ناصر کنعانی: اخراج ایران از کمیسیون مقام زن بدعت است

سخنگوی وزارت امور خارجه به کشورهای اروپایی توصیه کرد منافع خود را به آمریکا گره نزنند

سپاه پاسداران تاکنون چندین بار به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان حمله کرده است-ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اقدامی «سیاسی» و «غیرقانونی» خواند و مدعی شد که آمریکا و «برخی دولت‌های اروپایی مشخص» قصد دارند با «اعمال فشار» و «سوءاستفاده از تحولات داخلی» عضویت ایران در این چارچوب را با مانع مواجه کنند.

خبرگزاری رویترز به‌تازگی در گزارشی، به نقل از چند دیپلمات اعلام کرد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای حذف حکومت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) به رای گذاشته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه ۱۴ آذر، به این موضوع واکنش نشان داد و ادعا کرد: «اگر آمریکا و کشورهای همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست‌های اعمال فشار و ابزارهای فشار سیاسی علیه ایران را از کمیسیون مقام زن استفاده کنند، یک بدعت را پایه‌گذاری می‌کنند و حق رای آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می‌برند.»

کنعانی در ادامه افزود که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از این اقدام استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات احیای برجام نیز اظهارنظر و اذعان کرد که اولویت آمریکا مذاکرات نیست و بر مسائل دیگری تمرکز کرده است. او ایالات‌متحده را به «تناقض در رفتار و گفتار» متهم کرد و گفت: «دوگانگی در عمل و فقدان التزام عملی به تعهدات برجام از سوی دولت آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را در توافقنامه برجام ایجاد کرد و هم مانع بهره‌برداری جمهوری اسلامی ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چندجانبه بین‌المللی برای حل‌وفصل موضوع‌های پیچیده بین‌المللی را مورد تردید و تشکیک قرار داد.»

او در ادامه افزود: «مقام‌های آمریکایی می‌دانند ایران زیر فشار و با تهدید، حاضر به مذاکره و امتیاز دادن نیست؛ توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملا روشن است. ایران به برجام متعهد بود به تعهدات خود عمل کرد؛ دولت خاطی و نقض‌کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط، کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند.»

کنعانی در ادامه ادعاهای پیشین مقام‌های حکومت ایران، مدعی شد که جمهوری اسلامی همچنان به روند مذاکره پایبند است و نیاز اروپا و آمریکا به توافق برجام کمتر از ایران نیست. او با طرح این ادعا که طرف‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به توافق برسند، به کشورهای اروپایی توصیه کرد به آمریکا و شرایط تحمیلی آن‌ تسلیم نشوند و ضررها و زیان‌های آن را متوجه خود نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه، بار دیگر تلویزیون ایران‌اینترنشنال را به «فعالیت تروریستی» متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی برای برخورد با کشور میزبان این شبکه و حامیان مالی آن استفاده می‌کند.

کنعانی بدون اشاره به سرکوب و کشتار معترضان در ایران، کشورهایی را که از مردم ایران حمایت کردند به «سوءاستفاده» از تحولات ایران متهم کرد و مدعی شد آنچه در این دو ماه و اندی در ایران رخ داده یک موضوع داخلی بوده است و «تعدادی از کشورهای مشخص از رویکردهای غیرسازنده در سوء‌استفاده از تحولات داخلی ایران برای پیگیری اهداف سیاسی خود استفاده کرده‌اند».

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، بهبود مناسبات ایران و عربستان سعودی را در راستای «منافع دوجانبه و منافع منطقه» توصیف کرد و گفت که پس از پنج دور مذاکره با میانجیگری عراق، اکنون جمهوری اسلامی در انتظار «گام عملی» طرف مقابل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در واکنش به سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل به بحرین، عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل را «خیانت‌ به آرمان‌های ملت فلسطین» توصیف کرد و مدعی شد که مردم بحرین هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل علنا اعلام کرده‌اند که با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی‌ مخالف‌اند.

کنعانی توقیف یک کشتی حامل مهمات نظامی ایران به دست آمریکایی‌ها در یمن را نیز «تکرار ادعاهای بی‌اساس» خواند و گفت که این خبرها با هدف «بهره‌برداری‌های سیاسی مطرح می‌شود و نشانه‌ای از تداوم رویکرد مخرب دولت آمریکا به‌عنوان حامی اصلی تجاوز به یمن‌اند». او در ادامه، ارسال سلاح و مهمات به یمن را انکار کرد و مدعی شد: «ایران همواره از همه ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح و ثبات و امنیت در یمن استفاده کرده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود، سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران را نیز «مهم» ارزیابی کرد و افزود: «دولت عراق مصمم است نیروهای خود را در مرز ایران با اقلیم کردستان مستقر کند.»

سپاه پاسداران تاکنون چندین بار به بهانه‌ تامین امنیت مرزها، به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق با موشک و پهپاد، حمله کرده است.