راب مالی: تمرکزمان بر احیای برجام نیست، هدف ما حمایت از معترضان در ایران است

فرستاده دولت آمریکا در امور ایران گفت جمهوری اسلامی علاقه‌ای به توافق هسته‌ای ندارد

راب مالی،‌ فرستاده دولت آمریکا در امور ایران، گفت سیاست واشنگتن دیگر متمرکز بر احیای برجام نیست و اهداف اصلی آن پشتیبانی از معترضان در ایران و جلوگیری از تسلیح روسیه به دست جمهوری اسلامی خواهد بود.

مالی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت: «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد و تمرکز ما هم بر امور دیگری است. در حال حاضر، ما می‌توانیم تلاش کنیم با اختلال در تامین تسلیحاتی روسیه به دست جمهوری اسلامی و برای پشتیبانی از آمال بنیادین مردم ایران منشا تغییر باشیم.»

در پی به بن‌بست خوردن مذاکرات برجام، جمهوری اسلامی مشغول گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم و محدود کردن فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بوده است. آژانس بین‌المللی در جلسه خود در ماه گذشته، حکومت ایران را به‌دلیل سد کردن راه تحقیقات این آژانس در مورد اورانیوم پیداشده در چند سایت اعلام‌نشده محکوم کرد. اختلاف بر سر این تحقیقات، اصلی‌ترین دلیل به بن‌بست خوردن مذاکرات احیای برجام بودند. مالی گفت آمریکا و متحدانش خواست ایران برای تعطیلی تحقیقات آژانس در این زمینه را نمی‌پذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی که از رم با بلومبرگ صحبت می‌کرد، گفت: «اصلا چرا دنبال این قضیه برویم؟ چرا بر برجام تمرکز کنیم وقتی ایران خواسته‌های غیرقابل قبول دارد؟ ما دیگر بر توافق هسته‌ای تمرکز نمی‌کنیم، چون نمی‌توانیم مدام سر میز برگردیم و با ما بازی کنند.»

این دیپلمات آمریکایی در ضمن گفت علی‌رغم ادامه تماس‌ها بین مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا، از ماه اوت به بعد مذاکره‌ای در زمینه برجام انجام نشده است. با این حال، آمریکا رسما پایان یا حتی تعلیق این مذاکرات را اعلام نکرده است.

مالی تاکید کرد که آمریکا اکنون می‌کوشد روند ارسال تسلیحات از ایران به روسیه را با «اختلال، تاخیر، جلوگیری و تحریم» مواجه کند و افزود که اگر ایران به روسیه موشک بدهد یا به ساخت و تولید تجهیزات نظامی کمک کند، واشنگتن این‌ را به مثابه «رد شدن از خطوطی جدید» تلقی خواهد کرد.