۱۰ هزار نیروی پلیس طالبان سواد خواندن و نوشتن می‌آموزند

شمار دقیق نیروهای بی‌سواد طالبان مشخص نیست، اما تلاش برای باسواد کردن آنها آغاز شده است

پایگاه‌های آموزشی ارتش و پلیس منحل شده افغانستان برای آموزش فنون نظامی در اختیار طالبان است-JAVED TANVEER / AFP

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، چهارشنبه، ۱۶ آذر (۷ دسامبر)  گفت که ۱۰ هزار نیروی پلیس طالبان با شرکت در دوره‌های آموزشی، خواندن و نوشتن می‌آموزند.

او در توییتر خود نوشت که این شمار از نیروهای طالبان در مراکز پلیس در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و حوزه‌های امنیتی به آموزش مشغول می‌شوند. 

او افزود که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، به آموزش معیاری نیروهای پلیس توجه جدی دارد، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد. 

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه مخوف حقانی است. این شبکه مسئولیت خونین‌ترین حملات را طی دو دهه اخیر در افغانستان بر عهده گرفته است. نام و مشخصات حقانی در وب‌سایت پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در حکم یکی از افراد تحت‌تعقیب منتشر شده و برای اقدام یا اطلاعاتی که به دستگیری‌ او منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون آماری از شمار نیروهای باسواد و بی‌سوادشان ارائه نکردند و به احتمال زیاد این نخستین بار است که بی‌سواد بودن بسیاری از این نیروها را می‌پذیرند و اعلام می‌کنند که به آن‌ها خواندن و نوشتن می‌آموزند.

گفته می‌شود که شماری از نیروهای طالبان حتی با مبانی شریعت اسلامی هم آشنا نیستند، اما زیر پرچم طالبان برای تحکیم نظامی اسلامی جنگیدند و در جریان عملیات‌های خود شمار زیادی از افراد غیرنظامی را کشتند و زخمی کردند. 

طالبان پس از سال‌ها جنگ با نظام جمهوریت افغانستان که از حمایت غرب برخوردار بود، توانستند این حکومت را در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون کنند و از آن زمان تاکنون، شتاب زیادی برای تشکیل نیروهای آموزش‌دیده پلیس، ارتش و استخبارات (اطلاعات) نشان دادند.

پایگاه‌های آموزشی ارتش و پلیس منحل‌شده افغانستان در اختیار طالبان است و در آن‌ها فنون نظامی را به نیروهای خود آموزش می‌دهند.

این پایگاه‌ها را «ماموریت حمایت قاطع ناتو» در افغانستان ایجاد کرد و با خروج نیروهای خارجی از این کشور، در کنار تجهیزات گسترده نظامی، طالبان به این پایگاه‌ها هم دست یافتند.

طالبان در این پایگاه‌ها مبانی آموزش‌های اعتقادی هم به نیروهای‌ خود می‌آموزند تا بتوانند با تسلط بیشتر بر روایت‌های دینی، نفوذ خود را گسترش دهند.

از سویی دیگر، بخش زیادی از نیروهای طالبان که سواد خواندن و نوشتن دارند، از آموزش رسمی و علمی برخوردار نیستند و تنها در مدارس دینی افغانستان و پاکستان آموزش دیده‌اند.

طالبان در طول یک‌ سال و نیم حکومت بر افغانستان، کوشیدند نیروهای خود را در مسندهای بالای دولت‌ی بگمارند و این روند همچنان ادامه دارد. 

این در حالی است که با سلطه طالبان بر کشور، بخش زیادی از نیروهای تحصیل‌کرده افغانستان از مشاغل خود در ادارات دولتی برکنار، و خانه‌نشین شدند. 

بیشتر از جهان