وزیر نفت: دولت عراق دیگر بدهی گازی به ایران ندارد

مقام‌های وزارت نفت می‌گویند عراق بدهی ۲.۶ میلیارد دلاری خود بابت خرید گاز از ایران را پرداخته است

تا سال ۱۳۹۹، رقم بدهی ایران بابت صادرات گاز به عراق حداقل پنج تا شش میلیارد دلار بود- AFP

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، می‌گوید که این کشور طی دو سال اخیر، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از معوقات گازی خود از عراق را دریافت کرده است و در این خصوص، دیگر طلبی از عراق ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اوجی روز چهارشنبه ۹ آذر، گفت که در سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیارد یورو و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۶ میلیارد یورو از بدهی‌های معوق‌مانده بابت صادرات گاز به عراق وصول شده است.

او اضافه کرد صادرات گاز به عراق نسبت به سال ۱۴۰۰، به میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

این وزیر دولت سیزدهم ادعا کرد که تهران با یک «دیپلماسی قوی انرژی»، توانسته است «با بسیاری از کشورها از جمله آمریکای لاتین قراردادهای فروش نفت منعقد کند».

پیش از این، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، هم اعلام کرده بود که دولت عراق روند پرداخت بدهی‌های خود به ایران بابت خرید گاز در سال ۲۰۲۰ را آغاز کرده است. به گفته موسی، این معوقات از طریق اخذ وام از بانک تجاری عراق پرداخت شدند که از طریق قانون امنیت غذایی تادیه خواهند شد.

تسویه بدهی گازی عراق در حالی اعلام می‌شود که در جریان مذاکراتی که به‌تازگی میان دو کشور صورت گرفت، ایران برای صادرات روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، با عراق به توافق رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراق پیش از این، بارها علت نپرداختن بدهی گازی خود به ایران را وجود تحریم‌ها اعلام کرده بود.

وزیر برق عراق فروردین ۱۴۰۱ مدعی شد تمام پولی که بابت واردات گاز از ایران باید پرداخت شود، در بانک تجارت این کشور (TBI) نگهداری و ذخیره شده است. این ادعایی است که پیش از این و در سال‌های گذشته نیز مطرح بود اما از پرداخت بدهی خبری نبود.

سخنگوی وزارت برق عراق بهمن ۱۴۰۰، با تاکید بر اینکه این کشور به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند بدهی‌های گازی خود به ایران را بپردازد، از تلاش این کشور برای پیدا کردن جایگزین برای گاز ایران خبر داده بود.

جمهوری اسلامی هم در واکنش به این مسئله، در چندین نوبت، به کاهش سطح صادرات گاز به عراق اقدام کرد.

بنا به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، در مجموع تا سال ۱۳۹۹، رقم بدهی ایران بابت صادرات گاز به عراق حداقل پنج تا شش میلیارد دلار بوده است. در فاصله سال ۱۳۹۹ تاکنون، برای پرداخت بخشی از بدهی گازی عراق از طریق تهاتر اقدام‌هایی صورت گرفت که البته سهم آن بسیار محدود و ناچیز بود.

 اواخر همان سال، ایران اعلام کرد بخشی از بدهی گازی خود با عراق را در ازای واکسن کرونا تهاتر خواهد کرد. تهاتر کالایی پول گاز با خرید جو نیز از دیگر موارد موردنظر بود اما مشخص نیست که این توافق‌ها برای تهاتر چه میزان از بدهی عراق را پوشش داده‌اند.