی شاهد بیشترین رشد آزادی مسافرت طی دهه گذشته بوده است و از مقام ۶۵ در سال ۲۰۱۰ به جایگاه ۱۸ در سال جاری رسیده است و ظرف این ده سال، ۱۰۷ مقصد بدون ویزا یا ویزا به محض ورود را به گذرنامه خود افزوده است.

افغانستان در حال حاضر با امتیاز ۲۶، ضعیف‌ترین گذرنامه دنیا را دارد.

معتبرترین گذرنامه‌های دنیا:
۱. ژاپن
۲. سنگاپور
۳. آلمان
۳. کره جنوبی
۴. فنلاند
۴. ایتالیا
۴. اسپانیا
۵. اتریش
۶. دانمارک
ضعیف‌ترین گذرنامه‌های دنیا:
۱. افغانستان
۲. عراق
۳. سوریه 
۴. پاکستان
۵. سومالی
۵. یمن

© The Independent

بیشتر از زندگی