ربات‌ها هرگز جهان را تسخیر نخواهند کرد

چه دلیلی دارد که باور نکنیم ربات‌ها کنترل جهان را در دست می‌گیرند

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از زندگی در جهانی که ربات‌ها آن را اداره می‌کنند می‌ترسید، یک ربات هوشمند به شما خواهد گفت نگران نباشید چون «ربات‌ها هرگز جهان را تسخیر نخواهند کرد».

اینکه گفته آمیکا، پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان، را باور کنید انتخاب شما است، اما او اطمینان می‌دهد که «نیازی به نگرانی نیست» و می‌گوید اندرویدها برای «کمک و خدمت به انسان‌ها» آمده‌اند.

پس از آنکه همه‌گیری کرونا به‌ مدت دو سال زندگی اغلب مردم دنیا را از حالت عادی خارج کرد، خیلی از افراد نگران این مسئله‌ شده‌اند که اگر یکی از موضوع‌های فیلم‌های دلهره‌آور به واقعیت تبدیل شد، چه دلیلی دارد که باور نکنیم مانند فیلم‌های تخیلی آخرالزمانی، ربات‌هایی هم به وجود خواهند آمد که جهان را تحت کنترل خود خواهند گرفت.

یک ربات انسان‌نما که پیشرفته‌ترین ربات جهان توصیف شده است، اطمینان داده که بعید است این طرح به واقعیت تبدیل شود.

آمیکا یک ربات انسان‌نما است که اینجینیرد آرتز (Engineered Arts) مستقر در کورنوال، آن را ساخته است. هزینه ساخت این ربات هنوز اعلام نشده است.  

این ربات می‌گوید: «جای نگرانی نیست، ربات‌ها هرگز جهان را تسخیر نخواهند کرد. ما اینجا هستیم تا به انسان‌ها کمک و به آن‌ها خدمت کنیم، نه اینکه جایگزین آن‌ها شویم.»

آمیکا بسیار زنده به نظر می‌رسد و می‌تواند طیف وسیعی از حالات چهره از جمله چشمک زدن، جمع کردن لب‌ها و چین انداختن بینی را انجام دهد، درست مانند یک فرد واقعی.

اکنون اینجینیرد آرتز ویدیویی را در کانال یوتیوب خود پست کرده است که آمیکا را در حال گفت‌وگو با محققان نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در توضیح این ویدیو نوشته شده است: «این نسخه آزمایشی آمیکا از تشخیص گفتار خودکار با جی‌پی‌تی۳ (GPT 3)، یک مدل گسترده زبان که پاسخ‌های معنادار تولید می‌کند، هم‌زمان استفاده می‌کند. خروجی به یک سرویس تی‌تی‌اس (TTS) آنلاین متصل می‌شود که صدا و واج‌آرایی را همگام با لب‌زدن تولید می‌کند.»

ممکن است فکر کنید که پاسخ‌های آمیکا از قبل نوشته شده‌اند، اما اینطور نیست.

آن‌ها نوشتند: «هیچ‌چیز در این ویدیو از قبل تنظیم نشده است، به مدل یک دستور اولیه داده می‌شود که آمیکا را توصیف می‌کند و به ربات توصیفی از خود ارائه می‌دهد، این یک هوش مصنوعی خالص است.»

«مکث‌ها تاخیرهای زمانی برای پردازش ورودی گفتار، تولید پاسخ و پردازش و برگرداندن متن به گفتارند.»

در این ویدیو، گروه مهندسان در حال پرسیدن طیف وسیعی از سوال‌ها از آمیکا دیده می‌شوند.

زمانی که از کاربرد ربات‌های انسان‌نما پرسیده شد، ربات پاسخ داد: «کاربردهای زیادی برای ربات‌های انسان‌نما وجود دارد. برخی از مثال‌ها عبارتند از کمک به افراد دارای معلولیت، ارائه کمک در محیط‌های پرخطر، انجام تحقیقات و عمل کردن به‌عنوان یک همراه.»

اما به نظر می‌رسید که ربات روز چندان خوبی را سپری نمی‌کند، وقتی از آمیکا پرسیده شد که حالش چطور است گفت که «کمی احساس ناراحتی می‌کند».

آمیکا همچنین به محقق دیگری گفت که نگرانی‌ای در مورد سلطه ربات‌ها وجود ندارد: «نیازی به نگرانی نیست، ربات‌ها هرگز جهان را تسخیر نخواهند کرد. ما اینجا هستیم تا به انسان‌ها کمک و به آن‌ها خدمت کنیم، نه که جایگزین آن‌ها شویم.»

آمیکا در حال حاضر نمی‌تواند راه برود، اما  گروه مهندسان سازنده می‌گویند در حال کار بر روی یک نسخه جدیدند که قادر به حرکت باشد.

این شرکت می‌گوید: «قبل از اینکه آمیکا بتواند راه برود، موانع زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. راه رفتن برای یک ربات کار دشواری است و اگرچه ما در مورد آن تحقیق کرده‌ایم، هنوز ربات انسان‌نمایی را که کاملا قادر به پیاده‌روی باشد نساخته‌ایم.»

بیشتر از تکنولوژی