نگرانی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وضع «بحرانی» ایران

«شمار فزاینده کشته‌شدگان و سخت‌تر شدن واکنش نیروهای سرکوبگر نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در ایران است»

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به تشدید سختگیری‌ مقامات جمهوری اسلامی بر معترضان در ایران که در دو ماه گذشته منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر شده است، اعلام کرد که وضعیت در ایران «بحرانی» است.

جرمی لارنس، سخنگوی فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: «شمار فزاینده کشته‌شدگان تظاهرات در ایران، از جمله دو کودکی که در همین آخر هفته کشته شدند، و سخت‌تر شدن واکنش نیروهای امنیتی، نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در کشور است.»

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، این گزارش را روز سه‌شنبه اول آذر، (۲۲ نوامبر) و در نشستی خبری در ژنو اعلام کرد.

لارنس گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی اجساد کشته‌شدگان را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهند و تحویل پیکر کشته‌شدگان به خانواده‌ها را به سکوت یا ارائه روایت نادرست از علت مرگ عزیزانشان مشروط می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی در تهران در ۱۶ دسامبر، سراسر ایران صحنه اعتراضات سراسری ضدحاکمیت جمهوری اسلامی بوده است.

تهران «دشمنان خارجی» و عوامل آنها را به سازماندهی اعتراضات متهم کرده است. معترضان در شعارهایشان جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای را هدف گرفته‌اند و می‌گویند که این حکومت را نمی‌خواهند.

کشورهای غربی شجاعت معترضان ایرانی را ستایش کرده‌اند و گفته‌اند در مقابل خشونت وحشیانه حاکمیت، در کنار مردم ایران می‌ایستند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درحالی شمار کشته‌شدگان در جریان خیزش سراسری را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده، که بنا به آمار «سازمان حقوق بشر ایران» تاکنون بیش از ۴۱۶ نفر، از جمله بیش از ۴۰ کودک در دو ماه گذشته و به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در سراسر ایران کشته شده‌اند. این نهاد مدافع حقوق بشر گفته است که جمهوری اسلامی دست به جنایت علیه بشریت زده است.

قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه سوم آذر (۲۴ نوامبر)‌ در ژنو، جلسه ویژه‌ای را درباره خیزش سراسری مردم ایران برگزار کند. پیش‌بینی می‌شود که این جلسه با حضور دیپلمات‌ها، شاهدان عینی و همچنین خشونت‌دیدگان برگزار شود. درخواست برگزاری این نشست ویژه پیشتر در هفته گذشته از سوی آلمان و ایسلند ارائه شد.

در این جلسه پیشنهاد ایجاد یک هیئت حقیقت‌یاب درباره سرکوب معترضان ایرانی بررسی می‌شود.

لارنس همچنین در این نشست درباره وضعیت شهرهای کردنشین ایران ابراز نگرانی کرد و گفت گزارش‌هایی از کشته شدن بیش از ۴۰ نفر در شهرهای کردنشین به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در یک هفته اخیر دریافت شده است.

او گفت که گزارش‌هایی نیز از پاسخ شدید نیروهای امنیتی به معترضان در شهرهایی چون جوانرود و سقز دریافت کرده است و به‌ویژه درباره تشدید سرکوب‌ها در مناطق کردنشین ایران ابراز نگرانی کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، قبلا نیز در مورد رفتار خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر وابسته به جمهوری اسلامی علیه معترضان ایرانی، و همچنین صدور حکم اعدام برای برخی از بازداشت‌شدگان ابراز نگرانی کرده بود.