نظرسنجی گالوپ: روزگار افغان‌ها بدتر از گذشته است

براساس نتایج نظرسنجی تازه موسسه گالوپ، محبوبیت آمریکا در میان افغان‌ها نسبت‌به سال گذشته اندکی افزایش یافته است

۷۱ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، می‌گویند که وضعیت موجود برای آنان بسیار دشوار است- Wakil Kohsar/ AFP

یافته‌های نظرسنجی تازه موسسه بین‌المللی گالوپ نشان می‌دهد که روزگار افغان‌ها در یک سال گذشته بدتر شده و سطح فقر در افغانستان افزایش یافته است.

موسسه گالوپ به‌تازگی آمار جدیدی درمورد افغانستان منتشر کرد. این نظرسنجی در ماه‌های ژوئیه و اوت سال ۲۰۲۲ صورت گرفته و به پنج حوزه تقسیم شده است.

حوزه اقتصادی: نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که تامین معیشت خانواده‌ها نسبت‌به گذشته مشکل‌تر شده است و خانواده‌ها درآمد کمتری دارند. در این نظرسنجی، از هر۱۰ نفر، ۹ نفر گفته‌اند که برای تامین مخارج زندگی با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند و امکان تامین زندگی برایشان به‌سختی میسر می‌شود. ۷۱ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که وضعیت موجود برای آنان بسیار دشوار است. این میزان ۱۴ درصد بیشتر از نظرسنجی سال ۲۰۲۱ است.

کاهش درآمد و افزایش بیکاری نیز از مشکلات دیگر مردم در افغانستان است. سازمان جهانی کار در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد که تا اواسط سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰هزار نفر در افغانستان بیکار خواهند شد. نظرسنجی گالوپ هم نشان داده است که ۹۲ درصد مردم برای پیدا کردن کار مشکل دارند، درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۴ درصد چنین وضعیتی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید به زندگی: ۹۸ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که زندگی توام با رنج دارند. این آمار بیشتر از ۹۴ درصدی است که در سال ۲۰۲۱ خود را در رنج می‌دیدند. موسسه گالوپ برای بررسی وضعیت رنج معیار صفر تا ۱۰ را در نظر گرفته است؛ صفر بدترین وضعیت رنج و ناامیدی در این شاخص محاسبه شده است. به طور میانگین افغان‌ها امید به زندگی خود را میان ۱ الی ۱.۳ مشخص کرده‌اند، اما از هر چهار نفر، یک نفر (۲۵ درصد) امید به زندگی خود را صفر عنوان کرده است. از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر هم گفته‌اند که امیدشان به زندگی‌ در پنج سال آینده به صفر می‌رسد. هرچند وضعیت رنج و ناامیدی در میان زنان در سال ۲۰۲۱ بهتر از مردان بود، اما نظرسنجی تازه وضعیت زنان را بدتر نشان می‌دهد. بر اساس این نظرسنجی، ۹۸ درصد زنان و ۹۷ درصد مردان امیدی به آینده ندارند.

برخورد طالبان با زنان نیز بخش دیگری از نظرسنجی موسسه گالوپ است. براساس این نظرسنجی، ۱۲ درصد زنان هنوز باور دارند که با آنان محترمانه رفتار می‌شود؛ درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۶ درصد از زنان باور داشتند که با آنان محترمانه رفتار می‌شود. در کل ۲۲ درصد از مردم افغانستان فکر می‌کنند که با زنان محترمانه برخورد می‌شود؛ درحالی‌که در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۱ درصد این‌گونه فکر می‌کردند، اما به صورت عمومی، هم مردان و هم زنان باور دارند که آزادی‌هایشان در یک سال گذشته از آنان گرفته شده است و از آزادی کمتری برخوردارند. از هر۱۰ نفر در افغانستان شش نفر گفته‌اند که آزادی‌های لازم را دارند. در این نظرسنجی وضعیت زنان بدتر از مردان است و ۶۹ درصد زنان گفته‌اند که آزادی لازم را در افغانستان ندارند.

امید به نسل آینده نیز در میان افغان‌ها کاهش پیدا کرده است. یافته‌های گالوپ نشان می‌دهد تنها ۱۱ درصد از مردم باور دارند که نسل آینده وضعیت بهتری خواهند داشت. این آمار در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۴ درصد بود، اما با تعطیلی مدارس دخترانه، امید به وضعیت بهتر برای نسل آینده کاملا کاهش یافت. در مورد رشد یادگیری در میان کودکان نیز نظرات مردم به‌شدت ناامیدکننده است. کمتر از یک نفر از هر پنج نفر باور دارد که زمینه‌های رشد و یادگیری در افغانستان مهیا است و تنها ۶ درصد زنان باور دارند زمینه‌های یادگیری برای کودکان در افغانستان وجود دارد. ۲۰ درصد از زنان و ۳۴ درصد از مردان نیز باور دارند که با کودکان در افغانستان محترمانه برخورد می‌شود.

آخرین بخش نظرسنجی گالوپ به محبوبیت آمریکا در میان افغان‌ها اختصاص دارد. بر اساس این نظرسنجی، ۱۸ درصد مردم افغانستان هنوز رهبری ایالات متحده آمریکا را در این کشور تایید می‌کنند. این وضعیت اندکی بهتر از سال ۲۰۲۱ است، زیرا در آن سال و در گیرودار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سطح محبوبیت آمریکا نزد افغان‌ها به ۱۴ درصد رسیده بود. هزاره‌ها بیشتر از دیگر اقوام در افغانستان، رهبری آمریکا را تایید می‌کنند. براساس این نظرسنجی، ۵۳ درصد از هزاره‌ها همچنان آمریکا را تایید می‌کنند، در حالی‌که در میان پشتون‌ها این محبوبیت تنها ۸ درصد است. محبوبیت آمریکا در میان زنان افغان هنوز اندکی بهتر است؛ ۲۱ درصد از زنان رهبری آمریکا را تایید می‌کنند، جوانان نیز بیشتر از کهنسالان به آمریکا رغبت نشان داده‌اند و ۲۲ درصد جوان‌های ۱۵ تا ۲۹ ساله، رهبری آمریکا را تایید کرده‌اند، درحالی‌که این وضعیت در میان افراد مسن بالاتر از ۵۰ سال، ۱۳ درصد است.

موسسه بین‌المللی گالوپ از ۱۶ سال پیش هر سال وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند. براساس نظرسنجی امسال، در حال حاضر وضعیت زندگی در افغانستان به‌سوی بحران پیش می‌رود و اکثریت افغان‌ها آینده را نیز بدتر توصیف کرده‌اند.