دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران مانع سفر اسماعیل خان به تاجیکستان شد

جمهوری اسلامی ایران با اشاره طالبان فعالیت‌ چهره‌های ضدطالبان را محدود کرده است

اسماعیل خان در ماه‌های آخر حاکمیت دولت جمهوری، نیروهای مردمی را برای دفاع از شهر هرات بسیج کرد-امیر اسماعیل خان/فیس‌بوک

اسماعیل خان، از رهبران سیاسی ضدطالبان که از ۱۵ ماه پیش در ایران زندگی می‌کند، اجازه نیافت در دهمین دور کنفرانس امنیتی هرات که روزهای سه‌‎شنبه و چهارشنبه (۸ و ۹ آذر) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار می‌شود، شرکت کند. از حسن کاظمی قمی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، نیز برای حضور در این کنفرانس دعوت شده بود، اما او از سفر به تاجیکستان و حضور در دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات، خودداری کرد.

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان که میزبان دهمین دور کنفرانس امنیتی هرات است اسماعیل خان را به این کنفرانس دعوت کرده بود، اما منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، مانع خروج اسماعیل خان از ایران شدند. این در حالی است که محمدعلی بهمنی قاجار، پژوهشگر و نویسنده، از ایران به تاجیکستان سفر کرد و یکی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل خان از چهره‌های سیاسی ضدطالبان است که در ماه‌های آخر حاکمیت دولت جمهوری، با بسیج شماری زیادی از نیروهای مردمی، تلاش کرد جلو نفوذ طالبان به هرات بگیرد. او پس از روزها دفاع مسلحانه از این شهر، ۱۲ اوت ۲۰۲۱ به اسارت طالبان درآمد که پس از چند روز، آزاد شد و به ایران رفت.

یک منبع نزدیک به اسماعیل خان، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت که به دلیل همسویی طالبان و جمهوری اسلامی، اسماعیل خان در ۱۵ ماه گذشته به‌ندرت در محافل سیاسی و رسانه‌ها حضور یافته و به او توصیه شده است که از سخن گفتن در مورد طالبان خودداری کند؛ چون ممکن است به روابط طالبان و جمهوری اسلامی آسیب بزند. با وجود این، اسماعیل خان، در این مدتی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، چندبار علنا از جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود حمایت کرده است.

اوایل خرداد، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، با اسماعیل خان و احمد مسعود در تهران دیدار کرد، اما این دیدار نتیجه‌ای نداشت. احمد مسعود چند ماه پس از آن دیدار، در مصاحبه‌ای گفت که طالبان فقط خواستار تسلیم شدن نیروهای مخالف‌اند و برای مذاکره و تفاهم احترام و ارزشی قائل نیستند.

حالا دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی با جلوگیری از خروج اسماعیل خان از ایران، مانع از حضور یکی از چهره‌های ضدطالبان در کنفرانس امنیتی هرات شده است. هرچند اسماعیل خان و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون در این مورد سکوت کرده‌اند، منابع مطلع نزدیک به اسماعیل خان معتقدند که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی با اشاره طالبان، فعالیت چهره‌های مخالف این گروه را که به ایران پناه برده‌اند، محدود کرده است و زیرنظر دارد.

پیش از این در روز یکشنبه، حکومت پاکستان هم از سفر محسن داور، نماینده مجلس پاکستان، به شهر دوشنبه برای شرکت در دهمین دور کنفرانس گفت‌وگوهای هرات، ممانعت کرده بود. داور در رشته‌توییتی نوشت که در فرودگاه اسلام‌‌آباد و هنگامی که می‌خواست به سمت دوشنبه سفر کند، متوقف شد.

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان اوایل اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که دهمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات را در شهر دوشنبه برگزار می‌کند و موضوع اصلی امسال این کنفرانس «نظام سیاسی فراگیر؛ الگوها و نقشه‌ راه» است.

بیشتر از جهان