عراق ۱.۶ میلیارد دلار برای تضمین خرید گاز ایران پرداخت می‌کند

تهران و بغداد بر سر انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیده‌اند

عراق برای تامین نیاز برق خود به واردات گاز از ایران نیاز دارد. اما تحریم‌های مالی-بانکی ایالات متحده، پرداخت بدهی‌های عراق را پیچیده است - Reuters

عادل کریم، وزیر برق عراق، گفت این کشور توافق کرده است تا اول ماه ژوئن، کمتر از سه هفته دیگر، ۱.۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران را بپردازد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به نقل از وزیر برق عراق نوشت پرداخت این میزان از بدهی، در راستای تضمین توان تولیدی برق عراق در ماه‌های گرم سال است. 

عراق برای تامین سوخت نیروگاه‌های برقی خود به واردات گاز از ایران نیازمند است. اما تحریم‌های مالی-بانکی ایالات متحده، پرداخت بدهی‌های عراق را پیچیده و دشوار کرده است.

دولت عراق مجبور است هر چند وقت یک بار، به طور مشخص برای پرداخت بدهی‌های گازی خود به ایران، از ایالات متحده درخواست معافیت کند و مجوزهای لازم بگیرد.

پیشتر برخی از مقام‌های عراقی گفته بودند که بدهی‌های ایران پرداخت شده است؛ اما ایران به‌خاطر محدودیت‌های بانکی نمی‌تواند از حساب‌ها برداشت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر برق عراق، این کشور در حال حاضر، بر سر واردات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، در طول چهار ماه تابستان، با ایران به توافق رسیده است.

به گفته عادل کریم، «مقام‌های ایرانی قبول کرده‌اند که نیاز گاز عراق را تامین کنند. اما شرایطی داشتند؛ ایران ۱.۶ میلیارد دلار می‌خواهد؛ قرار شد این مبلغ تا اول ماه ژوئن واریز شود.»

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که ایران به خوبی از اهمیت صادرات انرژی به عراق آگاه است و در بسیاری از مواقع، از این امکان برای اعمال فشار و پی‌گیری اهداف سیاسی-امنیتی خود در عراق استفاده می‌کند.

دولت عراق با قطر نیز بر سر واردات «گاز مایع» به توافق رسیده است. اما به گفته وزیر برق عراق، این کشور کماکان طی پنج تا ۱۰ سال آینده به گاز ایران وابسته است و هیچ جایگزین مطمئن و کوتاه‌مدتی هم وجود ندارد. 

دسترسی به شبکه انرژی ترکیه، کویت یا عربستان سعودی به‌عنوان طرح‌های جایگزین خرید گاز از ایران مطرح است.

بیشتر از اقتصاد