تجمع اعتراضی پکن؛ مقام‌های چینی دستور تعقیب معترضان را صادر کردند

پلیس چین تلفن‌ همراه شهروندان را بررسی می‌کند تا ببیند از فیلترشکن و تلگرام استفاده می‌کنند یا نه

تجمع اعتراضی اخیر، یکی از بزرگ‌ترین موج‌های نافرمانی مدنی در چین بوده است - AFP

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مردمی که در تجمع اعتراضی آخر هفته پکن علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ حضور داشتند، گزارش داد که مقام‌های چینی دستور تحقیق درباره معترضان، تعقیب و احضار آن‌ها را صادر کرده‌اند.

به گفته دو معترض چینی، تماس‌گیرندگانی که خود را مامور پلیس پکن معرفی کردند، از آن‌ها خواستند که با گزارش‌های کتبی از فعالیت‌هایشان، یکشنبه‌شب به مراکز پلیس مراجعه کنند.

یکی از دانشجویان چینی گفت از طرف دانشگاه محل تحصیلش مورد پرس‌وجو قرار گرفته که آیا در منطقه برگزاری تجمع اعتراضی حضور داشته است یا نه. یکی از شاهدان دیگر نیز با تایید تحقیق ماموران پلیس درباره حاضران در تجمع اعتراضی گفت: «همه ما داریم تاریخچه چت‌ و سایر اطلاعات تلفن همراهمان را حذف می‌کنیم.» این شهروند چین گفت که پلیس از او پرسیده است چگونه از برگزاری اعتراض مطلع شده و انگیزه آن‌ها از رفتن به تجمع اعتراضی چه بوده است.

 مشخص نیست که مقام‌های چین چگونه افراد مشارکت‌کننده در تجمع اعتراضی اخیر در این کشور را شناسایی می‌کنند و همچنین معلوم نیست که چنین پرس‌وجوهایی از چند نفر ادامه می‌یابد یا چه نتیجه‌ای برای معترضان خواهد داشت. تنها اظهارنظر رسمی صورت‌گرفته از طرف مقام‌های چینی، گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه این کشور است که درباره معترضان گفت: «حقوق و آزادی‌ها باید در چارچوب قانون اعمال شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نارضایتی شدید مردم چین در مورد سیاست‌های سختگیرانه مربوط به کووید-۱۹ که سه سال پس از همه‌گیری همچنان در این کشور ایجاد می‌شود، به اعتراض‌های آخر هفته در شهرهای مختلف این کشور منجر شد. تجمع اعتراضی اخیر، بزرگ‌ترین موج نافرمانی مدنی در چین از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ به‌عنوان رئیس‌جمهوری در یک دهه گذشته است.

تجمع اعتراضی ضدقوانین سختگیرانه کووید-۱۹ در حالی برگزار شد که تعداد موارد ابتلا به کرونا به بالاترین حد روزانه خود در این کشور رسیده است و بخش‌های بزرگی از چندین شهر با قرنطینه جدید روبرو شده‌اند.

یک مقام بهداشتی چین گفت که شکایت‌ها در مورد مقررات مربوط به کووید عمدتا ناشی از اجرای غیرقابل انعطاف آن‌ها است. چنگ یوکوان به خبرنگاران گفت: «مردم با مقررات مربوط به کنترل کووید-۱۹ مشکل ندارند، بلکه آن‌ها خواستار ساده‌سازی اقدام‌های [لازم برای] پیشگیری از کرونا و تسهیل شرایط موجودند.» او وعده داد که مقام‌ها به نگرانی‌های مردم رسیدگی خواهند کرد.

مقررات سختگیرانه مربوط به کووید-۱۹ با این که چین را تا حد زیادی در جهان منزوی کرده و جمعیت این کشور را برای انجام آزمایش‌های مکرر و انزوای طولانی‌مدت تحت فشار قرار داده است، نتوانسته سیاست‌های «کووید صفر» مد نظر مسئولان این کشور را برآورده کند.

قرنطینه‌های سختگیرانه و طولانی‌مدت یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی چین را رقم زده، زنجیره‌های عرضه جهانی را مختل کرده و بازارهای مالی را متلاطم کرده است.

 در هانگژو، مرکز استان ژجیانگ شرقی، ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد صدها پلیس در یک میدان بزرگ حضور یافته و از تجمع مردم جلوگیری می‌کنند. یکی از ویدیوها پلیس را نشان می‌دهد که شهروندان دارای گوشی‌های هوشمند را بازداشت می‌کنند تا تلفن آن‌ها را بررسی کنند.

در شانگهای و پکن نیز پلیس در مناطقی حاضر شد که در تلگرام پیام‌هایی برای تجمع در آن اماکن منتشر شده بود. مقام‌های پلیس اجازه ندادند تجمع شکل بگیرد و در عین حال، گوشی تلفن همراه حاضران در محل را بررسی کردند. یکی از شاهدان گفت: «حضور زیاد پلیس در شهر واقعا ترسناک بود. پلیس از عابران می‌خواست که تلفن‌هایشان را برای بررسی تحویل دهند تا ببینند که آیا آن‌ها از فیلترشکن و تلگرام که داشتن آن‌ها ممنوع است، استفاده می‌کنند یا نه.» به گفته برخی از معترضان، با وجود چنین محدودیت‌هایی در چین، آن‌ها از برنامه‌های دوستیابی برای فرار از سانسور و نظارت پلیس استفاده می‌کنند.

جرقه تجمع اعتراضی بی‌سابقه در چین هنگامی خورد که فیلم‌هایی از آتش‌سوزی هفته گذشته در شهر ارومچی در غرب این کشور منتشر شد. به گفته مقام‌های چین بر اثر این آتش‌سوزی، ۱۰ نفر جان باختند. شهروندان معتقدند که قوانین سختگیرانه قرنطینه باعث شده است تلاش برای نجات افراد ساختمان در حال سوختن مختل شود.

مقام‌های چین، گفته‌های شهروندان را رد می‌کنند و گفتند که «نیروهای خارجی» باعث بروز چنین اعتراض‌هایی شده‌اند تا امنیت ملی آن‌ها را به خطر بیندازند. آن‌ها با دفاع از عملکرد خود درباره کنترل کووید-۱۹ گفتند که سیاست‌های به کار گرفته‌شده تعداد کشته‌ها را در حد هزاران نفر نگه داشته و از مرگ میلیون‌ها نفر جلوگیری کرده است. پیپل دیلی، روزنامه رسمی حزب حاکم بر چین، در سرمقاله‌ای که اشاره‌ای به اعتراض‌ها در این کشور نداشت، از شهروندان خواست سیاست‌های کووید را «به‌طور سرسختانه» اجرا کنند.

بیشتر از جهان