ناکامی جناح اصلاح‌طلب در امتیازگیری به‌ازای مشارکت در سرکوب خیزش سراسری

پس از دیدار هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات با محسنی‌ اژه‌ای و شمخانی، دو مهره کلیدی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی، محمدعلی ابطحی از نامه‌نگاری خاتمی با خامنه‌ای خبر داد، اما گفت که تاکنون پیشنهادهای آن دیدار و این نامه مورد توجه حاکمیت قرار نگرفته است

پس از انتشار گزارش‌هایی از دیدار هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات با غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای و علی شمخانی، دو چهره کلیدی فعلی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر پیشین محمد خاتمی، نیز نامه‌نگاری او با خامنه‌ای را فاش کرد، اما گفت که پیشنهادهای خاتمی در این نامه و موارد مطرح‌شده از طرف این اصلاح‌طلبان در دیدار با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، بی‌نتیجه مانده است.

رئیس دفتر سابق محمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری، با فاش کردن ارسال نامه‌ محمد خاتمی به علی خامنه‌ای، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در اعتراضات اخیر، علی‌رغم مکاتبه آقای خاتمی با رهبری و ملاقات اصلاح‌طلبان با مسئولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از خشونت و اصلاح امور، نشانه‌ای از اینکه خواسته‌ها مورد توجه حاکمیت قرار گرفته باشد، نیست که کاش بود.»

ابطحی نامه‌نگاری خاتمی با خامنه‌ای درباره خیزش سراسری مردم را پس از آن فاش کرد که هفته‌نامه صبح صادق، ارگان مطبوعاتی اداره سیاسی سپاه پاسداران، در شماره ۳۰ آبان خود، از سخنان اخیر محمد خاتمی مبنی‌بر اینکه «براندازی نه مطلوب است و نه ممکن»، استقبال کرد و آن را «مرزبندی» خاتمی و جناح اصلاح‌طلب با «براندازان» خواند.

ارگان رسانه‌ای اداره سیاسی سپاه پاسداران نوشت که این سخنان خاتمی در میانه اعتراض‌ها را می‌توان مصداق مرزبندی با دشمن و براندازان تلقی کرد و آن را یک گام به‌جلو دانست، اما قطعا این گام به‌تنهایی کافی نیست.»

این نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران همراه با انتشار صحبت‌های خاتمی، او را «شاخص‌ترین و مورد قبول‌ترین چهره» جناح اصلاح‌طلب نامید، اما در ادامه افزود که خاتمی پس از این «مرزبندی روشن» با براندازان، «گام اول» برای «همدلی و اقناع» دو جناح جمهوری اسلامی را برداشته است.

ارگان مطبوعاتی اداره سیاسی سپاه همچنین تاکید کرد که «خاتمی در میان اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه‌ای دارد» و می‌تواند با ایجاد تفاهم در طیف اصلاحات و «با پررنگ‌کردن مرزبندی با دشمنان»، زمینه گفت‌وگو در میان جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی را فراهم کند.

پس از بازتاب‌های یادداشت صبح صادق، محمدعلی ابطحی نوشت: «یکی از روزنامه‌های منتسب به سپاه، سخنرانی آقای خاتمی را خوب اما ناکافی دانسته بود، خیلی‌ها تصور کرده‌اند که این دعوت حاکمیت از محمد خاتمی است. نه هیچ اتفاقی نیفتاده. فقط یک مقاله برای اختلاف‌افکنی است و نظرات همیشگی اصلاح‌خواهانه خاتمی مورد قبول حاکمیت قرار نگرفته است.»

ابطحی از این نشریه  که «ارگان معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران» و مدیرش، یدالله جوانی، معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران است، به‌عنوان «یکی از روزنامه‌های منتسب به سپاه» نام برد.

رئیس دفتر سابق خاتمی در ادامه، مطالبه همیشگی او را «اصلاح امور» عنوان کرد و افزود: «همین مرز همیشگی او از یک‌سو با براندازی و از سوی دیگر با کسانی است که حاکمیت را تایید مطلق کرده‌اند و بارها از حکمرانی بد در وضعیت موجود انتقادهای صریح کرده‌ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابطحی در ادامه نوشت: «می‌دانم خیلی‌ها در این ایام از اصلاح ناامید شده‌اند و از آن گذر کرده‌اند و راهکاری غیر از براندازی و تغییر رژیم ارائه نمی‌کنند، اما صادقانه خوب است روشن باشد که خاتمی، فرصت‌طلبانه نمی‌تواند از هویت خودش فاصله بگیرد. حتی اگر مثل شرایط فعلی معترضین و حاکمیت صدایش را نشنوند.»

او در ادامه نوشت که «در اعتراضات اخیر، علی‌رغم مکاتبه آقای خاتمی با رهبری و ملاقات اصلاح‌طلبان با مسئولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از خشونت و اصلاح امور، نشانه‌ای از اینکه خواسته‌ها مورد توجه حاکمیت قرار گرفته باشد، نیست.»

نامه‌نگاری محمد خاتمی با علی خامنه‌ای درحالی فاش شده که خبر دیدار «هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی» نیز پیش از آن به رسانه‌ها رسیده است.

خبر این دیدار را اولین بار خبرگزاری برنا روز ۳۰ آبان‌ماه منتشر کرد و نوشت که در این دیدار از جبهه اصلاحات چهره‌هایی چون بهزاد نبوی، جواد امام، فاطمه راکعی، علی شکوری‌راد، محمود صادقی و حسین مرعشی با غلامحسین محسنی اژه‌ای و علی شمخانی دیدار کرده‌اند.

پس از آن، علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات، درباره جزئیات این دیدار به اقتصادنیوز گفت: «در این دیدارها، تحلیلی از آنچه که این روزها در ایران جریان دارد، ارائه شد. همچنین، توضیحاتی درباره خواست‌ها و مطالبات بحق معترضان داده و بر پرهیز از برخوردهای خشن با معترضین و به‌خصوص به‌کارگیری نیروهای لباس شخصی تاکید شد.»

شکوری‌راد تاکید کرد که «به‌رسمیت شناختن حق اعتراض مردم» و «اجتناب از اغتشاش نامیدن همه اعتراضات» و نیز «ایجاد فرصت امن برای طرح اعتراضات مردم به‌خصوص در دانشگاه‌ها» از نکات دیگری بود که به آن پرداخته شد.

او همچنین درباره تاثیرگذاری این دیدار گفت: «اعضاء جبهه اصلاحات نظرات خود را با مسئولینی که ملاقات کردند، در میان گذاشتند و به‌خصوص در زمینه برخورد با معترضان و بازداشت‌شدگان، هشدارهای لازم را داده و متذکر شدند که برخورد با معترضان مى‌بایست برخورد قانونی و دموکراتیک باشد و از هر نوع برخورد خشن اجتناب شود.»

شکوری‌راد در بخش دیگری از توضیحات خود نیز بر این موضوع تاکید کرد که باید در سرکوب معترضان «به‌خصوص از به‌کارگیری نیروهای لباس شخصی اجتناب شود»، که به این معنی است که این جناح جمهوری اسلامی با اصل سرکوب معترضان مخالفتی ندارد و فقط خواهان تغییر نحوه استفاده از نیروهای سرکوب است و نه پایان دادن به کشتار و سرکوب مردم معترض.

این در حالی است که بخش عمده‌ای از کشتار مردم معترض در اعتراض‌های دی سال ۹۶، آبان سال ۹۸ و خیزش سراسری مردم ایران به دست نیروهایی با لباس رسمی و یونیفرم، ازجمله یگان ویژه فراجا و نیروهای سپاه پاسداران، انجام شده است و مهسا امینی نیز که کشته شدن او آغازگر خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بود، حین بازداشت به دست «گشت ارشاد» کشته شد.

گزارش‌های مختلفی در چهار روز گذشته درباره پیشنهاد اصلاح‌طلبان برای آمادگی مشارکت فعال اصلاح‌طلبان در سرکوب خیزش سراسری منتشر شده است و جمله پایانی توضیح‌های شکوری‌راد درباره جلسه با غلامحسین محسنی اژه‌ای و علی شمخانی مبنی‌بر اینکه «برخورد با معترضان مى‌بایست برخورد قانونی و دموکراتیک باشد»، به‌طور ضمنی این گزارش‌ها را تایید می‌کند.

جناح‌ اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی از زمان شکل‌گیری، در دوره هشت ساله دولت خاتمی و پس از آن، هرگز مخالف اصل «برخورد» و سرکوب معترضان نبوده و تنها در مورد چگونگی و روش‌های سرکوب معترضان، با جناح رقیب خود در جمهوری اسلامی اختلاف نظر داشته است.

با این حال، روایت محمدعلی ابطحی از نتایج حرکت جدید اصلاح‌طلبان برای جلب اعتماد خامنه‌ای و گرفتن امتیاز از او، این است که این جناح تاکنون ناکام مانده است.

همزمان با ناکامی حرکت جناح اصلاح‌طلب برای کسب امتیاز از خامنه‌ای در ازای مشارکت فعال در سرکوب خیزش سراسری مردم ایران، محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نیز به روزنامه «آرمان ملی» گفت که جامعه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده و بسیار سخت است که بتوان اعتماد عمومی جامعه را بازیابی کرد.