حاکمیت شکست‌خورده، حضور طلاب را در مدارس به‌روزرسانی می‌کند

جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تلاش‌ها خود را در شست‌وشوی مغزی کودکان بازنده می‌بیند

هم‌زمان با پیوستن هزاران دانش‌آموز ایرانی به خیزش سراسری، حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش، از ضرورت «به‌روز‌رسانی» برنامه حضور طلاب در مدارس «متناسب با اقتضائات روز و در مسیر تحولات» سخن گفت.

به گفته نیکزاد، ماموریت‌های جدیدی برای «طرح امین» تعریف شده است که ترویج سبک زندگی ایرانی_اسلامی و ارائه مشاوره به دانش‌آموزان از آن جمله است.

طرح امین، برنامه مشترک حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش است که با هدف حضور طلاب و مبلغان دینی حکومت در مدارس اجرا می‌شود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش، شهریورماه ۱۴۰۱ به خبرگزاری ایرنا گفته بود که ۲۰ هزار طلبه در مدارس سراسر ایران حضور دارند و تلاش برای افزایش شمار آنان ادامه می‌یابد. او در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری ایسنا نیز از حضور سه هزار طلبه در مدارس مناطق محروم و حاشیه ایران خبر داد.

نیکزاد، روز جمعه ۵ آذرماه، بدون اشاره به حضور دانش‌آموزان در تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت، در مصاحبه جدیدی با خبرگزاری ایسنا گفت که برنامه حضور طلاب در مدارس نیازمند «نوآوری، بازنگری و به‌روزرسانی‌» است.

او در ادامه افزود: «تغییر در فضای فرهنگی زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌ها خصوصا با همه‌گیری بیماری کرونا و الزام ورود افراد به فضای مجازی، ضرورت توجه به نیازهای جدید را بیش از پیش پررنگ‌ کرده است.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش به‌ صراحت گفت که طلاب در مدارس روش‌های ارائه محتوا را تغییر می‌دهند و از تولیدات رسانه‌ای روز برای اثرگذاری بر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آموزش‌وپرورش در جمهوری اسلامی، نهادی حاکمیتی است و زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود. جمهوری اسلامی ایران با اتکا به راهبردهای تعیین‌ شده در «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» برای تربیت دانش‌آموزان همسو با سیاست‌ها و اهداف حاکمیت خیز برداشته است. حضور طلاب در مدارس نیز در راستای اجرای مفاد این سند دنبال می‌شود.

با وجود تمام تلاش‌های حکومت، دانش‌آموزان با پیوستن به خیزش سراسری اخیر اثبات کردند آموزش‌های ایدئولوژیک و سیاسی حکومت تاثیری بر آنان نداشته است. اکنون مقام‌های جمهوری اسلامی که خود را در شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان شکست‌خورده می‌بینند، به دنبال اجرای برنامه‌های جدید برای تاثیرگذاری بر دانش‌آموزان‌اند.

به‌تازگی مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان اصفهان، از تلاش‌های حکومت برای تغییر ذهن کودکان پرده برداشت و به‌ صراحت گفت که باید هزینه‌های تلفات کرونا را می‌پذیرفتیم، کلاس‌های درس را تعطیل نمی‌کردیم و فضای مجازی را دست جوان‌ها نمی‌دادیم تا برای آنان شبهه درباره «ولایت فقیه» ایجاد نشود.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در دیدار اخیرش با شماری از طلاب، برای تحول «باور» دانش‌آموزان، «دست نیاز» به ‌سوی حوزه‌های علمیه دراز کرد و گفت: «باید بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن، ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند.»

نوری بر «تحکیم» ارتباط آموزش‌وپرورش با حوزه‌های علمیه تاکید کرد و افزود: «این قضایای جدید ثابت کرد هرچه هست در درون کلاس اتفاق افتاده است، اما همه‌چیز پیش‌تر در خانواده شکل می‌گیرد.»

اکنون سخنان وزیر آموزش‌وپرورش این نکته را اثبات می‌کند که حاکمیت دریافته است حتی اگر کودکان را در مدارس، بمباران ایدئولوژیک کند، آنان در محیط خانواده با نوع دیگری از باور و سبک زندگی مواجه می‌شوند که با سیاست‌های حکومت مغایر است.

در جریان خیزش سراسری مردم علیه حکومت، بسیاری از دانش‌آموزان در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند، در مدارس شعارهایی علیه حکومت سر دادند و دختران دانش‌آموز حجاب از سر برداشتند. حکومت ایران تاکنون آماری از دستگیری دانش‌آموزان ارائه نکرده است، اما سخنان مقام‌های ارشد سپاه حاکی از آن است که میانگین سنی بیشتر بازداشتی‌ها زیر ۱۸ سال است.