چکدرمه، غذای محبوبِ ترکمن‌های ایران

این غذا در دیگی چدنی به نام «قازان» پخته می‌شود

اگر به ترکمن‌صحرا سفر کردید و آن‌قدر خوش‌شانس بودید که مهمان خانواده ترکمن باشید، حتماً «چکدرمه»، غذای محبوب ترکمن‌های ایران را می‌شناسید.

«چکدرمه» خصوصیاتی دارد که اگر آن را خورده باشید، احتمالاً یکی از غذاهای عجیب و خوشمزه‌ای باشد که همیشه در گوشه‌ای از ذهنتان، خواهد ماند.

اگرچه مثل اغلب غذاهای بومی محلی، نمونه خانگی آن طعم بهتری دارد، اما نگران نباشید، در شهرهای مختلف منطقه ترکمن‌صحرا، رستوران‌های خاصی هستند که فقط چکدرمه و غذاهای ترکمنی سرو می‌کنند و غذای دیگری ندارند.

چکدرمه یک غذای سنتی بسیار دیرینه است. این غذا در دیگی چدنی به نام «قازان» پخته می‌شود.

قازان، به شکل نیم‌کره است و فرق آن با دیگ‌های معمولی این است که ته آن صاف نیست. مدور بودن آن این امکان را به آشپز می‌دهد که غذا را بهتر هم بزند.

 گوشت، پیاز فراوان، برنج، رب گوجه و هویج از مواد جدانشدنی این غذا است. در نواحی ساحلی حتی از گوشت ماهی نیز برای پخت این غذا استفاده می‌شود.

چکدرمه اما تنها با گوشت نیست. چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر و چکدرمه ماهی شکم پر هم یکی از غذاهایی است که طرفداران خاص خود را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چکدرمه با گوشت پرنده شکم پر با گوشت انواع پرندگان ازجمله اردک، بلدرچین، کبک، مرغ و غیره درست می‌شود. چکدرمه با اردک وحشی شکم پر بدون شک، خوشمزه‌ترین نسخه چکدرمه با گوشت پرنده است که معمولاً برای پر کردن گوشت پرنده از آلو برغان، هویج، کشمش، پیاز و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود.

در طبخ چکدرمه ماهی شکم‌پر نیز معمولاً از ماهی کپور به‌عنوان ماهی استخوانی و از اوزون‌‌برون، فیل‌ماهی و تاس ماهی به‌عنوان ماهی‌های خاویاری استفاده می‌کنند که طعم و مزه‌ای خاص به غذا می‌دهد.

این غذا در میان ترکمن‌ها طرفداران بسیاری دارد و طرز تهیه آن بسیار آسان است و به دلیل اینکه برنج، بدون آبکشی و در آب محتوی مواد مورداستفاده پخت می‌شود، ارزش غذایی بالایی دارد.

ترکمن‌ها طبق رسوم خود روی زمین و دور سفره غذا می‌خورند. ما در این گزارش فوت‌وفن‌های پخت این غذای لذیذ را به شما آموزش می‌دهیم تا شما هم به جمع کسانی بپیوندید که توانایی پخت این غذای لذیذ ترکمنی را دارند.

طرز تهیه چکدرمه:

هویج را در روغن داغ تفت و سپس پیاز نگینی شده را به آن اضافه ‌کنید، اجازه دهید پیاز شما طلایی شود، پس از تفت هر دو به میزان لازم به ترتیب گوشت، گوجه و رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید.‌‎

فراموش نکنید گوشت را همراه با رب خوب تفت دهید تا هم بوی خاص آن گرفته‌شده و هم خوش‌رنگ می‌شود.

مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت پخته‌شده در آب قرمزرنگ آب‌‌پز شود. سپس گوشت را بیرون بیاورید و برنجی را که از یک ساعت قبل شسته و در آب‌نمک خوابانده بودید را به قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید که برنج باید به‌اندازه یک‌بند انگشت داخل آب قرار گیرد. اگر آب کم بود می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

پس از ریختن برنج در آب، با حرارت متوسط و در نیمه‌باز اجازه دهید آب به جوش آید، سپس در قابلمه را باز بگذارید تا برنج‌ بپزد. زمانی که آب به میزان لازم تبخیر شد دم‌کنی بگذارید و حرارت را کم کنید تا دم بکشد.

پس از نیم ساعت برنج دم کشیده و چکدرمه ترکمنی لذیذ شما آماده است. ماست محلی، سالاد گوجه و خیار، سیر خام یا سیرترشی در کنار این غذا لذت خوردن آن را دوچندان خواهد کرد. نوش جان.

بیشتر از فرهنگ و هنر