یونیسف قتل، آزار و بازداشت کودکان به دست جمهوری اسلامی را محکوم کرد

مهم‌ترین نهاد بین‌المللی حامی حقوق کودکان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به خشونتی که جان ۵۰ کودک را گرفته است، پایان دهند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، یکشنبه ششم آذر، با انتشار بیانیه‌ای، خشونت علیه کودکان در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و به کشته شدن بیش از ۵۰ کودک در جریان این سرکوب‌ها واکنش نشان داد.

این دومین بار پس از مرگ مهسا امینی است که یونیسف سرکوب و کشتار کودکان در ایران را محکوم می‌کند. نخستین بار کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، دهم اکتبر به قتل‌های حکومتی و سرکوب کودکان در ایران واکنش نشان داد. راسل گفته بود: «یونیسف از اخبار درباره کودکان کشته‌شده، زخمی و بازداشت‌شده بسیار نگران است.» مدیر اجرایی یونیسف در همان ماه اکتبر اعلام کرد که از دبیر کل سازمان ملل می‌خواهد «درباره سرکوب کودکان در ایران به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار دهد».

با این حال، در دو ماه گذشته، کاربران رسانه‌های اجتماعی بارها به واکنش قاطع نشان ندادن یونیسف به قتل کودکان در جریان اعتراض‌های ایران، معترض شده‌اند. این واکنش‌ها دو هفته پیش باعث شد مهتاب کرامتی، بازیگر سینما و سفیر حسن‌ نیت یونیسف،‌ بدون هیچ توضیحی از مقام خود کناره‌گیری کند.

حال، این نهاد بین‌المللی به‌تازگی با صدور بیانیه‌ای رسمی، از مسئولان حکومتی در ایران می‌خواهد به خشونت و آزارهایی که «به کشته شدن بیش از ۵۰ کودک و زخمی شدن شمار زیاد دیگری منجر شده است»، پایان دهند. این نخستین بیانیه رسمی یونیسف در واکنش به کشته شدن کودکان به دست نیروهای سرکوب حکومتی است. البته صندوق کودک سازمان ملل اعلام کرده از اولین روز اعتراض‌ها، «نگرانی‌هایش را با مقام‌های ایران مطرح کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دو سازمان حقوق بشری، پایگاه هرانا و سازمان حقوق بشر ایران، در جریان اعتراض‌های اخیر، دست‌کم ۶۰ کودک زیر ۱۸ سال در ایران جانشان را از دست داده‌اند.‌ در دو ماه اخیر همچنین برخوردهای خشونت‌آمیز و تفتیش و بازداشت دانش‌آموزان در برخی از مدارس در ایران را شاهد بوده‌ایم. یونیسف هم در بیانیه خود به این موضوع پرداخت و تاکید کرد: «مدرسه باید تنها مکان امن برای تحصیل دانش‌آموزان باقی بماند.»

جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی کنوانسیون حقوق کودکان است و طبق مفاد اصلی این کنوانسیون، باید در قبال کشتن کودکان و رفتار خشونت‌آمیز نیروهای حکومتی با آن‌ها پاسخگو باشد. یونیسف می‌گوید که دولت ایران «به احترام به حقوق کودکان در زندگی و حریم خصوصی و همچنین به رسمیت شناختن آزادی اندیشه و برگزاری اجتماع‌های مسالمت‌آمیز موظف است.»

یونیسف در این بیانیه تاکید می‌کند: «کودکان باید در کنار خانواده و همکلاسی‌های خود بمانند و نباید آن‌ها را به مکان‌هایی انتقال داد که آزادی‌هایشان از آن‌ها سلب می‌شود.» بی‌تردید اشاره سازمان صندوق کودکان سازمان ملل به برخی از گزارش‌ها مبنی بر بازداشت و انتقال دانش‌آموزان معترض به مراکز تادیب و پرورشی و اصلاحی است.

این بیانیه یونیسف در حالی منتشر می‌شود که کانون حقوق بشر ایران روز دوشنبه، از کشته شدن ماهک هاشمی، دختری ۱۶ ساله، بر اثر ضربات باتوم در شیراز، خبر داد.

از همان اولین روزهایی که اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی کودکان و نوجوانان را مستقیما هدف قرار دادند. از جمله آن‌ها نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده، دو نوجوان ۱۶ ساله‌ای بودند که در اعتراض‌ها کشته شدند.

به گفته مادر و خاله نیکا شاکرمی، او در پی ضربات متعدد باتوم نیروهای سرکوب در تظاهراتی که در میدان ولی‌عصر و بلوار کشاورز شکل گرفت، جان باخت. سارینا اسماعیل‌زاده هم که مقام‌های ایران بحث خودکشی او را مطرح کرده‌اند، در سرکوب‌های کرج کشته شد. ابوالفضل آدینه‌زاده هم نوجوان ۱۶ ساله دیگری بود که مقابل دانشگاه فردوسی مشهد هدف شلیک مستقیم نیروهای سرکوب قرار گرفت و کشته شد. مقام‌های جمهوری پس دادن پیکر او به خانواده‌اش را به این مشروط کردند که خانواده بگوید فرزندشان بسیجی بوده است.

با گسترش اعتراض‌ها و تشدید سرکوب‌ها، نام کودکان و نوجوانان دیگری از جمله اسرا پناهی هم به لیست قربانیان سرکوب اضافه شد. با این حال کشته شدن کیان پیرفلک در ایذه بود که زبانه‌های این آتش را به آسمان بلند کرد. کیان پیرفلک در زمان مرگ تنها ۹ سال داشت. مادرش که همراه او بود، می‌گوید کیان هدف تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و کشته شد. پدر او هم که چندین گلوله خورده، همچنان در بیمارستان بستری است و وضعیت خوبی ندارد.

پیش از کشته شدن کیان پیرفلک، هستی نارویی، دختربچه ۷ ساله اهل زاهدان، روز جمعه هشتم مهر- که جمعه خونین زاهدان لقب گرفت- پس از نماز جمعه و در راه خانه، با شلیک گلوله کشته شد.

در سرکوب‌های گسترده در کردستان نیز چندین کودک و نوجوان کشته شدند. سرکوب و آزار کودکان در حدی بود که برخی از معترضان حکومت جمهوری اسلامی را با لقب‌هایی چون «کودک‌کش» و «بچه‌کش» خطاب قرار می‌دهند.