وزیر خارجه استرالیا: سرکوب در ایران وحشتناک است و ایرانی‌های استرالیا تهدید شده‌اند

پنی وانگ اقدام نمادین بازیکنان تیم فوتبال ایران، در خودداری از خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران، را اقدامی «شجاعانه» خواند

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران، پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، ضمن «وحشتناک» توصیف کردن سرکوب خیزش سراسری در ایران، اعلام کرد کاردار حکومت ایران در استرالیا، بار دیگر برای اعتراض به سرکوب‌ گسترده معترضان به وزارت خارجه این کشور احضار شده است.

وزیر خارجه استرالیا، در بخش دیگری از موضع‌گیری روز سه‌شنبه خود ۲۲ نوامبر (اول آذرماه) گفت: دولت این کشور، به همکاری‌های بین‌المللی خود با متحدان خود برای تحت فشار قرار دادن حکومت ایران به‌‌‌خاطر نقض فاحش حقوق بشر ادامه می‌دهد.

پنی وانگ در ادامه صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، اقدام نمادین بازیکنان تیم فوتبال ایران، در خودداری از خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران، در رقابت‌های جام جهانی قطر، را اقدامی «شجاعانه» خواند و گفت اعضای تیم ملی فوتبال ایران، با امتناع از خواندن سرود، در واقع به گروه کُر بزرگی پیوستند که صدای اعتراضی‌ها آن‌ها در دو ماه گذشته بلندتر شده است.

وزیر خارجه استرالیا همچنین به تهدیدها و اقدامات جمهوری اسلامی برای اعمال فشار به فعالان سیاسی ایرانی ساکن این کشور هم اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه استرالیا، گزارش‌های پرشماری از تحت نظر قرار دادن، تهدید یا آزار‌ و‌ اذیت معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی در استرالیا و خانواده‌های آن‌ها در ایران وجود دارد.

به‌گفته پنی وانگ، این نگرانی‌ها با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در میان گذشته شده است و استرالیا با متحدان خود هم در حال رایزنی است.

از زمان شروع اعتراض‌های سراسری در ایران و اعلام همبستگی ایرانی‌های خارج از کشور، مقام‌های دولتی شمار زیادی از کشورها، از جمله بریتانیا، کانادا، آلمان، اعلام کرده‌اند گزارش‌هایی از تهدید‌ و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی در تبعید وجود دارد.

هفته گذشته، سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) اعلام کرد به‌طور جدی در حال بررسی چندین تهدید جانی علیه مخالفان نظام جمهوری اسلامی در داخل خاک کانادا است. به‌گفته مقام‌های کانادایی، این تحقیقات بر اساس  اطلاعات و داده‌های معتبر صورت گرفته است.

وزیر خارجه استرالیا پیش‌تر هم با انتشار ویدئویی خطاب به زنان ایران، با مبارزات آن‌ها برای حقوق و آزادی‌های اساسی ابراز همبستگی کرده بود.