خیزش سراسری؛ مشارکت دست‌کم ۷۴ شهر در اعتصاب دوشنبه

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، ۷۴ شهر با اعتصاب ۱۴ آذر همراهی کردند

اولین روز از اعتراض‌های سه‌روزه آذر ۱۴۰۱ با یک رکوردشکنی در اعتصاب‌های سراسری همراه شد. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بازاریان و کسبه دست‌کم ۷۴ شهر ایران با اعتصاب‌های سراسری چهاردهم آذر همراهی کردند.

اعتصاب‌‌های ۱۴ آذر گسترد‌ه‌ترین اعتصاب‌ها از زمان شروع خیزش سراسری اخیر بودند. وجود اینکه دسترسی به اطلاعات در ایران محدود است، با بررسی ویدیوهای منتشرشده، می‌توان اعلام کرد که روز چهاردهم آذر، این شهرها با اعتصاب سراسری همراه بودند: تهران، اسلامشهر، اصفهان، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، یزدانشهر، زرین‌شهر، بهارستان، کرمانشاه، جوانرود، کنگاور، کوزران، اسلام‌آباد غرب، تبریز، سنندج، سقز، اشنویه، مریوان، سقز، پاوه، مهاباد، کامیاران، دهگلان، بوکان، دیواندره، کرج، فردیس، گوهردشت، ایلام، سرابله، آبدانان، رشت، لاهیجان، صومعه‌سرا، مرودشت، کازرون، شیراز، اوز، زرقان، بوشهر، گناوه، جم، سبزوار، نیشابور، مشهد، اراک، اردبیل، دزفول، بهبهان، بندرعباس، چابهار، کرمان، بجنورد، اهواز، بیرجند، همدان، ایذه، دورود، شهرکرد، بروجن، لردگان، گچساران، بهشهر، بابل، قم، ساری، یزد، دشتیاری، میبد، خمین، بروجرد و بندر انزلی.

در استان اصفهان، بازار هنر این شهر و نیز بازارهای فردوسی، صمدیه لباف و شهرضا در اعتصاب بودند. کارگران کارخانه سیمان سپاهان در دیزیچه اصفهان نیز روز دوشنبه هم‌زمان با اعتصاب‌های سراسری در ایران، دست از کار کشیدند.

اعتصاب کارگران شرکت آلومینیوم المهدی بندرعباس نیز تا پاسی از شب ادامه یافت و شنیده‌ها حاکی از آن است که فرماندار این شهر برای پایان دادن به اعتصاب کارگران، نیمه‌های شب در جمع اعتصاب‌کنندگان حاضر شده است. 

به گزارش شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای پیمانکار شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی ماهشهر که بارگیری محصولات تولیدی و خوراک موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی، فازهای گازی پارس جنوبی و سایر پتروشیمی‌ها را انجام می‌دهند، دست از کار کشیده‌اند.

در تهران، نیز محلات و بازارهای مختلفی با اعتصاب‌های سراسری همراه بودند. در این اعتصاب سراسری، کسبه نازی‌آباد، بازار آهن، خیابان امیرکبیر، شاپور، بازار چراغ برق، تهرانپارس، گاندی، لاله‌زار، عبدل‌آباد، صادقیه، شهرک شریعتی، ستارخان، سعدی، امین حضور، دروازه شمیران، باغ سپهسالار، اکباتان، افسریه تهران، استاد معین، کوچه مروی و طلافروشان تجریش تهران همراهی و با بستن مغازه‌هایشان از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشنبه شب، اعتراض‌های شبانه هم در محلات و شهرهای مختلف برگزار شد. در شهرک اکباتان تهران، معترضان پس از برگزاری تجمع و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی، با سرکوب نیروهای حکومتی مواجه شدند و به مقابله با آنان پرداختند. معترضان با روشن کردن آتش و پرتاب نارنجک دستی، تلاش کردند مانع نزدیک شدن نیروهای سرکوبگر به محل تجمع در این شهرک شوند.

معترضان در ایستگاه مترو صادقیه تهران نیز با شعارهای «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» با خیزش سراسری مردم ایران و اعتصاب‌های سراسری همراهی کردند. ساکنان چیتگر تهران نیز با شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» در محله خود تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

جمعی از معترضان در شهرهای قزوین و مشهد نیز با شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «این‌ همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» راهپیمایی کردند.

در شیراز، جمع زیادی از معترضان در خیابان کبار تجمع کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان در شهرهای مختلف نمادها و ساختمان‎‌‌های حکومتی را هم آتش زده‌اند. برخی اهالی بلوار حدادی کرج بیلبوردی با تصاویر قاسم سلیمانی، خامنه‌ای و خمینی را به آتش کشیدند. معترضان در ایلام نیز ساختمان سازمان بازرسی را با کوکتل مولوتوف آتش زدند. معترضان در اسلامشهر نیز بنرهای بسیج و عکس‌های علی خامنه‌ای در این شهر را به آتش کشیدند. از بوشهر نیز ویدیوهایی از آتش زدن بنرها منتشر شد.

معترضان در شهرهای ارومیه، آمل و همدان با روشن کردن آتش برخی خیابان‌های این شهر را مسدود کردند. معترضان در هنگویه هرمزگان نیز با برگزاری تجمع اعتراضی خیابان‌های این شهر را بستند.

از ملک‌شهر اصفهان، مشهد، ایلام، کوزران، رشت، بوشهر، اراک، چرام، پدل، کرج، کوزران و زاهدان نیز برگزاری تجمع‌های اعتراضی شبانه گزارش شده است.