بیانیه جامعه‌شناسان زن: «زن زندگی آزادی» یعنی بازگرداندن کرامت انسانی

جمعی از جامعه‌شناسان زن به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان خواستار پایان یافتن خشونت خیابانی علیه زنان شدند

امضاکنندگان این بیانیه جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به‌عنوان یک حرکت نفی خشونت و صلح‌طلب که به‌دنبال بازگرداندن کرامت انسانی، آزادی و حق انتخاب به جامعه ایران به‌ویژه زنان است، معرفی کردند - Telegram/@senfi_uni_iran

جمعی از جامعه‌شناسان زن به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان بیانیه‌ای صادر کردند و در آن به سیاست‌های ضدزن جمهوری اسلامی اشاره کرده و از شعار «زن، زندگی، آزادی» حمایت کردند. در بیانیه این جامعه‌شناسان آمده است: «امسال روز جهانی منع خشونت علیه زنان، در شرایطی فرا می‌رسد که زنان ایرانی بیش از دو ماه است برای اعتراض به خشونت و تبعیض جنسیتی به خیابان آمده‌اند و با کنش اعتراضی مسالمت‌آمیز، خشم تاریخی‌شان را از ستم جنسیتی فریاد می‌زنند. زنان با شعار «زن، زندگی، آزادی»/ «ژن، ژیان، ئازادی» که در ریشه کردی‌اش، به نفی خشونت، حق حیات و رهایی زنان اشاره دارد، می‌کوشند بار دیگر حقوق انسانی‌شان را در عرصه عمومی مطرح و بازپس بگیرند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به خشونت علیه زنان در ایران و افزایش روزافزون آمار آن نوشته شده است: «در ایران خشونت علیه زنان با شیوعی بیشتر از متوسط جهانی ادامه دارد و در اشکال گوناگونی چون خشونت خانگی، کودک همسری و قتل‌های ناموسی مشاهده می‌شود. تجربه خشونت برای زنانی که هم‌زمان تحت ستم طبقاتی و قومیتی قرار دارند، شدیدتر است.»

ژاله شادی‌طلب، شهلا اعزازی، سیمین کاظمی، فاطمه موسوی ویایه، اعظم راودراد، عالیه شکربیگی، بیتا مدنی، آذر تشکر، نفیسه آزاد، گیتی خزاعی، فاطمه موسوی میرک و سمیرامیس شاه اسماعیلی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند. آن‌ها در این بیانیه با اشاره به روابط نابرابر قدرت مرد و زن خشونت را محدود به خانواده نمی‌دانند و معتقدند این خشونت «در نظام حقوقی، ایدئولوژی و عرصه عمومی نیز به شکل مداوم و مستمر اعمال می‌شود».

آن‌ها با اشاره به سیاست‌های قهری جمهوری اسلامی نوشتند: «حکومت‌های معاصر همواره زنان را با رویکردی مبتنی بر صغارت و حقارت نگریسته‌اند و چه برای مدرن‌نمایی و چه برای اسلامی‌سازی جامعه ایران، به نقض حق انتخاب و کنترل پوشش زنان متوسل شده‌اند و در این مسیر، از اعمال خشونت به دست امنیه و پاسبان و پلیس گشت ارشاد ابایی نداشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این بیانیه با اشاره به قتل مهسا امینی در شهریور امسال آمده است: «خشونت علیه این زن جوان در بستر نارضایتی اجتماعی برخاسته از شکاف طبقاتی، نابرابری‌های قومیتی و مذهبی و جنسیتی، فساد ساختاری و بی‌کفایتی و ناکارآمدی مدیریتی آتش خشم مردم را شعله‌ور کرد و زنان به‌عنوان پیش قراول اعتراض راهی خیابان شدند و در این راه چندین زن جانشان را از دست دادند.»

جامعه‌شناسان زن در ادامه خواستار مقابله با خشونت علیه زنان و حذف زمینه‌ها و بسترهای آن شدند. آن‌ها همچنین معتقدند هیچ تدبیری برای مقابله با خشونت علیه زنان اتخاذ نشده و واکنش رسمی به این مسئله، فروکاستن آن به موضوعی خصوصی، قربانی نکوهی و دعوت زنان به پذیرش اقتدار مردانه بوده است.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن اعلام نگرانی از گستردگی خشونت علیه زنان، جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به‌عنوان یک حرکت نفی خشونت و صلح‌طلب که به‌دنبال بازگرداندن کرامت انسانی، آزادی و حق انتخاب به جامعه ایران به‌ویژه زنان است، معرفی کردند. آن‌ها همچنین خواستار پایان یافتن خشونت خیابانی علیه معترضان، آزادی بازداشت‌شدگان، خروج پلیس از دانشگاه‌ها و حفظ امنیت و سلامت دانش‌آموزان شدند.

این جامعه‌شناسان همچنین اعلام کردند با فهم اینکه در شرایط سیطره نظام مردسالاری، کنترل همه‌جانبه بر زنان به مثابه حقی مردانه ترویج و خشونت به مثابه ابزار سلطه بر زنان عادی‌سازی می‌شود، و هم‌زمان با آن، نابرابری‌های طبقاتی و قومیتی به خشونت علیه زنان دامن می‌زند، خواستار شکل گرفتن عزمی جدی و عمومی برای پی‌ریزی جامعه‌ای‌اند که با برچیده شدن ستم و نابرابری، خشونت علیه زنان در آن محو شود.