خیزش سراسری؛ کشته شدن دو نوجوان ۱۶ ساله و تداوم اعتراض‌ها در تهران

ماهک هاشمی و رضا کاظمی دو نوجوان ۱۶ ساله‌ای بودند که طی روزهای گذشته کشته شدند

اعتراض‌های خیابانی در ایران کماکان ادامه دارد و هرچند در دو روز گذشته نسبت به روزهای پیش، کمتر بوده است، حالا مردم این روزها برای هشتم و شانزدهم آذرماه فراخوان‌هایی جسته‌گریخته در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

در محله شهرآرا در تهران، معترضان به خیابان آمدند و با سر دادن شعار «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران» همراهی خود را با خیزش سراسری مردم ایران نشان دادند. معترضان در تهرانپارس، محله‌ای در شرق تهران، نیز با برگزاری تجمع اعتراضی شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. در بلوار فردوس، شهرک غرب و ستارخان تهران هم تجمع‌های اعتراضی شکل گرفت. در این تجمع‌ها، نیروهای لباس شخصی و بسیج پس از دقایقی به معترضان حمله‌ور شدند و با تیراندازی به سمت آن‌ها، تلاش کردند مانع برگزاری تجمع شوند.

قلعه‌ حسن‌خان، یزد، رامسر و رشت نیز صحنه اعتراض‌های پراکنده بودند. در آبدانان استان ایلام، مردم با برپا کردن آتش و تظاهرات خیابانی علیه علی خامنه‌ای شعار دادند.

در پیرانشهر، که طی هفته گذشته حملات شدید نیروهای امنیتی و مقاومت مردم را شاهد بود، سرکوبگران به اذیت‌وآزار مردم و تفتیش خانه‌به‌خانه متوسل شدند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه اول آذر، نیروهای حکومتی در این شهر به خانه مردم حمله‌ور شده و برای ایجاد رعب و وحشت، وسایل آن‌ها را به هم ریخته و شکسته‌اند.

پیش از این نیز مشابه این اتفاق در شهر مهاباد رخ داده بود. گویا این اقدام که شبیه اقدام نیروهای اشغالگر در جنگ‌ها است، به رویه تازه نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تبدیل شده است. جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، روز ششم آذر، در مورد حمله ماموران امنیتی به منازل مسکونی گفت: «مردم مهاباد معترض‌اند که چرا باید به خانه مردم، ساختمان‌ها و مغازه‌های مردم شلیک شود و خسارت ایجاد کنند؟»

کانون حقوق بشر ایران روز یکشنبه از کشته شدن ماهک هاشمی، یک نوجوان ۱۶ ساله، زیر ضربات باتوم در شیراز خبر داد. این کانون به نقل از یک شاهد عینی نوشت که یک طرف سر ماهک ضربه خورده و نصف صورت او کاملا کبود بوده است. ماموران حکومت بابت تحویل پیکر او، از خانواده‌اش مبلغ زیادی طلب کردند. مائده (ماهک) هاشمی سوم آذر کشته و ششم آذر در جوی امنیتی در زادگاهش کنگان شیراز به خاک سپرده شد. مراسم سوم و هفتم او نیز ۶ آذر برگزار شد. بر اساس این گزارش، خانواده ماهک هاشمی به‌شدت تحت فشار امنیتی و تهدیدند.

به گزارش هه‌نگاو، یک نوجوان ۱۶ ساله دیگر نیز در شهر موچش کردستان هدف اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. این نوجوان رضا کاظمی نام داشت و با شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی شد. او عصر یکشنبه ششم آذر در یکی از بیمارستان‌های سنندج، جان باخت. پیش از این، در شامگاه اول آذر، تصاویری از زخمی شدن این نوجوان ۱۶ ساله در نزدیکی شهر موچش استان کردستان در اثر تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران منتشر شده بود. رضا کاظمی از همان روز به دلیل شدت جراحات به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شد و در کما بود و عصر یکشنبه، به دلیل شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی، جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد شورش نیکنام اهل مهاباد نیز که ۲۶ آبان در جریان اعتراض‌های مردم این شهر، با شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی و در بیمارستان‌ بستری شده بود، روز یکشنبه در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی جان خود را از دست داد. او پس از زخمی شدن به بیمارستان سیدالشهدا ارومیه منتقل شد و به مدت ۱۰ روز تحت تدابیر شدید امنیتی در این بیمارستان بستری بود.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز خبر داد که شورش نیکنام از «ناحیه سینه و شکم هدف اصابت گلوله جنگی نیروهای حکومتی» قرار گرفته است. او متاهل و پدر یک فرزند بود.

شمال خدیری، جوان ۳۲ ساله‌ای هم که در اعتراض‌های هفته گذشته مهاباد با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران زخمی شده بود، روز پنجشنبه سوم آذر در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله، در بیمارستان خمینی ارومیه جان باخت.