بازگشت حلقه اتصال پرونده حسین فریدون و اکبر طبری به ایران

سخنگوی قوه قضاییه: رسول دانیال‌زاده با هدایت سربازان گمنام امام زمان پذیرفت به کشور بازگردد

رسول دانیال‌زاده در راه بازگشت به ایران در صحنه‌ای از فیلم نمایش داده شده در صدا و سیما، ۲۲ آبان ۱۳۹۸

روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که رسول دانیال‌زاده، مشهور به سلطان فولاد که به خارج از کشور فرار کرده بود، با طراحی و هدایت پاسداران گمنام امام زمان به کشور بازگشته است.

به گفته غلامحسین اسماعیلی،‌ رسول دانیال‌زاده بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و از افراد نزدیک به اکبر طبری (معاون اجرایی رئیس سابق قوه قضاییه و متهم به فساد اقتصادی) و حسین فریدون (متهم به دریافت رشوه)،‌ برادر رئیس‌جمهور ایران به‌شمار می‌رود. او همچنین تاکید کرد که دانیال‌زاده خود پذیرفت که به ایران بازگردد و همین نکته در روند رسیدگی به پرونده او تاثیرگذار خواهد بود. 

 

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یک ماه قبل مدعی شده بود که دانیال زاده با وجود اتهام اقتصادی سه هزار میلیارد تومانی، ‌فراری داده شده است. بنا بر ادعای زاکانی، اکبر طبری و برخی مقامات دولت به رسول دانیال‌زاده سرویس می‌داده‌اند. خبرگزاری فارس نیز در آن زمان گزارش داد، دانیال زاده ۲۶ میلیارد تومان به حسین فریدون و ۲ میلیارد تومان به همسر خواهر او پرداخت کرده است. دانیال‌زاده در مورد پرداخت ۲۶ میلیارد تومان به فریدون گفته بود که او پول دستی می‌خواست و من هم دادم.

پوشش وسیع خبر بازگشت دانیال‌زاده به ایران در رسانه‌های نزدیک به سپاه و پررنگ کردن ارتباط او با نزدیکان به رئیس‌جمهور و برادران لاریجانی، در شرایطی که روحانی در چند روز اخیر قوه قضاییه به ریاست ابراهیم رئیسی را مورد انتقاد قرار داده بود، یک سیگنال جدی برای روحانی و خانواده لاریجانی است.

خبرگزاری تسنیم در متن خبر مربوط به بازگردانده شدن دانیال زاده می‌نویسد:«او در پرونده حسین فریدون که منتهی به پنج سال حبس شد، متهم به پرداخت رشوه است. همچنین نمایندگان نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او خواسته‌اند در مورد خرید یک ملک به ارزش ۱۴ میلیارد تومان از سوی دانیال‌زاده به اسم همسر فریدون توضیح دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین بار در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ خبر بازداشت یک بدهکار بانکی دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. محسن اژه‌ای، ‌سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری چهارم بهمن‌ماه همان سال به روابط دانیال‌زاده با برادر رئیس‌جمهور اشاره کرد و خواستار محاکمه علنی او شد. اما  در نهایت نتیجه پرونده او اعلام نشد، تا اینکه شایعه فرار او از کشور به بهانه درمان منتشر شد. این در حالی است که شش ماه پس از بازداشت دانیال‌زاده، حسین فریدون که به گفته دانیال‌زاده از طریق شخصی به نام محمدی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری با او آشنا شده بود، بازداشت شد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که دانیال‌زاده و خانواده‌اش در پوشش تامین مواد اولیه برای کارخانه‌های فولاد گیلان، نورد و لوله سمنان و مجتمع فولاد کاویان، از طریق افتتاح «ال‌سی» و استفاده از سهمیه ارزی، ‌زمینه معامله با شرکت‌های صوری را فراهم می‌کرده و برای فرار مالیاتی،‌ رشوه پرداخت می‌کرده است. او متهم است که این تسهیلات را با رانت به دست آورده و سود به دست آمده را به املاک و مستغلات در داخل و خارج از کشور تبدیل کرده است.

همچنین اتهام استفاده از وام کم بهره شعب بانک‌های ملی و ملت در داخل و خارج از ایران با استفاده از رانت نیز متوجه رسول دانیال‌زاده است.

شرکت گلدفیرو در امارات و شرکت ال‌سی‌اس در هامبورگ و همچنین ساختمان‌های رما رزیدنس،‌فلورا و مریم در تهران از جمله دارایی‌هایی است که به او نسبت داده می‌شود. قبلا برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که اکبر طبری نیز ساکن یکی از همین برج‌های متعلق به دانیال‌زاده در مناطق لوکس شمال تهران بوده است.

ده‌ها شرکت ثبت شده به نام رسول دانیال زاده، ‌همسر، فرزندان و خانواده او در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی موجود است که تاریخ ثبت آنها دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی است.

نام رسول دانیال‌زاده یا سلطان فولاد ایران، هم‌ردیف عباس ایروانی (سلطان قطعه‌سازی خودرو)،‌ وحید مظلومین (سلطان سکه) یا معین بهبهانی (سلطان پورشه و نساجی) مطرح می‌شود. اما ارتباط او با پرونده حسین فریدون و اکبر طبری، بعد سیاسی را نیز با ابعاد اقتصادی پرونده فساد دانیال‌زاده اضافه می‌کند.

سربازان گمنام امام زمان یک ماه قبل نیز خبر بازداشت روح‌الله زم،‌ مدیر آمدنیوز را اعلام کردند که گفته شد با طراحی و هدایت اطلاعات سپاه به کشور بازگردانده شده است. 

در زمان بازداشت زم نیز موضوع ارتباط او با چهره‌های نزدیک به دولت مطرح شده بود.