روسای جمهوری آمریکا و فرانسه: برای معترضان شجاع ایرانی احترام قائلیم

بایدن و مکرون: در برابر سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران همکاری می‌کنیم

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در مواضع مشترکی اعلام کردند به همکاری‌های خود برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران ادامه می‌دهند.

جو بایدن همچنین در جریان دیدارش با مکرون، ضمن اشاره به اعتراض‌های سراسری در ایران گفت: ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده است.

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در بیانیه مشترکی که شامگاه پنجشنبه اول دسامبر (دهم آذرماه) منتشر شد، نوشتند آن‌ها به مردم ایران، به‌ویژه زنان و جوانانی که برای حقوق بشر و به دست آوردن آزادی‌های اساسی خود تلاش و اعتراض می‌کنند، ادای احترام می‌کنند.

در بیانیه مشترک پنجشنبه‌ شب روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، اعتراض‌های مردم ایران «شجاعانه» توصیف شده است و بیان شده که حکومت ایران به تامین حقوق و آزادی‌های مردم ایران متعهد است.

روزنامه نیویورک‌تایمز موضع‌گیری روز پنجشنبه بایدن را از سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ موسوم به «جنبش سبز»، متفاوت دانست.

به نوشته نیویورک‌تایمز، دولت آمریکا باید مطمئن شود که حمایت آشکارش از معترضان در ایران، به افزایش فشار و سرکوب آن‌ها منتهی نخواهد شد.

روز گذشته نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که درک «عمیقا نادرستی» از شرایط داخلی ایران دارند و با مقصر دانستن عوامل خارجی در جریان اعتراض‌های سراسری، آدرس اشتباه می‌دهند و مردم ایران را گمراه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در بخش دیگری از بیانیه مشترکی که شامگاه‌ پنجشنبه منتشر شد، ضمن اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه، بار دیگر تاکید کردند که حکومت ایران نباید به تسلیحات اتمی دست پیدا کند و در این زمینه جامعه جهانی باید مطمئن شود.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک روسای جمهوری آمریکا و فرانسه بیان شده است که دو کشور به‌ همکار‌های خود در برابر «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» حکومت ایران در خاورمیانه و منطقه، به‌ویژه انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی، ادامه می‌دهند.

مقابله با برنامه موشکی حکومت ایران، از دیگر موضوع‌هایی است که در بیانیه مشترک بایدن و مکرون به آن اشاره شده است.

در این بخش، دو طرف متعهد شده‌اند که به تلاش‌هایشان در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، به‌طور مشخص شورای امنیت سازمان ملل، برای جلوگیری از توسعه برنامه‌های موشکی و پهپادی حکومت ایران ادامه می‌دهند.

این نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری فرانسه به آمریکا، پس از ورود دوباره او به کاخ الیزه است.

بیشتر از جهان