هشدار محققان: سویه بعدی ویروس کرونا از اومیکرون خطرناک‌تر است

محققان معتقدند به‌رغم پایان محدودیت‌ها در اوایل سال جاری، مردم نباید این ویروس را دست‌کم بگیرند

تکامل سارس-کوو-۲ در بیماری درازمدت به تضعیف آن منتهی نشده است- AFP

یک پژوهش جدیدی هشدار داده که سویه بعدی ویروس کرونا ممکن است از سویه رایج اومیکرون خطرناک‌تر باشد.

محققان در طول شش ماه، نمونه‌های ویروس کرونای شخصی را که دستگاه ایمنی بدنش سرکوب شده بود، بررسی کردند و دریافتند این ویروس به موجودی بیماری‌زاتر تکامل یافته و این نشان می‌دهد که ممکن است سویه جدیدی پدید آید که نسبت‌به سویه موجود، بیماری شدیدتری ایجاد کند.

این پژوهش را موسسه تحقیقات سلامت آفریقا واقع در آفریقای جنوبی انجام داد.

این نمونه‌ها را همان آزمایشگاهی گرفته‌ است که در سال ۲۰۲۱ قرار بود اولین‌بار اومیکرون را در برابر واکسن‌ها آزمایش کند و آن‌ها را از بدن فردی مبتلا به اچ‌آی‌وی تهیه کرد.

این ویروس ابتدا به اندازه سویه اومیکرون بی‌ای.۱ هم‌جوشی سلولی و مرگ ایجاد کرد، اما با تکامل آن، این سطوح افزایش یافتند و مشابه اولین سویه ویروس کرونا شدند که در ووهان چین پیدا شده بود.

این مطالعه نشان می‌دهد این عامل بیماری‌زا می‌تواند همچنان جهش یابد و سویه جدیدی ایجاد کند که ممکن است نسبت به سویه اومیکرونی که حالا ضعیف است، بیماری شدیدتری ایجاد کند و به مرگ منجر شود. اما این مطالعه هنوز داوری علمی نشده و فقط مبتنی بر کار آزمایشگاهی روی نمونه‌های یک فرد است.

دکتر الکس زیگال، از موسسه تحقیقات سلامت آفریقا واقع در دوربان، سرپرست این مطالعه بود و هشدار داد نتایج این تحقیق نشان می‌دهد این ویروس را نباید دست‌کم گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دگتر زیگال و سایر محققان پیش‌تر فرض کرده‌ بودند سویه‌هایی مانند بتا و اومیکرون که هر دو ابتدا در جنوب آفریقا شناسایی شدند، ممکن است در بدن فردی با دستگاه ایمنی سرکوب‌شده نظیر افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی تکامل یافته باشد.

دکتر زیگال گفت: «آنچه داریم می‌بینیم یکی از حالت‌های احتمالی است که این بیماری می‌تواند داشته باشد.»

«این هنوز یک سویه نیست. این تازه میزان تکامل‌یافتگی ویروس‌ در یک فرد را نشان می‌دهد و ظاهر نشده و ممکن است هرگز هم نشان ندهد. مطالعه ما فقط نشان می‌دهد تا کجا ممکن است بتواند تغییر کند.»

«این ویروس را نباید دست‌کم بگیریم و [باید] مراقب هر افزایشی در شدت بیماری باشیم.»

بنابر این تحلیل، «این ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که تکامل سارس-کوو-۲ در بیماری درازمدت به تضعیف آن منتهی نشده است».

در این تحلیل آمده است: «یافته‌ها می‌تواند نشانگر آن باشد که سویه‌ای در آینده ممکن است از سویه‌های شایع کنونی اومیکرون بیماری‌زاتر باشد.»

این در حالی است که اعتراض‌ها به خط‌مشی‌های سخت‌گیرانه کووید صفر و محدودیت‌های آزادی در چین به دست‌کم ۱۲ شهر در سراسر جهان گسترش یافته که به نشانه همبستگی با آن‌ها، صحنه ناآرامی شده‌اند.

شهرهایی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی از جمله لندن، پاریس، توکیو و سیدنی به صحنه تجمع‌های اعتراضی کم‌دامنه تبدیل شدند که سازمان‌دهندگان آن‌ها دانشجویان و مخالفان خارج‌نشین بودند.

چیانگ سیتا، دانشجوی کارشناسی ارشد و یکی از سازمان‌دهندگان تجمع اعتراضی روز یکشنبه پاریس که حدود ۲۰۰ نفر در آن حضور داشتند، گفت: «باید این کار را می‌کردم. وقتی دیدم آن همه دانشجو و شهروند چین به خیابان‌ها آمده‌اند، احساس کردم فشاری که روی آن‌ها است، خیلی بیشتر از ما است.»

چیانگ گفت: «اکنون در خارج، حمایت از آن‌ها را به نمایش گذاشته‌ایم.»

در همین حال، سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر [بریتانیا]،  بازداشت خبرنگار بی‌بی‌سی را که اعتراض‌ها علیه سیاست کووید صفر در چین را پوشش می‌داد، «تکان‌کننده و غیرقابل قبول» خواند.

چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که برای مقابله با همه‌گیری، اقدام‌های بستن شهرها، آزمایش‌های مرتب و قرنطینه برای شهروندانش را ادامه می‌دهد.

© The Independent