طالبان یک مرد را در ملاعام در فراه اعدام کردند

در این مراسم اجرای حکم اعدام، معاون نخست‌وزیر و وزرای خارجه، داخله و برخی مقام‌های دیگر طالبان حضور داشتند

افراد طالبان در رسانه‌های اجتماعی از اجرای حکم اعدام ابراز خرسندی کردند - WAKIL KOHSAR / AFP

ورزشگاه عمومی استان فراه در غرب افغانستان، روز چهارشنبه ۱۶ آذر، صحنه اجرای حکم قصاص یک مرد بود.

طالبان برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن در اوت ۲۰۲۱،‌ به صورت رسمی و در حضور مردم، حکم قصاص را بر یک مرد که متهم به قتل بود، اجرا کردند. 

در این مراسم اعدام که در واقع اولین اعدام رسمی دولت طالبان محسوب می‌شود، ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله، عبدالحکیم حقانی، رئیس دادگاه عالی این گروه، محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر، حبیب‌الله آغا، وزیر معارف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، و شمار دیگری از مقام‌های بلندپایه این گروه حضور داشتند.

رهبران طالبان ساعاتی پس از اجرای این حکم، با انتشار بیانیه‌ای، اعدام یک مرد را تایید کردند. در بیانیه‌ منتشرشده، آمده است که دستور اعدام این مرد را دادگاه با تایید ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، و دیگر سران این گروه، اجرا کرده است.

با این حال یک خبرنگار محلی در فراه به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان صبح چهارشنبه دو مرد و یک زن را برای اجرای حکم قصاص به ورزشگاه عمومی بردند و یکی از مردان را اعدام کردند. او تایید کرد که پس از اعدام آن مرد، یک زن سنگسار شده است. این منبع افزود: «این سه تن به جرم دست داشتن در قتل یک نفر که گفته می‌شود نامزد زن سنگسارشده بود، حکم قصاص گرفتند.»

اما بیانیه رهبر طالبان که ذبیح‌الله مجاهد آن را منتشر  کرد، با این اظهارات کاملا متفاوت است. در این بیانیه آمده است که این شخص به اسم تاجمیر، فرزند محمدسرور، ساکن شهرستان انجیل هرات بوده و چهار سال پیش شخصی به اسم مصطفی را با چاقو به قتل رسانده و موتورسیکلت و موبایل او را با خود برده است. بر اساس این بیانیه، حکم اعدام این فرد را دادگاه طالبان صادر و سپس ملا هیبت‌الله آن را تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان، پیش از این نیز در بیش از یک سال گذشته، ده‌ها مورد اعدام و شکنجه افراد در ملاعام را اجرا کرده بودند اما این موارد بدون اعلام رسمی و اغلب بدون حضور اعضای بلند پایه این گروه انجام شدند. در آغاز، به نظر می‌رسید طالبان به وعده‌های که در مورد تغییر رویه خود و پذیرش حقوق بشر و حمایت از آزادی‌های مردم به جامعه جهانی داده‌اند، متعهدند و نمی‌خواهند عملا نشان دهند که به نسخه اولیه خود بازگشته‌اند؛ اما اکنون با صدور بیانیه اخیر، رسما اعلام کرده‌اند همه تعهداتی را که در مورد تامین حقوق بشر در افغانستان به جامعه جهانی داده بودند، زیر پا می‌گذارند و حدود شرعی و قصاص را اجرا می‌کنند و از این بابت مفتخرند.

پیش از این نیز سازمان‌های بین‌المللی و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا و اروپا، با رسمی شدن حکم حد و قصاص به دستور رهبر طالبان، به شلاق زدن زنان و مردان واکنش نشان داده بودند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد این واکنش‌ها را بی‌حرمتی به دین اسلام و قوانین شرعی دانسته بود.

برخی از اعضای طالبان پس از اجرای حکم اعدام این مرد در شهر فراه، در رسانه‌های اجتماعی با خرسندی از اجرای احکام شرعی در کشور خود نوشتند و آن را مایه مباهات دانستند.