نتیجه پژوهش افکارسنجی: غرب هنوز جریان‌های سکولار ایران را به‌ رسمیت نمی‌شناسد

بیش از سه‌-چهارم ایرانی‌ها می‌گویند ارزش‌های مذهبی جایگاهی در زندگی روزانه آن‌ها ندارد

 ۸۴درصد افرادی که خود را مخالف «حجاب اجباری» معرفی می‌کنند همزمان خواهان تغییر رژیم جمهوری اسلامی‌اند- Ozan KOSE / AFP

همزمان با تداوم خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها و مراکز پژوهشی جهان از ماهیت اعتراض‌های سراسری در ایران و سویه‌های سکولار و ضدحکومتی خیزش فعلی ادامه دارد.

«موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی» در همکاری با مرکز افکارسنجی «گمان» نتایج پژوهشی را منتشر کرده است که پیوند معنی‌داری میان اعتراض‌های فعلی در ایران با خواست‌ها و مطالبات سکولار را نشان می‌دهد.

با این وجود، به‌گفته مسئولان «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی»، کشورهای غربی هنوز جریان‌های سکولار در ایران را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

بر اساس یافته‌های این دو مرکز پژوهشی، ۸۴ درصد افرادی که خود را مخالف «حجاب اجباری» معرفی می‌کنند همزمان خواهان تحولات سیاسی رادیکال با هدف تغییر رژیم جمهوری اسلامی‌اند.

داده‌های افکارسنجی این دو مرکز تحقیقاتی نشان می‌‌دهد که مخالفت با مقررات حجاب اجباری در میان زنان ایران بیشتر از مردان است اما این اختلاف خیلی چشم‌گیر نیست. بر اساس این یافته‌ها، در حال حاضر ۷۴ درصد زنان و ۷۰ درصد مردان با اعمال حجاب اجباری مخالفند.

Louisa GOULIAMAKI / AFP

این یافته‌ها نشان می‌دهد تنها ۱۳ درصد زنان ایرانی، به‌طور مشخص از مقررات حجاب اجباری دفاع می‌کنند. این آمار برای مردان به ۱۷ درصد می‌رسد.

نکته مهم دیگری که در گزارش «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی» به آن اشاره شده است گستردگی جغرافیایی، سنی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی مخالفان حجاب اجباری و خواست‌های سکولار در ایران است.

بر پایه یافته‌های این گزارش، هرچند مدافعان «حجاب اجباری» در مناطق روستایی همچنان بیشتر از شهرها است، اما حتی در روستاها هم شمار مخالفان «حجاب اجباری» قابل ملاحظه است. 

بر اساس داده‌های منتشرشده، تنها ۲۸ درصد پاسخ‌دهندگان در روستاها گفته‌اند که از حجاب اجباری دفاع می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشد ارزش‌های سکولار در میان ایرانیان از دیگر یافته‌های «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی» و مرکز افکار سنجی «گمان» است. بر اساس یافته‌های این پژوهش تازه بیش از سه‌‌چهارم ایرانیان، مشخصا ۷۶ درصد آن‌هایی که خواهان تغییر رژیم در ایرانند، گفته‌اند ارزش‌ها و باورهای مذهبی هیچ جایگاهی در زندگی روزانه آن‌ها ندارد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد هرچند شمار افراد مذهبی در روستاها همچنان بیشتر از شهرها است، اما حتی در روستاها هم بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه به تکالیف مذهبی خود عمل نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، تنها ۲۶درصد افراد شهرنشین و ۳۳درصد افراد روستایی، به‌طور روزانه پنج نوبت نماز می‌خوانند.

بر پایه یافته‌های این گزارش، در میان شهروندان ۲۰ تا ۲۹ساله ایرانی، شمار کسانی که روزانه پنج نوبت نماز می‌خوانند، حتی به ۲۰درصد هم نمی‌رسد.

در میان افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله، شمار افراد نمازخوان به ۳۰درصد می‌رسد.

به رغم وجود نشانه‌های آشکار از رشد جریان‌های سکولار در ایران، یکی از پژوهش‌گران موسسه تحقیقاتی تونی‌بلر باور دارد که کشورهای غربی، هنوز جریانات و خواست‌های سکولار مردم ایران را نمی‌بینند.

به‌گفته جمیما شلی که خودش از نویسندگان این گزارش است، کشورهای غرب در برابر اعتراض‌های فعلی در ایران به‌نوعی غافلگیر شده است، چرا که هنوز جریان‌های سکولار ایران را به‌رسمیت نمی‌شناسد.