خبرگزاری قوه قضاییه از آزادی وریا غفوری خبر داد

وریا غفوری از سوم آذر به اتهام «تخریب تیم ملی» بازداشت و زندانی شده بود

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، خبر داد که وریا غفوری، بازیکن فوتبال تیم فولاد خوزستان، «با اعزام از زندان به دادسرا و انجام آخرین تحقیقات قضایی از زندان آزاد شد».

به نوشته این خبرگزاری، غفوری روز سه‌شنبه هشتم آذر، با «نظر دادستان تهران و بازپرس پرونده و سپردن قرار وثیقه مناسب» آزاد شده است.

خبرگزاری تسنیم هم روز دوشنبه خبر آزادی غفوری «پس از طی مراحل قضایی» از زندان اوین، را منتشر کرده بود اما این خبر تکذیب شد.

وریا غفوری سوم آذر به اتهام «فعالیت تبلیغی و اجتماع و تبانی علیه نظام» بازداشت شد. 

در ۴۸ ساعت گذشته، اخبار ضدونقیضی درباره آزادی وریا غفوری در رسانه‌ها منتشر شد. بازداشت این فوتبالیست مشهور واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای به همراه داشت و در همین رابطه، خبری هم درباره استعفای حمید‌رضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فوتبال فولاد خوزستان، منتشر شد. غفوری یکی از بازیکنان این باشگاه است.

جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان، هم تهدید کرده بود چنانچه وریا غفوری آزاد نشود، رسما از هدایت این تیم کناره‌گیری خواهد کرد.

رامبد جوان، بازیگر، کارگردان و مجری مشهور، هم با حمایت از وریا غفوری، ستاره سابق تیم فوتبال استقلال، خواستار آزادی او شده بود.

جامعه ورزشی کردستان نیز با انتشار بیانیه‌ای، از قوه قضاییه آزادی بی‌قیدوشرط وریا غفوری، فوتبالیست اهل کردستان، را خواستار شد. در این بیانیه، به سرکوب و بازداشت سایر نخبگان و ورزشکاران استان کردستان نیز اعتراض شد.

عادل فردوسی‌پور، گزارشگر معروف فوتبال، هم با انتشار یادداشت کوتاهی، خواستار آزادی وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال شده بود.

باشگاه زارع باتری سنندج نیز با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد تیم‌های فوتبال زنان و مردان این باشگاه تا زمان آزادی غفوری، از حضور در میدان‌های ورزشی خودداری خواهند کرد. تیم فوتبال زنان این باشگاه که در لیگ برتر فوتبال زنان ایران حضور دارد، پیش‌تر در اعتراض به بازداشت وریا غفوری، مقابل تیم خاتون بم به میدان نرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم فوتبال فولاد خوزستان هم که در اردویی تدارکاتی در تهران به‌ سر می‌برد و طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده، قرار بود روز یکشنبه ۶ آذر، در دیداری دوستانه به مصاف پرسپولیس برود، به دلیل بازداشت وریا غفوری این بازی را لغو کرد. 

وریا غفوری از جمله ورزشکارانی است که در دو ماه گذشته بارها از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده است. حضور او در خانه فرشته احمدی، یکی از کشته‌شدگان این خیزش در مهاباد، بسیار خبرساز شد. یکی از اتهام‌های این بازیکن «توهین و تخریب تیم ملی» اعلام شده که به اعتقاد بسیاری از حقوقدان‌ها، اتهامی غیرقانونی است.

وریا غفوری، بازیکن سابق استقلال تهران و تیم ملی ایران، در سال‌های گذشته نیز همواره به‌صراحت از مسئولان جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. او در مصاحبه‌ای گفت که هر وقت پای مسائل اجتماعی و مردم به میان می‌آید، دیگر فوتبال برایش اولویت ندارد.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین اقدام‌های وریا غفوری حمایت از سحر خدایاری، ملقب به دختر آبی بود. این دختر جوان که از هواداران باشگاه استقلال بود، در اعتراض به دستگیری خود و محکومیت به زندان بابت تلاش برای ورود به ورزشگاه و تماشای بازی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، اقدام به خودسوزی کرد و در ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ درگذشت.

پرویز برومند، دروازه‌بان سابق استقلال تهران، و حسین ماهینی، بازیکن سابق پرسپولیس تهران، از دیگر فوتبالیست‌های مشهوری‌‌اند که در جریان این خیزش سراسری بازداشت شده‌اند. ماهینی چند روز بعد از دستگیری آزاد شد.

حمایت قابل‌توجه ورزشکاران و هنرمندان از خیزش سراسری مردم ایران با واکنش نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی مواجه شده و فشار‌ها و تهدید‌ها علیه آن‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که علی خامنه‌ای پیش‌تر، حمایت چهره‌های مشهور ورزشی و هنری از اعتراض‌ها در ایران را «بی‌اهمیت» خوانده بود.