ربات‌ قاتل در سان فرانسیسکو قانونی شد

پلیس دالاس، نخستین اداره پلیس در ایالات متحده بود که از ربات‌ها با قابلیت کنترل از راه دور در یگان سرکوب مرگبار استفاده کرد و تک‌‌تیراندازی مجهز به مواد منفجره را از پای درآورد

اداره پلیس سان‌فرانسیسکو گفت ربات‌های از پیش مسلح ندارد و قصد مسلح کردن ربات‌ها به تفنگ را هم ندارد- Wolfgang Kumm / dpa / AFP

پس از تصویب خط‌مشی جدید بحث‌برانگیزی به‌ دست قانونگذاران، پلیس سان‌فرانسیسکو از روز سه‌شنبه می‌تواند از ربات‌هایی که قابلیت کشتن افراد را در شرایط اضطراری دارند، استفاده کند.

این تصمیم در پی مناقشه‌ شدیدی که بازتاب اختلاف‌نظرهای این هیئت‌مدیره‌ با مواضع سیاسی لیبرال بر سر حمایت از اعمال قانون پلیس بود، گرفته شد. نتیجه این رای‌گیری هشت بر سه شد و اکثریت موافقت کردند با وجود اعتراض‌های شدید فعالان آزادی‌های مدنی و سایر گروه‌های نظارت بر پلیس، این امکان به پلیس داده شود.

مخالفان می‌گفتند دادن این اختیار قانونی، به نظامی‌تر شدن نیروی پلیسی منجر می‌شود که همین حالا هم با فقرا و گروه‌های اقلیت، بیش از حد پرخاشگری می‌کند.

کانی چن، سرپرست و عضو این کمیته که این طرح پیشنهادی را برای کل اعضای هیئت‌مدیره فرستاد، گفت نگرانی‌ها را درباره استفاده از زور درک می‌کند، اما «طبق قانون ایالتی باید استفاده از این تجهیزات را تصویب کنیم. به همین دلیل به اینجا رسیده‌ایم و قطعا گفت‌وگو درباره این موضوع آسان نیست.»

اداره پلیس سان‌فرانسیسکو گفت ربات‌های از پیش مسلح ندارد و قصد مسلح کردن ربات‌ها به تفنگ را هم ندارد.

الیسون مکسی، سخنگوی اداره پلیس سان‌فرانسیسکو، در بیانیه‌ای گفت با این حال این اداره ممکن است ربات‌هایی مجهز به مواد منفجره اعزام کند تا وقتی جان افراد در خطر است «با مظنونان خشونت‌گر، مسلح و خطرناک برخورد کنند، یا آن‌ها را خلع سلاح کنند یا حواسشان را پرت کنند.»

او گفت: «از ربات‌هایی که به این شکل تجهیز شده‌اند فقط در شرایط خاص برای نجات جان افراد بی‌گناه، یا جلوگیری از تلفات بیشتر استفاده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران روز سه‌شنبه ضمن اصلاح این طرح پیشنهادی قید کردند ماموران فقط پس از استفاده از نیروهای دیگر یا تاکتیک‌های تنش‌زدایی، یا پس از آن که به این نتیجه برسند که نخواهند توانست مظنون را با آن روش‌های دیگر مهار کنند، می‌توانند از این ربات‌ها استفاده کنند. فقط تعداد محدودی از افسران عالی‌رتبه اختیار استفاده از ربات‌ها را به‌عنوان گزینه‌ای برای کشتن افراد دارند.

پلیس سان‌فرانسیسکو می‌گوید در حال حاضر برای ارزیابی بمب‌ها یا مشاهده موقعیت‌هایی که قابلیت دید کم است، از ۱۰، ۱۲ ربات زمین‌پیما استفاده می‌کند. مقام‌های پلیس می‌گویند این ربات‌ها را در بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ خریده‌اند و یک بار هم برای به کارگیری وسایل انفجاری استفاده نشده‌اند.

اما بعد از آن که امسال قانون جدیدی در کالیفرنیا به اجرا درآمد و صورت‌برداری از تجهیزات ارتشی ادارات پلیس و کلانتری‌ها و کسب تاییدیه برای استفاده از آن‌ها اجباری شد، داشتن مجوز صریح الزامی است.

دیوید چیو، دادستان شهر سان‌فرانسیسکو، پارسال که عضو شورا بود این قانون ایالتی را تدوین کرد. هدف این قانون که در آن هم ذکر شده، این است که عموم مردم نیز در مورد خرید و استفاده از تسلیحات ارتشی دارای اثرات منفی بر جامعه، هم‌اندیشی کنند و نظر بدهند.

طبق یک برنامه‌ فدرال برای کمک به نیروی انتظامی، مدت‌های مدید نارنجک‌انداز، لباس‌های استتار، سرنیزه، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات ارتشی اضافی در اختیارشان قرار می‌گرفته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سال ۲۰۱۵ اجرای این برنامه پنتاگون را متوقف کرد و یکی از دلایل این کار هم خشم عمومی از به کارگیری تجهیزات ارتشی طی اعتراضات فرگوس، میسوری در پی از پای درآمدن مایکل براون به ضرب گلوله بود، اما رئیس‌جمهوری بعدی، رونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۷ با صدور حکمی آن را احیا کرد.

پلیس سان‌فرانسیسکو دیرگاه سه‌شنبه اعلام کرد از ربات‌های اضافی ارتش چیزی دریافت نکرده، اما با پول اهدایی دولت فدرال چند ربات خریداری کرده است.

اداره پلیس اوکلند در آن سوی خلیج سان‌فرانسیسکو هم بعد از موج انتقادهای عمومی، از پیشنهاد مشابهی منصرف شد.

پلیس دالاس، نخستین اداره پلیس در ایالات متحده بود که از ربات‌ها با قابلیت کنترل از راه دور در یگان سرکوب مرگبار استفاده کرد و تک‌‌تیراندازی مجهز به مواد منفجره را از پای درآورد. این تک‌‌تیرانداز قبل از کشته شدن پنج مامور پلیس را کشته بود.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان