سرخ‌کن‌ هواپز چیست؟

این فرهای همرفتی کوچک نسبت به مدل‌های برقی،ارزان‌تر و احتمالا برای پخت‌وپز سالم‌ترند

یک سرخ‌کن هواپز می‌تواند هزینه برق شما را نسبت به فر برقی تا ۱۷ پنی در روز کاهش دهد - canva

بحران هزینه زندگی که بریتانیا را فراگرفته، بسیاری از خانواده‌ها را مجبور کرده است به دنبال راه‌هایی برای جمع‌آوری پول در زمستان امسال باشند.

عامل بزرگی که این مشکل را به وجود آورده، افزایش هزینه قبوض برق و گاز خانگی است- که با حمله روسیه به اوکراین تشدید شد- و در حال حاضر حتی پس از مداخله دولت برای مسدود کردن سقف قیمت انرژی اداره بازارهای گاز و برق بریتانیا (Ofgem) در سپتامبر، تقریبا دو برابر سال قبل است.

از روشن کردن سیستم گرمایشی برای فواصل کوتاه‌تر در خانه گرفته تا انتخاب نشان‌های تجاری مرغوب که در راهروهای سوپرمارکت‌ها وجود دارند، با این تورم ۱۱.۱ درصدی و ثابت ماندن دستمزدها، نمی‌توان هیچ راهی برای صرفه‌جویی پیدا کرد.

همه این‌ها تا حد زیادی به توضیح محبوبیت ناگهانی سرخ‌کن‌های هواپز (ایر فرایر) کمک می‌کند؛ آن فرهای کوچک پرقدرتی که با هوای گرم کار می‌کنند و در پاییز امسال ناگهان از قفسه فروشگاه‌ها ناپدید می‌شوند.

طبق تحقیقات یوتیلیتا، یک اجاق برقی موقع کار کردن به طور متوسط حدود ۱.۰۵ پوند در روز هزینه دارد، اما یک سرخ‌کن هواپز می‌تواند هزینه شما را تا ۱۷ پنی در روز کاهش دهد (به‌ویژه به این دلیل که تقریبا نیازی نیست که آن را از قبل گرم کنید) و این برای هفته‌ها و ماه‌ها به صرفه‌جویی قابل‌توجهی منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندکاره بودن آن‌ها هم توجه‌ها را به خود جلب کرده است؛ بسیاری از مدل‌ها چند منظوره‌اند و می‌توانند کارهای مختلفی از آبگیری گرفته تا پختن و برشته کردن انجام دهند: گوشت، سیب زمینی و سبزیجات همگی در آن‌ها به‌خوبی می‌پزند.

آن‌ها همچنین از بسیاری از وسایل جایگزین پخت‌وپز سالم‌ترند زیرا با گردش هوای گرم از طریق یک فن داخلی قدرتمند کار می‌کنند و نیاز به روغن‌های گیاهی چرب را بین می‌برند.

چیپس‌های ترد، یکنواخت و بدون چربی را می‌توان به‌سرعت و بدون نیاز به ظرف‌های روغن ناخالص و چرب جوشان در سرخ‌کن‌های پر از روغن درست کرد.

جکلین لاندن، مدیر بخش تغذیه مجله گود هاوس‌کیپینگ، چنین استدلال می‌کند که سرخ‌کن هواپز «حتما انتخاب سالم‌تری است، به شرط آنکه به استفاده از یک یا دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی همراه با چاشنی پایبند باشید و بیش از هر چیز دیگری از سبزیجات استفاده کنید.»

«هر وسیله‌ای که به شما و خانواده‌تان کمک کند تا رژیم غذایی سبزیجاتی خود را افزایش دهید، کلید اصلی مدیریت وزن، کاهش خطر بیماری‌های مزمن و بهبود سلامت طولانی‌مدت در طول افزایش سن است.»

راشل لینک، کارشناس تغذیه از تارنمای هلت‌لاین نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌نویسد: «استفاده از سرخ‌کن هواپز در مقایسه با سرخ کردن با روغن فراوان، می‌تواند میزان چربی، کالری و ترکیبات احتمالی مضر در غذای شما را کاهش دهد.»

مزیت دیگر این است که آن‌ها نسبتا جمع‌وجورند و فقط فضای محدودی را اشغال می‌کنند.

همچنین تمیز کردن این دستگاه‌ها راحت است و سبد آن‌ها را می‌توان در ماشین ظرفشویی گذاشت.

شما می‌توانید ارزیابی تخصصی ایندی بست (IndyBest) در مورد بهترین سرخ‌کن‌های هواپز در بازار با طیف وسیعی از قیمت‌ها را در اینجا بخوانید.

© The Independent

بیشتر از زندگی