افزایش قیمت دلار در ایران؛ تاثیر بن‌بست مذاکرات بر بازارهای مالی

بن‌بست‌های ایجاد شده در روند مذاکرات وین و احیای برجام، یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسان قیمت در بازارهای مالی ایران به‌حساب می‌آید

به‌گزارش رسانه‌های داخل کشور، بازار مالی ایران در روز دوشنبه، ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، با افزایش قیمت طلا، سکه و دلار مواجه بود. بر پایه گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، قیمت هر دلار آمریکا از ۳۰ هزار تومان گذشت و حتی در برخی معاملات غیررسمی بالاتر از این قیمت نیز خرید و فروش شد.

قیمت دلار در ایران در حالی رو به افزایش است که گزارش‌های میدانی از بالا رفتن قیمت طلا و سکه نوشتند. وبسایت تجارت‌نیوز در این مورد نوشت: «طلا وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد. سکه امامی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.»

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت «اتحادیه طلا و جواهر تهران»، روز دوشنبه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۷۰ تومان رسید که، در مقایسه با روز یکشنبه، ۲۹ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر سکه طرح جدید نیز در روز دوشنبه با افزایش قیمت مواجه شد و در عصر همین روز به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید؛ قیمتی که در مقایسه با ظهر روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان و نسبت به آخرین نرخ روز یکشنبه ۳۷۸ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

غالب ناظران اقتصادی بر این باورند که اخبار مربوط به احیای برجام و بن‌بست‌های ایجاد شده در روند مذاکرات وین، یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسان قیمت در بازارهای مالی ایران به‌حساب می‌آید.

در روزهای اخیر طرفین غربی مذاکرات وین اظهارنظرهایی در مورد دومین پاسخ جمهوری اسلامی ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا داشتند که به‌نوعی می‌توان به شکست مذاکرات وین تعبیرشان کرد. در عین‌حال پس از حمله سایبری حکومت ایران به دولت آلبانی و در ادامه قطع روابط میان این دو کشور، وزارت خرانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی جدید علیه برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران وضع کرد که در میان آنها نام اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، نیز وجود دارد.

بنابراین مجموع اخباری که به‌شکلی فشرده به آنها اشاره شد، توانسته‌اند موجب نوسان قیمت در بازارهای مالی ایران شوند. از این‌رو علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، به تجارت‌نیوز گفت:«با توجه به اخبار برجامی، انتظار می‌رود که سکه روند صعودی را طی کند.»

برخی دیگر از تحلیل‌‌گرهای اقتصادی نیز می‌گویند اخبار مربوط به مذاکرات و احیای برجام موجب خواهد شد تا قیمت دلار نیز در بازارهای ایران روندی صعودی را طی کند.

بیشتر از اقتصاد