قیمت سکه از ۱۷ میلیون تومان عبور کرد

سایت «تجارت‌نیوز» از قول کارشناسان بازار طلا و سکه در ایران نوشت: «افزایش حباب سکه، سیگنال افزایش قیمت دلار را می‌دهد»

قیمت سکه روز یکشنبه، ۶ آذر (۲۷ نوامبر)، به گران‌ترین حد در تاريخ فروش خود رسید و سکه امامی ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه قدیم ۱۶ میلیون، و نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب ۹ میلیون و شش میلیون تومان معامله شدند. قیمت دلار آمریکا نیز به ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

روند افزایشی قیمت طلا و سکه چنان پرشتاب ادامه دارد که روز یکشنبه، سکه امامی با حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش وارد کانال ۱۷ میلیون تومانی شد و به این ترتیب، قیمت آن با رکوردشکنی، به بالاترین مبلغ تاریخی خود افزایش یافت.

قیمت سکه طرح‌قدیم در بازار نیز روز یکشنبه با افزایشی حدود ۴۰۰ هزار تومانی، به بیش از ۱۶میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که بالاترین قیمت تاریخی سکه طرح‌قدیم است.

نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در یک روز، به کانال‌های قیمتی جدید راه یافتند. قیمت نیم‌سکه در معاملات روز یکشنبه به ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، و قیمت ربع‌سکه به شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

همزمان، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، روز یکشنبه پس از رکوردشکنی قیمت سکه، گفت که علت بخش عمده‌ای از افزایش قیمت‌ها در بازار سکه، نوسان نرخ ارز در بازار داخل است و قیمت اوراق سکه نیز با پیش‌بینی همین افزایش‌ نرخ ارز، بالا رفته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود که علت بخش محدودی از افزایش قیمت سکه نیز خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حباب» قیمت سکه که فاصله قیمت رسمی و قیمت فروش آن در بازار است، روز یکشنبه در مورد سکه امامی به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، و در مورد سکه بهار آزادی، به  یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافت.

در همین حال، سایت «تجارت‌نیوز» از قول کارشناسان بازار طلا و سکه در ایران نوشت: «افزایش حباب سکه، سیگنال افزایش قیمت دلار را می‌دهد.» به نوشته این سایت، دولت و بانک مرکزی با «با دستور، بخشنامه و زور» در مورد دلار و قیمت آن در بازار ارز ایران، بازارسازی می‌کنند.

این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد، روز یکشنبه، ۶ آذر، نیز مانند روز شنبه، روند افزایشی خود را حفظ کرد و با دست‌کم ۱۰۰ تومان افزایش در قیاس با روز شنبه، به ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

روند کلی قیمت دلار در بازار ارز ایران افزایشی است و در سه هفته گذشته حتی به رکورد ۳۶ هزار و ۷۵۰ تومان رسید و ساعاتی نیز وارد کانال ۳۷ هزار تومان شد.

روزنامه اعتماد در تحلیلی از افزایش قیمت دلار و ناتوانی دولت رئیسی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای کنترل آن، به مواردی چون نرخ تورم بیش از ۵۰ درصدی، اخبار پی‌در‌پی مبنی بر تحريم‌های جديد کشورهای اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، و از همه مهم‌تر، وضعیت نامساعد سياسی داخلی و خارجی، «از اعتراضات تا توقف مذاكرات هسته‌ای»، تاکید کرد.

افزایش حجم نقدینگی که به کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود، نیز از دیگر مواردی است که به روند افزایشی قیمت دلار در بازار ارز ایران دامن زده است.

قیمت دلار در آغاز دولت ابراهیم رئیسی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و سکه امامی نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت. با گذشت ۱۶ ماه از دولت سیزدهم، اینک  قیمت دلار به بالای ۳۵هزار تومان، و قیمت سکه به بیش از ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد