تاجیکستان بهترین گزینه میزبانی مذاکره میان طالبان و جبهه مقاومت ملی است

«پدرام: افراد زیادی در میان طالبان متعهد به اهداف و برنامه‌های عقیدتی آن گروه نیستند و در پی منافع شخصی خود هستند»

عبداللطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی اظهار داشت نیرویی که اکنون در پنجشیر و بغلان علیه طالبان می‌جنگد، آماده است که با طالبان در تاجیکستان یا هر جای دیگری مذاکره کند. آقای پدرام تاکید ورزید که مذاکره و گفت‌وگو هیچ‌گاه منتفی نیست و جبهه مقاومت ملی از ابتدا گفت‌وگو را به عنوان یکی از گزینه‌ها در نظر داشته است.

آقای پدرام گفت که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، خواسته است که به عنوان یکی از همسایه‌های نزدیک و تاثیرگذار در امور افغانستان، برای شکل‌گیری مصالحه در افغانستان تلاش کند.  به گفته آقای پدرام،  تاجیکستان از کشورهایی است که موضع روشن و صریحی در قبال اوضاع افغانستان دارد و امام‌علی رحمان تا کنون چندین بار تاکید کرده است که راه حل مسئله افغانستان، شکل‌گیری یک حکومت فراگیر، پاسخگو، و مورد قبول همه اقوام افغانستان است. آقای پدرام، تاجیکستان را گزینه مناسبی برای میزبانی مذاکره میان جبهه مقاومت ملی و طالبان دانست و در عین حال، افزود که آن کشور بدون قصد دخالت در امور افغانستان، می‌کوشد تا به ایجاد مصالحه ملی در افغانستان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پدرام همچنین اظهار داشت که روابط جبهه مقاومت ملی با کشورهای مختلف جهان، از جمله کشورهای غربی، به خوبی برقرار است و نهادها و شخصیت‌های مهم غربی، از جمله شماری از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا و شماری از اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا، از جبهه مقاومت ملی حمایت کرده‌اند.

آقای پدرام در مورد اوضاع در مناطق تحت کنترل جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و بغلان، گفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی با استفاده از امکاناتی که در روستاها موجود است، به مبارزه‌شان ادامه می‌دهند و با آن که محدودیت‌هایی در برخی زمینه‌ها و امکانات وجود دارد، اما به دلیل آشنایی نیروها با جغرافیای آن نواحی، آن محدودیت‌ها مشکل و مانعی در برابر آنان نیست.

نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و بغلان، در مناطق مرتفع کوهستانی حضور دارند و مراکز همه شهرستان‌های این دو استان در کنترل جنگجویان طالبان است.

آقای پدرام اشاره کرد که به دلیل جنگ طولانی، افغانستان انباری از تسلیحات است و نیروهای جبهه مقاومت ملی می‌توانند اسلحه مورد نیاز خود را از بازارهای محلی تهیه کنند. به گفته او، طالبان در بیست سال اخیر تسلیحات خود را از حکومت‌های پیشین افغانستان خریداری می‌کردند و نیروهای جبهه مقاومت ملی نیز می‌توانند از فرماندهان طالبان اسلحه خریداری کنند، چون افراد زیادی در میان طالبان حضور دارند متعهد به اهداف و برنامه‌های عقیدتی آن گروه نیستند و در پی منافع شخصی خود هستند.

پس از اعلام کابینه طالبان که در آن همه وزرا از اعضای آن گروه انتخاب شد‌ه‌اند، امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، خواستار تشکیل یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان شد. رحمان، روز ۲۴ سپتامبر در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت:« تاسیس هرگونه حکومت بدون در نظر داشتن منافع همه اقوام افغانستان، پیامدهای فلاکت‌بار خواهد داشت.»

پس از انتقاد رحمان از کابینه طالبان، ملابرادر، معاون رئیس‌الورزا (نخست وزیر) در کابینه طالبان، تاجیکستان را متهم به مداخله در امور افغانستان کرد و هشدار داد که «هر عمل، عکس‌العملی دارد.»

عبدالطیف پدرام در حالی از آمادگی جبهه مقاومت ملی برای مذاکره با طالبان خبر می‌دهد که فعالیت نیروهای این جبهه در روزهای اخیر در نواحی کوهستانی پنجشیر و اندراب افزایش یافته است و آنان حملات هدفمندی را بر مواضع طالبان در این ساحات ترتیب داده‌اند. ویدیوهای منتشر شده از این نیروها در پنجشیر و اندراب نشان می‌دهد که هرچند این نیروها به امکانات زیادی دسترسی ندارند، پیوسته می‌گویند به مبارزه‌شان در برابر طالبان ادامه می‌دهند.

پس از فروپاشی حکومت پیشین افغانستان، نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر به طالبان تسلیم نشدند و مذاکراتی که در تاریخ ۲۶ اوت میان سران جبهه و طالبان در مرکز استان پروان برگزار شد، بی‌نتیجه پایان یافت و  منجر به جنگ گسترده‌ای شد که تلفات سنگینی بر ساکنان پنجشیر وارد کرد. نیروهای جبهه مقاومت ملی سرانجام پس از دو هفته مقاومت در برابر تهاجم سنگین طالبان، شامگاه روز ششم سپتامبر از مرکز پنجشیر به مناطق کوهستانی عقب‌نشینی کردند و اکنون نیز همچنان در ارتفاعات پنجشیر حضور دارند.