اقبال صعود بدون اقبال مردم

تیم ملی ایران با پیروزی مقابل ولز اقبال صعود به دور بعدی جام جهانی را دارد، اما اقبال عمومی را از دست داده است

بازی در نیمه اول نزدیک بود و دو تیم تقریبا فرصت‌های برابری داشتند-FADEL SENNA / AFP

بازی ایران - ولز با خوانش سرود جمهوری اسلامی توسط بازیکنان شروع شد تا شهروندان معترض ایرانی چندان نسبتی بین خود و این تیم که عنوان ملی را پسوند خود کرده است، پیدا نکنند. بازیکنان ایران در بازی با انگلیس از خواندن سرود جمهوری اسلامی سرباز زده بودند اما در بازی با ولز شاید با فشار و تهدید سرود را زمزمه کردند.

تیم ملی ایران با پیروزی مقابل ولز اقبال صعود به دور بعدی جام جهانی را دارد، اما اقبال عمومی را از دست داده است.

تقدیر فوتبال است که روزبه چشمی در فاصله چهار روز از بدترین بازیکن بازی با انگلیس به منجی تیم ملی تبدیل شد. هافبک استقلال که در دقیقه ۷۸ به جای نوراللهی مصدوم به زمین رفت در نهمین دقیقه وقت تلف شده گره بازی را باز کرد و توانست دروازه ولز را باز کند. ایران بعد از شکست ناامیدکننده ۲-۶ مقابل انگلیس، دومین بازی‌‌اش در جام جهانی ۲۰۲۲ را دو بر صفر از ولز برد تا به صعود امیدوار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از نمایش ضعیف بازی اول، کی‌روش ترکیب تیم ملی را کاملا تغییر داد و به سیستم ۳-۳-۴ مورد علاقه‌اش برگشت. او به رغم نمایش ضعیف مرتضی پورعلی‌گنجی و مجید حسینی در قلب دفاع ترجیح داد به این زوج وفادار بماند. همچنین حسین حسینی درون دروازه و میلاد محمدی در دفاع چپ هم در ترکیب باقی مانده بودند و فقط رامین رضاییان به دفاع راست اضافه شده بود. در خط میانی سعید عزت‌اللهی از ابتدا به زمین رفت و آزمون و قلی‌زاده هم به خط حمله اضافه شده بودند، در حالی که علیرضا جهانبخش به روی نیمکت رفته بود.

بازی در نیمه اول نزدیک بود و دو تیم تقریبا فرصت‌های برابری داشتند. ایران در دقیقه ۱۶ روی اشتباه ولز به یک موقعیت بادآورده رسید و توانست با یک – دوی آزمون و قلی‌زاده دروازه را باز کند، ولی این گل پس از بازبینی ویدیویی به دلیل آفساید مردود شد. بهترین موقعیت ولز در این نیمه ضربه کیفر مور بود که حسینی موفق شد این موقعیت تک به تک را دفع کند.

نمایش تیم ایران در نیمه دوم بهتر شد و توانست ولز را عقب براند. در شروع این نیمه آزمون موقعیت تک به تک را به تیر دروازه کوبید و در ریباند شوت قلی‌زاده با برخورد دوباره به تیر دروازه ولز به زمین برگشت. فشار ایران در این دقایق بیشتر می‌شد، ولی بازیکنان تیم ملی فرصت‌های خوبی را از دست دادند.

آزمون که با پای دردناک بازی می‌کرد، سرانجام مجبور به ترک زمین شد و جایش را به انصاری‌فرد داد. قلی‌زاده، ترابی، چشمی و علی کریمی دیگر بازیکنان تعویضی بودند که جای بازیکنان خسته‌ را گرفتند.

به نظر می‌رسید تیم ملی نتوانسته از فرصت‌های طلایی‌‌اش استفاده کند و باید به تساوی رضایت بدهد، ولی در دقیقه ۸۵ اخراج هنسی، دروازه‌بان ولز به خاطر خطای شدید روی طارمی امید دوباره‌ای به ایران داد.

فشار تیم ملی در وقت تلف‌شده بازی به اوج رسید و ترابی یک فرصت عالی را از دست داد. ادامه حملات تیم ملی سرانجام در دقیقه ۹+۹۰ نتیجه داد و روزبه چشمی با شوت دقیقی از پشت محوطه جریمه دروازه «وارد»، دروازه‌بان تازه‌وار ولز را باز کرد. در زمان کوتاه باقی‌مانده، تیم ملی با استفاده از پیشروی ولز روی یک ضدحمله به گل دوم رسید. رضاییان که با پاس طارمی تک به تک شده بود، با یک ضربه خونسردانه گل دوم تیم ملی را زد.

ایران با این برد امید زیادی دارد که با گرفتن امتیاز از بازی آخر برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند. غایب بزرگ تیم ملی در آن بازی جهانبخش خواهد بود که با گرفتن دومین کارت زرد محروم شد. همچنین حضور آزمون به دلیل مصدومیت هنوز قطعی نیست.

بیشتر از فوتبال