رهبر حزب کنگره ملی افغانستان: عاملان سقوط «رژیم جمهوریت» در گفت‌وگوهای امنیتی هرات حاضرند

گفت‌وگوهای امنیتی هرات تحت عنوان «نظام فراگیر در افغانستان: اصول، مدل‌ها و گام‌ها» در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد

عبدالطیف پدرام عضو سابق پارلمان افغانستان است و یکی از حامیان تطبیق نظام «فدرالی» است- منبع: شبکه‌های اجتماعی

عبداللطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در توضیح دلیل شرکت‌نکردنش در دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، گفت که «عاملان رژیم جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان» در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.

او روز سه‌شنبه، هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در پیامی توییتری نوشت: «در کنفرانس امنیتی هرات در تاجیکستان اشتراک نکردم، چون مهمانان داخلی آن همه عوامل رژیم فاسد جمهوریت بودند. همین‌ها عامل به قدرت رسیدن طالبان شدند.»

او اعلام کرد که در مقطع کنونی هیچ بدیل برای «میهن» وجود ندارد: «آنچه حکومت فراگیر می‌گویند/ تسلیم‌شدن به طالبان و در نهایت پذیرفتن قدرت مطلقه پشتون‌ها است.»

پدرام در یک یاداشت در فیسبوکی نیز نوشت: «تمام افغانستانی‌هایی که در این کنفرانس حضور دارند، عوامل، وزرا، روسا، سفرا، وکلا و ماموران رژیم‌های خائن و دست‌نشانده‌ کرزی و غنی‌اند، بدون استثنا. حتا یک چهره اپوزیسیونی مخالف، یک شخصیت سیاسی، علمی و فرهنگی مستقل افغانستانی در این جلسه حضور ندارد.»

عبدالطیف پدرام عضو سابق پارلمان افغانستان و یکی از حامیان برقراری نظام «فدرالی» در این کشور است. او بارها از عملکرد مقام‌های ارشد نظام سابق جمهوریت و تمرکز قدرت انتقاد کرده است.

گفت‌وگوهای امنیتی هرات تحت عنوان «نظام فراگیر در افغانستان: اصول، مدل‌ها و گام‌ها» با حضور ۱۲۰ تن از مقام‌های سابق افغانستان، پژوهشگران، فعالان سیاسی، استادان دانشگاه و کارشناسان مسائل امنیتی و سیاسی برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان ۹ دور از این گفت‌وگوها را در استان هرات در غرب این کشور برگزار کرده بود و حالا به‌دلیل تسلط طالبان، این گفت‌وگوها در کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار شده است.

کارن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان، در حساب توییتر خود نوشت که جهت شرمت در گفت‌وگوهای امنیتی هرات به دوشنبه رفته است.

او افزود که در نشست تاجیکستان به حرف‌هایی که مطرح خواهد شد، گوش خواهد داد.

دیکر تاکید کرده است که واشنگتن «به‌طور قاطع از مردم افغانستان و افغانستان آرام و در صلح با خود و همسایگانش» حمایت می‌کند.

دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سقوط کرد و طالبان در دومین دور حاکمیتشان در این کشور، محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی اعمال کردند. تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته و کشورهای منطقه از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند.

طالبان به درخواست‌‌های متعدد جامعه جهانی برای تشکیل «دولت فراگیر» پاسخ مثبت ندادند و ادعا دارند که به همه اقوام ساکن در افغانستان در دولتشان سهم داده‌اند.

بیشتر از جهان